به گزارش ادارهکل روابط عمومی و امور بینالملل نهاد کتابخانههای عمومی کشور، ایوب آقاخانی؛ نمایشنامهنویس، کارگردان و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، با اشاره به اینکه در بخشهایی از کتابخانههای عمومی، سرویسهای خدماترسانی تجهیز و ترمیم شده است، گفت: واقعیت این است که امروز، نیازمند یک حرکت بزرگ و همهجانبه برای جذب مخاطبان جدید به کتابخانهها هستیم. این حرکت بزرگ، صرفا با برقرار بودن کتابخانه عملی نخواهد بود، چراکه فضای مجازی و گستردگی اینترنت، موجب شده که مخاطبان در زمینه مطالعه و دسترسی به کتابها نیز تنبل شوند.
این مدرس دانشگاه اضافه کرد: البته بخشی از این تنبلی، با کتابهای مجازی جبران میشود، اما بخش زیادی به کتابگریزی و فشردهخواهی تبدیل شده است. به این معنا که مخاطب به دنبال محتوای کوتاه و سریع است و هنگامی که با جستجوی ساده و سریع به آن میرسد، احساس میکند که از آن موضوع اقناع شده و دیگر نیازی به مطالعه کامل آن اثر ندارد. این موضوع باعث میشود که دانش مخاطب نسبت به اثر، فقط به همان محدود بماند. این تنبلی باید درمان شود.
آقاخانی درباره راههای تقویت ارتباط مخاطب با کتابخانهها گفت: برای درمان این مشکل، باید اتاق فکری خلاق و بنیادی شکل گیرد تا حرکتهایی انگیزشی، هیجانی و شورانگیز برای مخاطب ایجاد شود که او را به سمت کتابخانهها بکشاند. در واقع باید پهنه امکانات و هیجانات را بهطور گسترده برای مخاطبان فراهم کنیم.
این گوینده کتابهای صوتی با اشاره به فعالیتهای شاخص نهاد کتابخانههای عمومی کشور، بیان کرد: هنگامی که میبینم، نهاد کتابخانهها در یک روستا یا منطقه کمبرخوردار مستقر شده و خدمات ارائه میدهد، واقعا به وجد میآیم. اعتقاد دارم رشد فرهنگی این سرزمین، از گستردگی خدمات فرهنگی در تمام نقاط کشور شکل میگیرد، نه فقط از اتفاقاتی که در پایتخت میافتد.
این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در ادامه درباره جایزه «همخوان» نیز گفت: این نوع رویدادها باید عمق و غنای فرهنگی داشته باشند و طرحهایی عملی و کاربردی برای تشویق و ترغیب مخاطبان به حضور در کتابخانهها باشند. باید به این فکر کنیم که چگونه میتوان محیط کتابخانهها را به مکانی آرامشبخش و گرهگشا برای عموم مردم تبدیل کرد. بهنظر من، تمام طرحها و فعالیتهای نهاد کتابخانهها باید در راستای این هدف باشند. اگر قرار است به طرحی جایزه داده شود، آن طرح باید کاربردیترین و کارآمدترین طرح باشد که هدف اصلی آن، جذب مخاطب به کتاب و فضای کتابخانه است.