به گزارش خبرگزاری مهر، اسماعیل مکی زاده در سمینار آموزشی راهنمایان دریایی جنوبشرق کشور در بندرعباس اظهار کرد: این سمینار با هدف بهاشتراکگذاری تجربیات ارزشمند راهنمایان و بررسی عملکرد آنان در عملیات راهنمایی کشتیها به مدت دو روز در حال برگزاری است.
وی با بیان اینکه راهنمای کشتی بودن یک هنر و مهارت است که میتواند با استفاده از تجهیزات عملیات به این بزرگی را انجام دهد، گفت: این گردهمایی فرصتی است تا از روشهای نوین راهنمایی برای ایجاد عملیات ایمن ناوبری در آبراهها بهرهگیری شود.
معاون دریایی ادارهکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به نقش اساسی راهنماها در بهرهوری یک بندر افزود: در این همایش، راهنمایان و کارشناسان دریایی از بنادر شمالی، جنوبی و حوزه جنوبغرب کشور حضور یافتهاند و مقالات منتخب آنان درباره ایمنی، فناوریهای نوین و اصول هماهنگی عملیاتی معرفی و ارائه خواهد شد.
مکیزاده با بیان اینکه حلقه اتصال خشکی و دریا توسط راهنمایان کشتی انجام میشود، عنوان کرد: با وجود روی کار آمدن کشتیهای جدید و خودران، نقش راهنما مورد تاکید ویژهای قرار گرفته است.
وی ادامه داد: یکی از محورهای اصلی همایش، بررسی الگوی مدیریت مشارکتی میان راهنمایان، خدمه کشتیها و نیروهای خشکی است؛ مدلی که قرار است پایهای تازه برای هماهنگی، تعامل و تصمیمگیری ایمن در بنادر ایران باشد.
معاون دریایی ادارهکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در بخش دیگری به جنگ ۱۲ روزه و اثرات جنگ الکترونیک اشاره و ابراز داشت: راهنمایان در این مدت سنگ تمام گذاشتند و در بحث رساندن کالاهای اساسی به کشور، ایفای نقش اساسی داشتند.
مکیزاده در این رابطه توضیح داد: تجهیزات پیشرفته به راهنماها کمک میکند در بحث راهنمایی ایمن کشتی به بندر و موضوعات حفاظت محیط زیست موفق عمل کنیم.
وی ابراز امیدواری کرد: با همفکری متخصصان حاضر در این همایش بتوانیم در این دو روز به راهکارهای اجرایی مؤثری دست یابیم تا عملیات راهنمایی کشتیها با ایمنی، سرعت و همافزایی بیشتر در بنادر کشور انجام شود لذا از شرکتهای فعال در این بخش نیز انتظار میرود نگاه ویژهای به راهنمایان خود داشته باشند و تجربیات بومی، محلی و تخصصی آنها را به کتاب تبدیل کنند.