شناسهٔ خبر: 75885068 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

بابک نگاهداری:

مدیریت زنانه یکی از محورهای تحول در گام دوم انقلاب است

رییس مرکز پژوهش های مجلس، در نخستین جلسه کارگروه زن و خانواده اندیشکده های حکمرانی با اشاره به ضرورت تحول در کشور، گفت: یکی از محورهای تحول در گام دوم انقلاب، مدیریت زنانه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز به نقل از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، بابک نگاهداری در نخستین جلسه کارگروه زن و خانواده اندیشکده های حکمرانی و قانونگذاری مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به رویکرد این مرکز در بهره ‌مندی از نظرات و دیدگاه‌های کارشناسان و صاحب‌نظران، بیان داشت: ما رویکردی را در این سال ها در مرکز پژوهش ها تحت عنوان نوآوری باز دنبال کردیم.

وی افزود: در این رویکرد علاوه بر پژوهشگرانی که در مرکز حضور دارند تلاش می کنیم از ظرفیت های بیرونی هم استفاده کنیم چراکه معتقد هستیم اگر بتوانیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم قطعا کیفیت تصمیم گیری های مرکز و کیفیت قوانین مصوب کشور افزایش پیدا می کند.

لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت فکری کشور

وی ادامه داد: یکی از رویکردهایی که ما تحت عنوان نوآوری باز دنبال می کنیم همین بحث اندیشکده های حکمرانی و قانونگذاری استانی است. یعنی ما به پژوهشگران مستقر در مرکز اکتفا نمی‌کنیم بلکه از ظرفیت نخبگان استانی هم استفاده می کنیم چون مجلس تنها متعلق به تهران نیست و نهادی برای همه کشور است. پس باید از حداکثر ظرفیت فکری کشور استفاده کنیم.

وی گفت: آقای دکتر قالیباف، ریاست محترم مجلس هم توجه خاصی به این اندیشکده های حکمرانی و قانونگذاری استانی دارند. تاکید رییس مجلس این است که این اندیشکده ها در قالب حلقه های میانی فعالیت کنند.

رییس مرکز پژوهش های مجلس، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب هم در آخرین ابلاغیه هایی که به شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتند برای استفاده از ظرفیت های مردمی و حلقه های میانی تاکید داشته‌ اند.

وی در ادامه به تفاوت حکمرانی و حکومت‌داری پرداخت و گفت: حکمرانی زنانه است اما حکومتداری مردانه است. در حکومت‌داری آن چیزی که کار می کند ابلاغ است و فرمان صادر می شود و جریان از بالا به پایین است. بهترین سازمانی که حکومت داری را در آن می تواند دید، پادگان است. پادگان ها نمونه ای از سازمان های مردانه هستند.

نگاهداری ادامه داد: بهترین سازمان هایی هم که زنانه هستند دانشگاه ها هستند. در دانشگاه ها امور با اقناع و از پایین به بالا انجام می‌شود که ابزار آن هم شبکه ارتباطی است.

لزوم بهره مندی از مزیت تمدنی و هویتی در نوع نگاه به زن و خانواده در اسلام

وی افزود: دنیا هم به سمت حکمرانی رفته به گونه ‌ای که ارتباطات و اطلاعات دو رکن اصلی شدند که دقیقا مبتنی بر ماهیت حکمرانی است. من اعتقاد دارم که یکی از محورهای تحول برای گام دوم انقلاب، مدیریت زنانه است. یکی از ابزارهای تحول این است که از این مزیت تمدنی و هویت خودمان که نوع نگاه به زن و خانواده در اسلام است استفاده کنیم.

در غایت دین ما تربیت انسان اولویت است

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، گفت: در حال حاضر همه مکاتب به این مهم رسیده‌ اند که محور پیشرفت انسان است. اگر در نگاه غربی مسئله اقتصاد اولویت دارد اما در نگاه اسلامی نظام تربیتی و تربیت انسان ملاک و مرکز است. در غایت دین ما تربیت انسان اولویت است. ما گفتیم که جامعه را می خواهیم دانشگاه و مدرسه کنیم بنابراین هدف ما تربیت انسان است.

مهم‌ترین عنصر پیشرفت در نگاه اسلامی، دست زن و خانواده است

وی بیان داشت: بنابراین مهم ترین عنصر پیشرفت در نگاه اسلامی، دست زن و خانواده است. ما به این تحول نیاز داریم و این تحول یک نیاز و ضرورت است.

نگاهداری در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله فرسودگی دولت ها پرداخت و گفت: دولت ها توان حل همه مسائل جامعه را ندارند و این انتظار را هم نباید از دولت ها داشت. شکل دادن یک زیست بوم دائمی برای هر حوزه ای که فکر می کنید نیازمند تحول است. در این زمینه هم نباید خسته شد چراکه در دنیای امروز هیچ مسئله ای برای همیشه حل نمی شود.

وی گفت: ما هم به عنوان یک حلقه ارتباطی در بین شما و نظام حکمرانی کشور عمل خواهیم کرد و کمک می کنیم.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، ادامه داد: نگاه زیست بومی و شبکه ای داشته باشید. چون مسائل پیچیده و همیشگی هستند. بنابراین همه اجزای یک مسئله و زیست بوم را در نظر بگیرد.

وی بیان داشت: همه امید خود را هم معطوف به نظام قانونگذاری نکنید بلکه به تغییر بینش و دیدگاه و بعد فرهنگی و تحولی جامعه هم نگاه کنید. برای آنکه بتوانیم هویت زنانه را در کنار مسئولیت های اجتماعی الگو سازی کنیم و ارائه دهیم نیازمند کمک شما هستیم.

بر ظرفیت های کشور در حوزه زنان توجه شود

نگاهداری، ادامه داد: نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که رهبر معظم انقلاب هم در دیدار با کارگزاران نظام تاکید کردند وقتی بحث حوزه زنان می شود تاکید روی آسیب ها نشود بلکه روی ظرفیت های کشور در حوزه زنان توجه کنید.

وی گفت: این رویکرد هم یک رویکرد علمی است و ما در مرکز پژوهش های مجلس هم به این رویکرد توجه کردیم و از ظرفیت ها به جای مشکلات و آسیب ها بهره می‌بریم و چندین گزارش هم در این زمینه منتشر کردیم وگرنه با ذکر مصیب مشکلات اتفاقی نمی افتد.

وی، ادامه داد: با همکاری مدرسه حکمرانی شهید مدرس، ضروری است که دوره های مدیریت زنانه راه اندازی شود تا ما به جای حمایت حداقلی به رویکرد توانمند سازی حداکثری حرکت کنیم.

برای عدالت اجتماعی و رشد جامعه به توانمندی زنان نیاز داریم

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، در پایان تاکید کرد که اعتقاد قلبی به نقش زنان در تحول کشور دارم و حتی ما برای عدالت اجتماعی و رشد جامعه و دیگر امور به توانمندی زنان جامعه خود نیاز داریم.

حمزه صفربیگی رییس اندیشکده های حکمرانی و قانونگذاری استانی مرکز پژوهش های مجلس هم در این نشست، بیان داشت: اندیشکده های حکمرانی و قانونگذاری استانی، ایده ای هوشمندانه و خلاقانه در مجلس یازدهم بود که با تدبیر دکتر قالیباف و دکتر نگاهداری شکل گرفتند.

وی ادامه داد: هدف از تاسیس این اندیشکده ها، شکل دادن نظام مند به حلقه های میانی در کشور است تا ظرفیت های نخبگان و هر فردی که حرفی برای گفتن دارد، مورد استفاده قرار گیرد.

صفر بیگی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر بخواهیم براساس بیانیه گام دوم رهبر انقلاب، اندیشکده ها را تعریف کنیم ما حلقه های میانی تخصصی هستیم.

وی تصریح کرد: کارگروه زن و خانواده اندیشکده های حکمرانی و قانونگذاری استانی یکی از مهم ترین کارگروه هایی است که ما در اندیشکده های حکمرانی و قانونگذاری راه اندازی کردیم. نگاه ویژه رییس مرکز پژوهش ها به حوزه زنان و خانواده و کنش واقعی در این حوزه از جمله اهدافی است که منجر به تاسیس این کارگروه شد.

رییس اندیشکده های حکمرانی و قانونگذاری استانی مرکز پژوهش های مجلس، گفت: مدیریت امروز کشور بیشتر رویکرد کنشی و اغلب معطوف به حل مشکلات کشور دارد. یعنی پس از وقوع مشکل عمل می کند. در این نگاه، دولت یا حاکمیت شکل یک امدادگر را به خود گرفته و مثل یک امداد گر عمل می کنند که پس از وقوع یک آسیب، وارد عمل می شود.

حکمرانی زنان یک الگو و نگاه جدید در این زمینه است

وی تصریح کرد: این رویکرد و این شیوه مواجهه ضروری است اما هرگز به تنهایی کافی نیست. حکمرانی زنان یک الگو و نگاه جدید در این زمینه است. خانواده زیرساخت اصلی پیشرفت و جامعه سازی است. در نگاه حکمرانی جمهوری اسلامی خانواده یک نهاد حاشیه ای نیست.

همه تصمیمات ما باید پیوست خانواده داشته باشد

صفربیگی افزود: حکمرانی خانواده یعنی اینکه ما بپذیریم تمامی سیاست های کلان کشور در حوزه اقتصادی، عمرانی، فرهنگی و... باید از فیلتر یک سوال اساسی عبور کند که این تصمیمی که می خواهد اخذ شود چه تاثیری بر قوت و انسجام خانواده ایرانی دارد. همه تصمیمات ما باید پیوست خانواده داشته باشد.

وی در ادامه این سوال را مطرح کرد که آیا ظرفیت خانواده و زنان فقط باید در تعداد مدیران زن خلاصه شود یا اینکه ما نیازمند یک منطق و نگرش متفاوت در اداره امور کشور هستیم؟

صفربیگی ادامه داد: دو نگرش را باید در این حوزه مورد توجه قرار دهیم. رویکرد اول نگاه جامع و سیستمی به زن و خانواده است. زن به حکم طبیعت و نقش محوری در خانواده، استاد مدیریت سیستم های پیچیده و چند وجهی است. اقتصاد خانواده، سلامت خانواده و کیفیت روابط عاطفی در بین خانواده بر عهده زن است.

رییس اندیشکده های حکمرانی قانون گذاری گفت: واقع گرایی و درک ملموس از زندگی توسط زنان به دلیل حضور در خط مقدم زندگی روزمره بیشتر از آقایان است. زنان واقع گراترین حسگرهای جامعه برای سنجش تاثیر سیاست های ما در افکار عمومی و سطح اجتماعی هستند.

هر سیاستی باید در نسبت با خانواده سنجیده شود

وی در ادامه به ضرورت راهبردی هوشمند سازی حکمرانی اشاره کرد و در توضیح این رویکرد گفت: میان سیاست ها و حال خوب خانواده ایرانی باید یک رابطه پیوسته وجود داشته باشد. به این معنا که هر سیاستی باید در نسبت با خانواده سنجیده شود.

رییس اندیشکده های حکمرانی و قانونگذاری استانی مرکز پژوهش های مجلس، بیان داشت: ما ماموریت داریم برای کشنگری کارآمد در حوزه زنان برای مسئولان ارشد کشور ابزارهای واقعی و قابل تحقق را فراهم کنیم. ما به دنبال کنش های واقعی و میدانی و اسلامی در حوزه زنان هستیم.

کبری خزعلی ، هم در این نشست بیان داشت: در تمام ادیان در نقطه های اساسی تحولی، نقش زنان بسیار مهم بوده است که از جمله می توان به حضرت آسیه(ع) و حضرت مریم(ع) اشاره کرد.

در گفتمان اسلامی زن و خانواده در مرکز توجه هستند

وی نقش حضرت فاطمه زهرا(س) در اتصال نبوت به امامت را مهم ارزیابی کرد و گفت: در گفتمان اسلامی زن و خانواده در مرکز توجه هستند و نقش اساسی برای جایگاه خانواده در نظام اجتماعی قائل است.

وی بیان داشت: آن چیزی که از اسلام و سیره پیامبر(ص) و امامان متوجه می شویم در کنار نقشه راه و محتوا که بسیار مهم است، بحث اجرا و عملیاتی کردن این محتواها و برنامه ها هم ضروری است و ما در جمهوری اسلامی ایران در همین اجرا دچار مشکل هستیم.

خزعلی ادامه داد: در سال ۶۵ بهترین طرح را رهبری در زمینه زنان دادند و قوانین و سیاست های خوبی در حوزه زنان تصویب شده است و در حوزه های مختلف فعالیت زنان ما مصوبه داریم اما مشکل مجری و خلاء مجری داریم.

وی گفت: ما نظارت هایی که باید بر دولت ها اعمال می کردیم را اعمال نکردیم و این امر باعث شده که همه این قوانین بر زمین بماند.

در قانون جوانی جمعیت باید برای بانون هم آیتم های تشویقی قرار دهیم

اکرم علیمردانی، رییس کارگروه زن و خانواده مدرسه حکمرانی شهید بهشتی، نیز در این نشست با اشاره به تصویب قانون جوانی جمعیت و عدم اجرایی شدن کامل این قانون بیان داشت: در این زمینه ما شاهد مقاومت از سوی جامعه زنان هستیم. چرا که تمام امتیازها و آیتم های تشویقی که در این قانون قرار داده شده است برای آقایان است. بنابراین باید برای بانون هم آیتم های تشویقی قرار دهیم.

وی با اشاره به تعامل دو سویه سیاست گذاران و جامعه زنان، گفت: زنان و خانواده هم بر سیاست گذاران اثر می گذارند و هم از این حوزه اثر می پذیرند. بنابراین قوانین این حوزه باید در یک تعامل دو سویه شکل بگیرد.

رییس کارگروه زن و خانواده مدرسه حکمرانی شهید بهشتی، افزود: این امر نیازمند تغییر نهادی است. یعنی حاکمان ما باید بپذیرند که زنان اثرگذار هستند و می تواند اثر پذیر هم باشند. نکته بعدی این است که ما به طور جدی به توانمند کردن حکمران زن خود نپرداختیم. بنابراین با هر اشتباه زنان حکمران سریعا می خواهند زنان را از حکمرانی کنار بگذاریم.

راضیه اکبری، رئیس کارگروه زن و خانواده اندیشکده های حکمرانی و قانونگذاری استانی مرکز پژوهش‌های مجلس، هم در این نشست عنوان کرد: حکمرانی هوشمند به این معنا است که صدای واقعی مردم را به گوش مسئولان برسانیم.

زنان و خانواده قلب تپنده هر جامعه‌ای هستند

وی افزود: زنان و خانواده قلب تپنده هر جامعه ای هستند. اگر ما بخواهیم حرفی برای گفتن داشته باشیم باید با اولویت دادن به حوزه زنان و خانواده باشد. هر قانونی که در کشور مصوب می شود باید اقتضائات خانواده را در نظر بگیرد.

رئیس کارگروه زن و خانواده اندیشکده های حکمرانی و قانونگذاری استانی مرکز پژوهش‌های مجلس، گفت: به همین جهت، کارگروه زنان و خانواده اهمیت بسیاری می ‌یابد. ما در این کارگروه، اطلاعات را از استان‌ها جمع ‌آوری و تحلیل نموده، این تجربیات را از بطن میدان اخذ و بررسی می‌کنیم و در نهایت، نتایج را در اختیار سیاست‌گذاران قرار می‌دهیم

وی با بیان اینکه ما پنج رسالت را برای کارگروه زنان تعریف کردیم، گفت: اولین رسالت، رصد و پایش اجرای قوانین است. ما باید بدانیم که قوانین در میدان عمل چه بازتابی پیدا می کنند. ما در کارگروه خود را رابط بین اندیشکده ها، مراکز علمی مهم و حوزه های علمیه و مردم می دانیم و این مطالبات را به مسئولین منتقل می کنیم.

اکبری ادامه داد: ما باید رصد و پایش از قوانینی که تصویب می شود و یک رصد و پایش هم از وضعیت عمومی خانواده های ایرانی داشته باشیم.

وی با اشاره به شکل گیری کارگروه های مختلف فقهی حقوقی، فرهنگی اجتماعی ، اقتصادی سیاسی و آینده پژوهی گفت: ما ابعاد مختلف حوزه زنان و خانواده را باید مورد توجه و مطالعه خود قرار دهیم.

اکبری به ضرورت جمع آوری تجربیات بومی و محلی حوزه زنان اشاره کرد و گفت: راه حل های ما باید کاملا بومی سازی شود. به همین دلیل در تمام اندیشکده های استانی هم کارگروه زن و خانواده را تشکیل دادیم.

رئیس کارگروه زن و خانواده اندیشکده های حکمرانی و قانونگذاری استانی مرکز پژوهش‌های مجلس، کارکرد دیگر کارگروه زنان را تهیه گزارش های سیاستی برای نمایندگان مجلس دانست و گفت: هدف نهایی ما ایجاد بستر گفت و گو و مشارکت در حوزه زنان است.

سارا طالبی، رئیس مرکز راهبری بانوان سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این نشست عنوان کرد: ما امروز در کشور با چالش های متعددی در فضای زن و خانواده روبر هستیم.

مطالبات حوزه زنان بیشتر مورد توجه قرار گیرد

وی با اشاره به الگوی سوم زن در بیانات رهبر انقلاب، گفت: حضور بانوان در انتخابات از آقایان کمتر است. بنابراین مطالبات حوزه زنان بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مرکز راهبری بانوان سازمان تبلیغات اسلامی، گفت: زن در جامعه این حس را ندارد که از سوی نظام برای آنان ماموریت جدی تعریف شده است.

مهدیه محمد تقی زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست در تشریح دیدگاه خود به حوزه زنان هم به مسئله و مشکل اصلی در تقین و حکمرانی حوزه زنان اشاره کرد و این پرسش را طرح کرد که مشکل حکمرانی زنان در کجاست؟

وی ادامه داد: ما در حوزه زنان در تشخیص میدان عمل و مسائل این حوزه دچار مشکل هستیم.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی از شکل گیری کارگروه زنان و خانواده اندیشکده های حکمرانی استانی، گفت: این کارگروه نقش حلقه میانی برای گفتمان سازی را برعهده دارد. ما در حوزه زنان نیازمند گفتمان سازی و آگاه کردن بخش عظیم تری از جامعه زنان نسبت به مطالبات خود هستیم.

ضرروت تدوین قانون جامع خانواده

سمیه سادات حسنی حلم، وکیل دادگستری نیز در این نشست در سخنان خود به قانون جامع خانواده اشاره کرد و گفت که ضرروی است قانون جامع خانواده تدوین شود.

وی معتقد بود که بعضی از رویکردهای قانون فعلی در حوزه زنان و خانواده یک طرفه است و به مسائل زنان نپرداخته است.

این حقوقدان در ادامه سخنان خود به مسئله سرمایه اجتماعی در حوزه زنان پرداخت و گفت: سرمایه اجتماعی در حوزه زنان در خطر است چرا که بازتاب مطالبات خود را در قوانین و حمایت های قانونی نمی بینند.

انتهای پیام/