در حالی که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از فراهم شدن امکان ثبت شکایت رانندگان از تخلفات شرکت های حمل و نقل خبر داده، رانندگان کامیون با قدردانی از این اقدام، عنوان کردند که در صورت راه اندازی سامانه پاک، تخلفات شرکت های حمل و نقل به طور طبیعی کاهش می یابد.
به گزارش تین نیوز ، در نامه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تاکید شده که رسیدگی به تخلفات شرکت ها و موسسات حمل و نقل و امکان ثبت شکایت تخلفات شرکت ها و موسسات حمل و نقل، به صورت فوق العاده انجام می شود.
بر اساس اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، امکان ثبت شکایت تخلفات مربوط به دریافت کمیسیون یا وجه اضافی از راننده، عدم پرداخت کامل کرایه راننده، سو استفاده از کارت هوشمند راننده و سواستفاده از کارت هوشمند ناوگان در سامانه استعلام فراهم شده و به شکایات هفتگی رسیدگی می شود.
به گزارش تین نیوز، اگر چه این اقدام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، گامی اساسی برای جلوگیری از تضییع حقوق رانندگان است اما به اعتقاد رانندگان کامیون، اگر سامانه پاک ( سامانه آنلاین پرداخت کرایه حمل) راه اندازی شود، تخلفات شرکت های حمل و نقل به طور طبیعی کاهش می یابد.
به گفته رانندگان کامیون، اجرای بخشنامه سامانه پاک که در تاریخ ۱۴۰۱/۰۱/۲۴ صادر شده به معنی پایان تخلفات شرکت ها، حذف کمیسیون های غیرقانونی،پرداخت کامل و به موقع کرایه رانندگان کامیون، حذف فرایندهای زائد کمیسیون ماده ۱۲، کاهش شکایات سامانه ای و شفافیت کامل در گردش مالی کشور است.
رانندگان کامیون تاکید می کنند که به دلیل عدم اجرای سامانه پاک، ساختار سنتی و فسادزا هنوز پابرجاست و کرایه ها با تاخیر چندماهه پرداخت و کمیسیون های غیرقانونی همچنان اخذ و در نتیجه شکایات رانندگان هر روز بیشتر می شود.
این رانندگان می گویند: برخی افراد و تشکل های فاقد پشتوانه صنفی به نام رانندگان با سامانه مخالفت کرده اند.
به گفته آنان، ساختار سنتی پرداخت ها منافع مالی برخی را تأمین می کند.