به گزارش ایرنا، محمدرضا نوروزپور روز سه شنبه در جمع اصحاب رسانه با تأکید بر نقش رسانهها در امیدآفرینی جامعه اظهار کرد: هرچقدر امنیت روانی بیشتر شود، بلاشک افزایش امید را شاهد خواهیم بود و این ۲ مولفه رابطه مستقیم باهم دارند.
وی با بیان اینکه شاخصه های امنیت روانی شامل آینده قابل پیشبینی، حداقلهای معیشتی و امنیت محیطی است، افزود: رسانهها نمیتوانند مستقیماً همه این مؤلفهها را تامین کنند، اما میتوانند به آنها ضریب بدهند و مسیر حل آنها را نشان دهند.
نوروزپور با انتقاد از عملکرد برخی رسانهها، خاطرنشان کرد: در رسانهها راهکار علمی نمیبینم؛ فقط بیان مکرر مشکلات را مشاهده میکنیم لذا صرف بیان و دمیدن بر مشکلات، گرهگشا نیست.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: رسانهای که انگیزه ایجاد می کند و بذر امید میپاشد، میتواند امنیت روانی را افزایش یا کاهش دهد.
به گفته این مسئول، نبود راهحل برای عبور از بحرانها موجب برهم خوردن امنیت روانی میشود، رسانهها می توانند راه گذر از موانع و مشکلات را نشان دهند.
معاون امور رسانهای و تبلیغات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تحول در نقش رسانهها گفت: روزگاری رسانهها یکطرفه بودند، مانند رادیو، تلویزیون و روزنامههای کثیرالانتشار اما امروزه هر فرد با گوشی که در دست دارد، تبدیل به رسانه شده و مخاطب صرف نیست؛ این هم فرصت و هم تهدید است.
وی با تأکید بر مسئولیت فردی و اجتماعی افراد در تولید محتوا، افزود: هرکدام از ما هنگام تولید محتوا باید وضعیت شهروندی و تأثیر اجتماعی خود را بشناسند.
نووزپور با اشاره به ظرفیتهای مناطق مختلف کشور، اظهار کرد: رسانهها باید ظرفیتهای منطقهای را به گام اول به اطرافیان، مردم کشور و حتی دنیا معرفی کنند.
این مسئول یادآور شد: متاسفانه الان در زیر بهمنی از انتقادات و دوقطبیها، کارهای بزرگ و خدمات دیده نمیشوند، به بیان دیگر کاهش امنیت روانی و امید باعث میشود این ظرفیتها دیده نشوند و این یکی از معضلات اخیر در جامعه است که نگاه درست رسانه را میطلبد.
گفتنی است دومین جام رسانه امید با حضور نمایندگان خبرگزاری ها، اصحاب رسانه و کانون بسیج رسانه از استان های کشور در مجتمع الزهرا (س) شهر تهران در حال برگزاری است.
#امید_تهران