به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، حمیدرضا دهقانینیا روز سه شنبه در اولین همایش پیشگیری و مقابله با قاچاق فرآوردههای نفتی اظهار کرد: الان قاچاق سوخت دیگر یک تخلف اقتصادی نیست بلکه به یک چالش راهبردی برای کشور تبدیل شده است در ساختار نیروی انتظامی هم پلیس امنیت اقتصادی ایجاد شد و با تخصصی شدن پلیس در این بخش، چابک تر شدیم.
وی افزود: در حوزه انرژی از تولیدکننده به واردکننده تبدیل شدهایم اگر پاسخهای قدیمی به مشکلات و چالشهای کشور بدهیم پایههای حکومت را متزلزل میکنیم و باید با رویکرد جدید با چالشها مواجه شویم که ساختار و نیروی انسانی متبحر و فناوریهای نوین نیاز دارد.
دهقانینیا با بیان اینکه قاچاق سوخت به تبعیصهای اجتماعی دامن زده بیان کرد: به یک روستای کوچک می رویم و میبینیم که کسب و کاری نیست ولی کاخهایی ساختهاند که در منطقه یک تهران هم نیست.
وی افزود: وقتی رویکرد سنتی داشته باشیم، مقیاس پذیری پایین است و باید کیلومترها جاده و میلیونها مصرفکننده متنوع و لولههای طولانی سوخت کنترل شود که بدون فناوری نوین امکانپذیر نیست در رویکرد سنتی واکنشها با تاخیر همراه است تاثیرپذیری هم کم است.
«نقشه راه آینده پیشگیری هوشمند» شعار نیست
معاون پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به دستورالعمل ۲۴ مادهای مبارزه با قاچاق سوخت گفت: با این سند از «واکنش» به «پیشبینی» تغییر عملکرد میدهیم. ۱۸ بند این دستورالعمل دستگاههای متعدد را مکلف کرده تا به عنوان اعضای زیستبوم تحقق این سند به اشتراک گذاری دادهها بپردازند.
وی ادامه داد: «نقشه راه آینده پیشگیری هوشمند» شعار نیست بلکه یک نقشه راه عملیاتی است شاید با صدف در ۱۰ - ۱۵ سال پیش شروع شده اما باید گسترده شود که شامل ردیابی ناوگان، استفاده از اسناد حمل الکترونیک و تشخیص ناهنجاری رفتار مصرفکننده است یعنی اگر ناوگانی بارنامه صوری گرفت و در مسیر اشتباه تردد کرد میفهمیم که تخلف شده است. تا سمت بلاکچینها نرویم اتفاقی نمیافتد و این کار در آینده ممکنپذیر خواهد شد.
دهقانی نیا بیان کرد: هنوز دادههای فروش و مصرف و حمل شفاف نشده است در این سند آمده باید دماسنج و ترددسنج بر روی ذخایر و ناوگان نصب شود تا بتوانیم دادهکاوی کنیم این سند به ما ضمانت اجرایی میدهد از سال ۹۳ مصوبه دولت اجرا نشده است اما با این این سند در آغاز راه استفاده از فناوریهای نوین هستیم که باید اجرایی شود.