به گزارش خبرنگار انتظامی ایرنا، سردار حسین رحیمی روز سهشنبه در حاشیه نخستین همایش مبارزه با قاچاق فرآورده های نفتی در جمع خبرنگاران گفت: امروز با یک تهدید بسیار جدی به نام روند رو به رشد قاچاق سوخت و فرآوردههای نفتی مواجه هستیم، حجم سالانه قاچاق فرآوردههای نفتی در کشور بیش از 5 میلیارد لیتر است؛ عددی که نشاندهنده خسارتی سنگین بر اقتصاد کشور است.
او افزود: برای مهار این روند، همافزایی میان دستگاههای سهمیهگیر سوخت، وزارت نفت و پلیس بهعنوان اصلیترین مراجع مقابله با قاچاق ضروری است که خوشبختانه در این زمینه تعامل مناسبی میان فراجا و وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی برای مقابله با این پدیده ایجاد شده است.
سردار رحیمی تأکید کرد: برای رسیدن به نتیجه واقعی در ریشه کنی قاچاق سوخت، باید اقدامات چهار رکن پلیس، وزارت نفت، دستگاه قضایی و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با هم افزایی و ایجاد هماهنگی لازم، باشد.
رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با اشاره به بررسی و برآوردهای انجام شده در این حوزه، گفت: طبق آخرین ارزیابیها، روزانه حدود یک هزار میلیارد تومان سوخت در کشور قاچاق می شود که این حجم از قاچاق ضربهای بسیار سنگینی به اقتصاد ملی وارد می کند و همین موضوع ضرورت برگزاری چنین همایشی را دوچندان کرده است.
برخورد با شبکههای اصلی؛ نه افراد خرد
سردار رحیمی درباره اقدامات عملی پلیس در مقابله با قاچاق گفت: ما برای مقابله مؤثر، مستقیماً سراغ شبکههای اصلی و بهاصطلاح گردنکلفتها می رویم به نحوی که پس از یک سال کار اطلاعاتی و عملیاتی، یکی از دانهدرشتهای قاچاق سوخت شناسایی و با اقدام موثر دستگاه قضایی، حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان جریمه شد.
به گفته رییس پلیس امنیت اقتصادی، نکته قابل توجه این است که این فرد بهدلیل توان اقتصادی بسیار بالا، این مبلغ را کمتر از یک ساعت به دستگاه قضایی پرداخت کرد، برخورد با باندهای سازمانیافته و قاچاقچیان بزرگ با جدیت در حال انجام است.
هشدار درباره جریان عادیساز قاچاق
سردار رحیمی در ادامه با انتقاد شدید از برخی تحرکات تازه در زمینه قاچاق سوخت، گفت: اخیراً یک جریان خزنده و خطرناک تلاش میکند قاچاق را در جامعه عادی جلوه دهد، متأسفانه برخی مسئولان و حتی برخی دستگاههای دولتی نیز از این روند حمایت میکنند. گزارشهایی به ما رسیده که با طرح جدید ارائهشده به مجلس، ممکن است حتی قانونی به نام مقابله با قاچاق کالا از میان برداشته شود که این موضوع بسیار خطرناک است.
او یکی از آسیبهای جدی را سوءاستفاده از قوانین فعلی دانست و گفت: قانون کولهبری و تهلنجی بهجایی رسیده که کالا از بندر شانگهای مستقیماً روی لنج بار میشود و در تهران تخلیه میگردد؛ یعنی حمل یکسره! این در حالی است که بهدلیل فشار کاری بنادر، مبنای تشخیص نیز صرفاً اظهارات مالک یا راننده است.
رحیمی تأکید کرد: اعتراض ما به معنای مخالفت با واردات نیست؛ ما میگوییم هر کالایی که کشور نیاز دارد وارد شود، اما باید عوارض گمرکی، حقوق دولتی و مالیات آن پرداخت شود.
رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا، قاچاق سوخت را یک چالش منطقهای عنوان کرد و افزود: حتی کشورهای همسایه هم از میزان قاچاق سوخت ورودی و خروجی ناراضی هستند.