شناسهٔ خبر: 75880733 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

حمل‌ونقل‌ عمومی نامطلوب پرند و رباط‌کریم؛ وقتی ریل‌باس تنها ناجی مردم است

ساکنان فازهای 4 تا 6 پرند ساعت‌ها برای تاکسی و اتوبوس منتظر می‌مانند. ریل‌باس با 28 سفر روزانه و استقبال بی‌نظیر مردم، تنها امید تردد سریع و راحت در این شهرها است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رباط‌کریم، شهرستان رباط‌کریم و شهر جدید پرند با جمعیت رو به رشد و توسعه سریع شهرک‌ها، طی سال‌های اخیر با بحران جدی در حمل‌ونقل عمومی مواجه شده‌اند. خطوط تاکسی، اتوبوس و ریل‌باس پاسخگوی نیاز واقعی مردم نیستند و شهروندان هر روز درگیر تأخیر و ترافیک هستند.

فازهای 3، 4، 5 و 6 پرند به‌ خصوص با کمبود تاکسی و اتوبوس مواجه‌اند. ساکنان این فازها می‌گویند که برای رسیدن به مرکز شهر یا خطوط مترو، گاهی بیش از یک ساعت منتظر تاکسی می‌مانند. یکی از شهروندان پرند گفت: ما اغلب مجبوریم تاکسی‌های شخصی و یا اسنپ بگیریم که هزینه زیادی دارد.

خط اتوبوس‌رانی در رباط‌کریم نیز به دلیل فرسودگی و کمبود ناوگان نمی‌تواند حجم مسافران را پوشش دهد. شهروندان می‌گویند اتوبوس‌ها همیشه شلوغ و گاهی در مسیرها نیمه‌کاره متوقف می‌شوند. یک شهروند دیگر اظهار کرد: هر روز شاهد بگو‌مگو با رانندگان و ازدحام در اتوبوس‌ها هستیم.

پروژه مترو و ریل‌باس که قرار بود ارتباط بین پرند، رباط‌کریم و تهران را بهبود بخشد، با تأخیرهای متعدد روبه‌رو است و مردم هنوز منتظر بهره‌برداری کامل هستند. خطوط مترو فعلی به صورت هر یک ساعت یک بار حرکت می‌کنند و با وجود این، بسیاری از مسافران همچنان با مشکل تردد مواجه‌اند.

فاز 3 و 4 پرند بیشترین فشار را تحمل می‌کند. ساکنان این فازها گلایه دارند که خطوط تاکسی فقط در ساعت‌های خاص فعال‌اند و در اکثر ساعات روز دسترسی به حمل‌ونقل عمومی تقریباً غیرممکن است. در فاز 5 پرند نیز وضعیت مشابه است، خانواده‌ها و دانش‌آموزان برای رفتن به مدارس و دانشگاه‌ها با مشکل جدی روبه‌رو هستند. یکی از اهالی گفت: در پرند فقط مجبوریم از تاکس‌های اینترنتی استفاده کنیم.

فاز 6 پرند با توجه به توسعه‌های جدید و جمعیت زیاد، یکی از بحرانی‌ترین مناطق است. ساکنان می‌گویند که نبود خطوط منظم تاکسی و اتوبوس باعث افزایش استفاده از خودروهای شخصی شده و ترافیک سنگینی ایجاد کرده است.

اخبار رباط کریم , مترو (قطار شهری) , شرکت واحد اتوبوسرانی , حمل و نقل عمومی , نظام مسائل استان تهران ,

خطوط ریل‌باس فعلی پرند - رباط‌کریم به تهران و بالعکس، روزانه 28 مرتبه رفت و برگشت تردد دارد و تجربه مسافران نشان می‌دهد که استفاده مردم از این سرویس بسیار مطلوب است و با استقبال بی‌نظیر مواجه شده است. کارشناسان حمل‌ونقل معتقدند که با تکمیل خط دوم ریل‌باس، این استقبال به‌مراتب بیشتر خواهد شد و حجم مسافران افزایش چشمگیری خواهد یافت.

مردم تأکید دارند که وعده‌های مسئولان تاکنون بدون اقدام عملی کافی بوده و هنوز روزانه با مشکل رفت‌وآمد روبه‌رو هستند. یکی از ساکنان فاز 5 پرند گفت: ما همچنان ساعت‌ها در انتظار تاکسی یا اتوبوس هستیم و شرایط هر روز سخت‌تر می‌شود.

مردم بر ضرورت اقدامات فوری تأکید دارند؛ افزایش ناوگان تاکسی و اتوبوس، راه‌اندازی خطوط ریل‌باس جدید و بهبود اتصال به شبکه مترو، نیاز اصلی ساکنان است. بحران حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری رباط‌کریم و پرند، به‌ویژه در فازهای 4، 5 و 6، موضوعی است که بدون برنامه‌ریزی فوری و اقدامات عملی، هر روز مشکلات بیشتری برای مردم ایجاد می‌کند و صبر شهروندان را به حد نهایی رسانده است.

خط دوم ریل‌باس پرند – رباط‌کریم و تهران؛ راه‌حل 90 درصد مشکلات حمل‌ونقل جنوب‌غرب تهران

در همین رابطه، حسین رضایی‌فر، کارشناس برنامه‌ریزی ترافیک شهری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به وضعیت نابسامان حمل‌ونقل عمومی در شهرهای جنوب‌غرب استان تهران از جمله رباط‌کریم و پرند، اظهار کرد: مشکلات موجود در سیستم حمل‌ونقل عمومی، نه‌تنها مختص این شهرستان‌ها، بلکه معضلی کشوری است که ریشه در کمبود تولید داخلی، تحریم‌ها، و قیمت‌های بسیار بالای وسایل حمل‌ونقل عمومی دارد.

وی با بیان اینکه شهرداری‌های کشور با مشکل جدی در تأمین ناوگان مواجه هستند، افزود: قیمت هر دستگاه اتوبوس در حال حاضر حدود 12 تا 13 میلیارد تومان است و شهرداری‌ها توان مالی خرید این تعداد وسیله را ندارند. در سال‌های گذشته دولت بین 70 تا 80 درصد هزینه خرید را پرداخت می‌کرد، اما اکنون به‌دلیل کمبود منابع و کاهش درآمدهای نفتی، این حمایت‌ها متوقف شده است.

اخبار رباط کریم , مترو (قطار شهری) , شرکت واحد اتوبوسرانی , حمل و نقل عمومی , نظام مسائل استان تهران ,

رضایی‌فر بیان کرد: شهرداری‌های شهرهای اطراف تهران عملاً با وضعیتی خاص مواجه‌اند، زیرا به‌دلیل قیمت بالای مسکن در تهران، جمعیت زیادی از نیروی کار پایتخت در این مناطق ساکن‌اند و روزانه بین محل کار و سکونت خود تردد دارند. این در حالی است که وظیفه قانونی شهرداری‌ها تنها ارائه خدمات حمل‌ونقل در محدوده شهری است و ترددهای بین‌شهری مانند مسیر پرند تا تهران، عملاً از وظایف آن‌ها خارج است.

این کارشناس با اشاره به فشار بیش از اندازه بر ناوگان حمل‌ونقل این مناطق، گفت: در رباط‌کریم یا پرند اگر مثلاً 15 اتوبوس فعال وجود داشته باشد، همین تعداد می‌تواند نیاز داخلی شهر را پاسخ دهد، اما با توجه به حجم سفرهای برون‌شهری، باید چندین برابر این تعداد ناوگان داشته باشند تا بتوانند سرویس‌دهی مؤثر انجام دهند. همین امر باعث فرسودگی و نارضایتی عمومی شده است.

رضایی‌فر با اشاره به نقش حیاتی ریل‌باس در کاهش فشار بر سایر وسایل حمل‌ونقل تصریح کرد: در حال حاضر روزانه 14 سرویس رفت و 14 سرویس برگشت ریل‌باس در مسیر پرند – رباط‌کریم و تهران فعال است و این سرویس‌ها سهم بزرگی در جابه‌جایی مسافران دارند. نبود ریل‌باس قطعاً موجب بروز بحران حمل‌ونقل در این منطقه می‌شد.

وی ادامه داد: ریل‌باس به‌دلیل سرعت بالا، نبود ترافیک و دسترسی آسان به ایستگاه مترو، یکی از موفق‌ترین روش‌های حمل‌ونقل در جنوب‌غرب تهران است. در حال حاضر نیز با پیگیری‌های انجام‌شده، عملیات اجرای خط دوم ریل‌باس در دست اقدام است و اگر در ماه‌های آینده به بهره‌برداری برسد، می‌تواند از 90 درصد مشکلات حمل‌ونقل عمومی در پرند، رباط‌کریم، گلستان، نسیم‌شهر و اسلام‌شهر را برطرف کند.

کارشناس برنامه‌ریزی ترافیک شهری در خصوص وضعیت ناوگان تاکسیرانی گفت: تا سال 1397 قیمت یک دستگاه سمند حدود 30 میلیون تومان بود و رانندگان با دریافت وام‌های کم‌بهره می‌توانستند خودرو جدید خریداری کنند، اما اکنون همان خودرو بیش از 800 میلیون تومان قیمت دارد و دولت نیز تسهیلاتی ارائه نمی‌دهد. در نتیجه تاکسی‌داران توان نوسازی ناوگان خود را از دست داده‌اند و خودروهای فعلی به‌شدت فرسوده شده‌اند.

رضایی‌فر با انتقاد از نبود حمایت مالی گفت: دولت در حوزه‌های مختلف آزادسازی نرخ را انجام داده، اما هنوز نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی را دستوری نگه داشته است. این در حالی است که هیچ یارانه مؤثری هم برای قطعات و تعمیرات خودرو به رانندگان داده نمی‌شود و همین امر نارضایتی گسترده میان تاکسی‌داران را به‌دنبال داشته است.

وی درباره وضعیت مالی بخش اتوبوسرانی اضافه کرد: با توجه به قیمت بالای اتوبوس و هزینه‌های نگهداری، برای آن‌که مالک و راننده بتوانند هزینه‌های خود را سر به سر کنند، باید هر دستگاه اتوبوس ماهانه حدود 250 میلیون تومان درآمد داشته باشد، در حالی‌که اکنون بسیاری از آن‌ها در بهترین حالت ماهی 60 تا 65 میلیون تومان درآمد دارند، یعنی تنها یک‌سوم میزان لازم که این وضعیت باعث شده اتوبوس‌داران یکی پس از دیگری از چرخه فعالیت خارج شوند.

رضایی‌فر تصریح کرد: از سال 1385 دولت مسئولیت توسعه حمل‌ونقل عمومی را به بخش خصوصی واگذار کرد، اما بدون ایجاد پشتوانه مالی کافی. به این ترتیب زیان ناشی از نرخ دستوری و هزینه‌های بالا از دوش دولت برداشته و به دوش بخش خصوصی افتاده است. این موضوع یکی از عوامل اصلی فرسودگی ناوگان در سراسر کشور است.

وی در ادامه افزود: به نظر من اگر مدیران شهری در شرایط فعلی تنها بتوانند وضعیت موجود را حفظ کنند، کار بزرگی انجام داده‌اند. زیرا نه بودجه‌ای برای خرید ناوگان جدید وجود دارد و نه قرارداد مؤثری برای واردات اتوبوس منعقد شده است. حتی در تهران از قرارداد 2000 دستگاه اتوبوس با چین، تنها 110 دستگاه تحویل داده شده است.

این کارشناس ترافیک شهری درباره نظارت بر ناوگان گفت: یکی از مشکلات فعلی در مدیریت ناوگان، ضعف سیستم نظارتی هوشمند است. در گذشته مقرر شده بود که GPS روی همه وسایل حمل‌ونقل نصب شود تا نظارت دقیق‌تری بر تردد انجام گیرد، اما در شرایط فعلی بسیاری از سامانه‌ها از کار افتاده یا خطا دارند و عملاً نظارت مؤثری صورت نمی‌گیرد.

رضایی‌فر تأکید کرد: یکی از ریشه‌ای‌ترین چالش‌ها در حمل‌ونقل استان تهران این است که وظایف قانونی حمل‌ونقل درون‌شهری با وظایف حمل‌ونقل برون‌شهری در هم آمیخته است. طبق قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی، شهرداری‌ها تنها مجاز به فعالیت در محدوده قانونی شهر هستند، اما به‌صورت موقت از سال 1383 اجازه یافته‌اند برای رفع نیاز مردم در مسیرهای بین‌شهری مانند پرند تا تهران فعالیت کنند. این مجوز موقت تاکنون بیش از 20 سال تمدید شده، بدون آن‌که راهکار دائمی برای آن اندیشیده شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر اگر خط دوم ریل‌باس به بهره‌برداری برسد و فاصله حرکت قطارها از 45 دقیقه به حدود 15 دقیقه کاهش یابد، بخش عمده مشکلات حمل‌ونقل عمومی در شهرهای پرند، رباط‌کریم، گلستان، نسیم‌شهر و اسلام‌شهر برطرف می‌شود. با توجه به واقعیت اقتصادی کشور، این اقدام مؤثرترین و واقع‌بینانه‌ترین راهکار برای مدیریت ترافیک و رفاه شهروندان در جنوب‌غرب پایتخت است.

توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی رباط‌کریم متناسب با نیاز جمعیت در حال رشد است

همچنین رضا آقاعلیخانی، فرماندار شهرستان رباط‌کریم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی این شهرستان، گفت: در حال حاضر 1017 تاکسی، 19 اتوبوس و 8 ون فعال در خطوط حمل‌ونقل عمومی رباط‌کریم مشغول خدمت‌رسانی به شهروندان هستند.

وی افزود: بر اساس استانداردهای موجود، به‌ازای هر 30 هزار نفر جمعیت حدود 200 تاکسی نیاز است و از این جهت، تعداد تاکسی‌های فعال شهرستان پاسخ‌گوی نیاز شهروندان است؛ اما تعداد اتوبوس‌ها کمتر از حد مطلوب بوده که با اضافه شدن یک دستگاه اتوبوس و چند ون بخشی از کمبودها جبران شده و به‌زودی ناوگان اتوبوسرانی توسعه بیشتری خواهد یافت.

آقاعلیخانی با تأکید بر روند توسعه ناوگان شهری تصریح کرد: توسعه حمل‌ونقل عمومی در رباط‌کریم متناسب با نیاز در حال رشد بوده و در حال حاضر کمبودی در این زمینه احساس نمی‌شود.

فرماندار رباط‌کریم درباره وضعیت ریل‌باس و ارتباط آن با مدیریت شهری نیز گفت: ریل‌باس در حوزه راه‌آهن شهری و زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و ارتباط مستقیمی با شهرداری ندارد؛ با این حال، شهرداری رباط‌کریم به منظور افزایش رفاه و رضایتمندی شهروندان، اقدام به مرمت ایستگاه، سالن انتظار و زیرگذر این مسیر کرده است.

وی با اشاره به موضوع دوخطه شدن ریل‌باس تهران - پرند افزود: مترو و ریل‌باس در زمره پروژه‌های ملی محسوب می‌شوند و شهرداری‌ها، به‌جز کلان‌شهرها، مسئولیت مستقیمی در این زمینه ندارند؛ با این وجود، پیگیری‌های لازم برای دوخطه شدن مسیر ریل‌باس از طریق دستگاه‌های ملی و استانی انجام شده و مذاکراتی نیز با سازمان برنامه و بودجه و راه‌آهن برای تأمین اعتبارات موردنیاز صورت گرفته است.

اخبار رباط کریم , مترو (قطار شهری) , شرکت واحد اتوبوسرانی , حمل و نقل عمومی , نظام مسائل استان تهران ,

آقاعلیخانی از طرح تاکسی برخط در رباط‌کریم خبر داد و گفت: برای پوشش ساعات پرتردد و کنترل نرخ کرایه‌ها، لایحه راه‌اندازی تاکسی برخط به شورای اسلامی شهر ارائه شده و در صورت تصویب، پلتفرم تاکسی اینترنتی رباط‌کریم طراحی و اجرا خواهد شد تا شهروندان از خدمات سریع‌تر و منظم‌تری بهره‌مند شوند.

فرماندار رباط‌کریم در پایان خاطرنشان کرد: هدف اصلی مدیریت شهری و دستگاه‌های خدمات‌رسان، ایجاد شبکه‌ای ایمن، در دسترس و پایدار از حمل‌ونقل عمومی است تا ضمن کاهش بار ترافیکی، رفاه شهروندان نیز به شکل محسوسی افزایش یابد.

به گزارش تسنیم، با وجود تلاش‌های انجام‌ شده، هنوز فاصله زیادی تا وضعیت مطلوب حمل‌ونقل عمومی در شهرستان رباط‌کریم و شهر پرند وجود دارد. توسعه خطوط ریلی، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و اجرای سامانه تاکسی اینترنتی بومی می‌تواند سه گام مؤثر برای کاهش مشکلات فعلی باشد؛ مردمی که سال‌هاست در مسیر پرند تا تهران، میان امید و نارضایتی، هر روز سفر می‌کنند.

گزارش از احسان همتی 

انتهای پیام/