به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گنبدکاووس، در روز سهشنبه ۲۷ آبان ماه نشست تخصصی «بررسی بایدهای شعر کودک و نوجوان» ویژه شاعران، مربیان و معلمان با حضور محمود پوروهاب، شاعر و نویسنده حوزه کودک و نوجوان به مناسبت سی و سومین دوره هفته کتاب در گنبدکاووس برگزار شد.
پوروهاب در این کارگاه آموزشی که فردا چهارشنبه ۲۸ آبان ماه با همین موضوع در مرکز گرگان نیز برپا خواهد شد، گفت: برای برخی، شعر خواندن مانند درمان است و میتوان از آن بهعنوان نوعی شعر درمانی یادکرد.
وی شعر را دارای وجوه گوناگون دانست و با اشاره به دیدگاههای شاعران مختلف، اهمیت نگاه عمیق و چندلایه به شعر کودک را یادآور شد.
پوروهاب در پاسخ به پرسشی درباره ذاتی بودن شاعر شدن توضیح داد: برخی معتقدند ذوق و ذات مهمترین عامل است، اما واقعیت این است که تلاش مداوم در کنار پرورش استعداد میتواند به خلق شعرهای ماندگار منجر شود.
او با تأکید بر ضرورت یادگیری برای شاعران تازهکار افزود: آموزش دیدن برای آغازگران این مسیر ضروری است و گذراندن دورههای تخصصی به رشد ادبی آنها کمک میکند.

این شاعر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای شعر گفتن در هر موضوعی باید خود را در فضای اثر قرار دهیم تا بتوانیم آن را درست درک و روایت کنیم.
وی درباره برداشت مخاطب از شعر نیز اظهار داشت: شعر تکثر معناست؛ خواننده ممکن است از متن برداشتی متفاوت و شخصی داشته باشد و همین یکی از زیباییهای شعر است.
پوروهاب بابیان اینکه شعر کودک حوزهای پیچیدهتر از شعر نوجوان و بزرگسال است، توضیح داد: بیشتر اشعار کودک در قالب چهار پاره سروده میشود؛ قالبی که ساختاری نظامیافته دارد و برای روایت بسیار مناسب است. همین نظم و ساختار باعث میشود سرودن شعر کودک دشوارتر از دیگرگونهها باشد.
وی در بخش پایانی نشست بابیان خاطرهای گفت: گاهی شعر مانند مسکن و آرامبخش عمل میکند؛ برای برخی افراد شعر سرچشمه آرامش است.
در پایان این نشست، بخش پرسش و پاسخ برگزار شد و شاعران و مربیان حاضر پرسشهای خود را در زمینه شعر کودک و نوجوان مطرح کردند.
∎