محمدامین اکبری در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: این نمایش با بهرهگیری از فضایی ذهنی، درونی و شاعرانه به روایت اعترافات، خاطرات و نریشنهای ذهنی شخصیت اصلی میپردازد و تلاش دارد لایههای پنهان شخصیتها را با روایتی ادبی و احساسی آشکار کند. ایده اولیه «دویست و شصت و دو» در جریان گفتوگویی با نویسنده اثر، حورا حقشنو، شکل گرفته است. پس از مطالعه متن که اتفاقا در جشنواره تکگویی تهران نیز برنده شده است، فضای ایرانی و نوستالژیک آن توجه مرا به خود جلب کرد و درونمایهاش را بسیار پسندیدم.

ایجاد فضایی شاعرانه با خوانشی نو از حافظ و آوازخوانی
وی افزود: در «دویست و شصت و دو» تلاش کردیم که شیوهای مدرن برای خوانش اشعار حافظ ارائه دهیم تا مخاطبان در گروههای سنی مختلف بتوانند از آن لذت ببرند. همچنین یک آوازهخوان برای اجرای شش قطعه موسیقی به اثر پیوسته است تا اشعاری را که در بخش فال حافظ به نمایش در میآید، اجرا کند. اثر در قالب اپیستولاری، درامی اجتماعی و شاعرانه است و میتوان آن را مجموعهای از تکگوییهای شاعرانه با درونمایه اجتماعی دانست. شاعرانگی این درام اجتماعی در حقیقت بر لایههای پنهان انسانی تمرکز دارد.
وی افزود: شاعرانگی این نمایش بر لایههای پنهان انسانی تمرکز دارد؛ موضوعی که در کار پیشین من نیز وجود داشته است. انگیزه اصلیام برای اجرای این اثر نیز همین توجه به لایههای ناپیدای انسان بود. حضور نویسنده در کنار ما، چه در جلسات آنلاین و چه در تمرینها، کمک کرد تا به ذهنیتی مشترک دستیابیم. در بخشهایی که نیاز به تغییر در متن احساس میشد، نویسنده مستقیماً تغییرات را اعمال میکرد تا متن از یکدستی اولیه خود خارج نشده و نیازی به بازنویسی گسترده نباشد.

اکبری با اشاره به چالشهای تولید این نمایش، خاطرنشان کرد: نبود سالن مناسب و کمبود آرتیستهایی که بتوانند در چند شاخه هنری بهصورت همزمان فعالیت کنند، از مشکلات جدی ما بود. در مشهد کمتر هنرمندی داریم که بتواند هم بخواند، هم ساز بزند، هم بازی کند و هم مهارتهای حرکتی داشته باشد. به همین دلیل و با توجه به نیاز متن، مجبور شدیم آوازهخوانی جداگانه به گروه اضافه کنیم تا بخشهای موسیقایی و خوانش اشعار را اجرا کند.
او افزود: اشعار حافظ در بخش فال نمایش، حضور پررنگی دارد و غزلها متناسب با هر بخش از نمایشنامه با انتخاب مشترک من و نویسنده انتخاب شدهاند. آهنگساز اثر، علیرضا عبداللهی با استفاده از همین غزلها ماکتهای اولیه را ساخت و تلاش کرد شیوهای نو و مدرن برای اجرای اشعار ارائه دهد؛ سبکی که نمونههای مشابه آن، تنها در آثار انگشتشماری مانند برخی کارهای رضا یزدانی دیده میشود.
گام به گام توجه به استانداردها؛ از تولید تا اجرا
این کارگردان تئاتر ادمه داد: بهدلیل تعداد محدود آرتیستها در این اثر، هر بخش باید با دقت بیشتری طراحی میشد. تمام تجهیزات اعم از دکور، لوازم صوتی، میکروفون، مانیتورینگ و دیگر جزئیات اجرایی با استانداردهای اجراهای پایتخت انتخاب شد. طراحی لباس، گریم و سایر اجزای بصری نیز با صرف وقت زیاد و دقت فراوان آماده شد. در زمینه تبلیغات نیز اتاق فکر فعال بود و همهچیز براساس برنامهریزی قبلی پیش رفت. هدف ما این بوده که از پیشتولید تا اجرای نهایی، همه عناصر در بالاترین سطح ممکن کنار یکدیگر قرار گیرند.

اجرای نمایش «دویستوشصتودو» به کارگردانی و تهیهکنندگی محمدامین اکبری با همراهی علیرضا پارسه، اسما لطفی، حلما احمدی همچنین نویسندگی حورا حقشنو از ۲۵ آبانماه در پردیس تئاتر مستقل، تماشاخانه استاد لطفی آغاز شده است. علاقه میتوانند برای تهیه بلیط به سایت گیشات مراجعه کنند.
سایر عوامل این اثر عبارتند از محمدرضا علوی و زهره مرادی-بازیگر، علیرضا عبدالهی- آوازخوان و آهنگساز، امیرحسین قدرتی-مدیرتولید، متین محمدزاده-دستیارتولید، فائزه امیرآبادی-مدیراجرایی، یاسمین صمیمی-مدیرصحنه، بهار عبدالهی-منشی صحنه، گروه هنری۲۶۲-مجری لباس و برنامهریز، کیمیا اربابی-دستیار برنامهریز، محمدامیناکبری-طراح دکور، محمد کریمی-طراح نور، نازنین جوادی- مجری نور، علیرضا عبدالهی و یاسمین صمیمی-طراح و مجری صدا، مائده کریمی-طراح و مجری گریم، مرجان حسینزاده-طراح پوستر، حبیب قاآنی-مدیر امور رسانه، صدف شیرافکن-روابط عمومی و آزاده حائری-عکاس.
انتهای پیام