به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سیدجعفر تشکریهاشمی در سیصد و هفتاد و دومین جلسه علنی شورای شهر تهران، در تذکری خارج از دستور اظهار کرد: روز گذشته حادثهای در خط ویژه بزرگراه چمران رخ داد که بهدلیل ورود موتورسیکلتها به خط ویژه، تصادفی به وقوع پیوست و متأسفانه یک نفر فوت کرد و چند نفر نیز مجروح شدند.
وی ادامه داد: این نخستین حادثه مرگبار در تهران نیست؛ هفته گذشته نیز شاهد فوت چند کارگر خدمات شهری در بزرگراه تهران بودیم. در ماههای اخیر نیز در بزرگراههای یاسینی، امام علی، خاوران و حکیم موارد دیگری از فوت کارگران شهرداری و تصادفهای مرگبار ثبت شده است. همچنین در روزهای گذشته، تصادف زنجیرهای تعدادی از سرویسهای یکی از کارخانهها رخ داد که نشاندهنده وضعیت نگرانکننده حوادث رانندگی در پایتخت است.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد: بر اساس آمار، در هفتماهه نخست امسال تعداد فوتیهای حوادث رانندگی نسبت به سال گذشته 47 درصد افزایش داشته و از 353 نفر به 517 نفر رسیده است. در ششماهه اخیر نیز 162 عابر پیاده، 205 موتورسوار و 60 راننده و سرنشین خودرو جان خود را از دست دادهاند.
وی افزود: اینجا نه غزه است، نه سودان و نه میدان جنگ هشتساله. اینجا شهری است که مردم با هزاران امید صبح از خانه خارج میشوند تا نان حلالی به دست آورند؛ اما ماهانه 90 نفر و روزانه بهطور متوسط سه نفر در تهران بر اثر حوادث رانندگی جان میبازند.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران با اشاره به برنامه چهار ساله چهارم گفت: قرار بود شهرداری تهران سالانه پنج درصد از تصادفات را کاهش دهد؛ یعنی تا امروز باید 20 درصد کاهش میداشتیم. اما اکنون نسبت به سال پایه حدود 70 درصد افزایش داشتهایم و آمار تلفات تقریباً دو برابر شده است.
تشکریهاشمی با اشاره به خاموشی گسترده دوربینهای کنترل سرعت گفت:در دورهای اقداماتی برای کنترل سرعت آغاز شد، اما بهتدریج از رده خارج شد. طبق گزارش سازمان بازرسی کل کشور، تنها 2 درصد از دوربینهای کنترل سرعت فعال بوده و 98 درصد خاموش بودهاند. البته تلاشهایی انجام شده و تعداد دوربینهای فعال به 95 عدد رسیده، اما تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم.
وی ادامه داد: در تهران نقاط حادثهخیز فراوانی وجود دارد. امسال اصلاحات هندسی عملکرد خوبی داشته و تاکنون 700 نقطه اصلاح شده است، اما همچنان مشکلاتی باقی است. برای مثال، در بزرگراه چمران نزدیک به یک سال است که مشکلات اصلاح نشده و همین موضوع موجب بروز تصادفات متعدد شده است.
تشکریهاشمی تأکید کرد: متأسفانه آمار کشتههای شب با روز برابر است؛ در حالی که در نیمههای شب تردد کمتر است، اما 50 درصد فوتیها در همین زمان رخ میدهد و عمدتاً نیز رانندگان جوان و در وضعیت غیرعادی عامل آن هستند.
وی با انتقاد از تأخیر اورژانس تهران گفت: روز گذشته نزدیک به 50 دقیقه طول کشید تا اولین آمبولانس به محل حادثه بزرگراه چمران برسد. چگونه میتوان به مصدومان گفت یک ساعت منتظر آمبولانس بمانید؟ اگر اورژانس کمبود خودرو دارد، شهرداری باید کمک کند. ما به دهها مجموعه دیگر کمک میکنیم؛ چگونه به اورژانس که مستقیماً با جان مردم سروکار دارد کمک نکنیم؟
وی افزود: تنها سه یا چهار بیمارستان در تهران تصادفیها را پذیرش میکنند. چگونه شهری با این عظمت، چنین کمبود ظرفیتی در حوزه فوریتهای پزشکی دارد؟ پلیس نیز اعلام کرده است که بسیاری از مصدومان پیش از رسیدن به بیمارستان جان میبازند.
تشکریهاشمی با انتقاد از کمتوجهی به آموزش گفت: در خصوص آموزشها هیچ اقدامی نمیکنیم. وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و صداوسیما باید در این زمینه فعالتر شوند. اگر اصلاح نکنیم، حیثیت ما در حوزه رانندگی از بین خواهد رفت.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران به حملونقل غیراصولی کارگران اشاره کرد و گفت: طبق ماده 203 آییننامه راهنمایی و رانندگی، هیچکس حق ندارد انسان را در پشت وانت سوار کند. چرا باید کارگران به این شکل جابهجا شوند؟ باید مصوبهای داشته باشیم که در صورت تخلف، شرکت مربوطه خلع ید شده و قراردادش لغو شود. جان انسان کالای بیارزش نیست.
وی همچنین بر لزوم آموزش شرکتهای موتوری تأکید کرد و گفت: این شرکتها مشخص هستند. شهرداری باید برای آنها آموزش برگزار کند تا جان افرادی که برای کسب روزی حلال تلاش میکنند، حفظ شود.
تشکریهاشمی همچنین از اقدام فداکارانه یک پرستار قدردانی کرد و گفت: روز گذشته با 15 دقیقه تأخیر به محل تصادف رسیدم و دیدم یک پرستار که از محل عبور میکرد، فوراً اقدام به CPR کرده و حدود یک ساعت به مصدومان کمک رساند.
انتهای پیام/