شناسهٔ خبر: 75875656 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

عضو هیئت علمی دانشگاه عنوان کرد

اهمیت تسلط دانشجویان بر استاندارد‌های مکاتبات رسمی برای ورود به محیط کار

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر گفت: مهم‌ترین ابزار‌های ارتباطی در ادارات و سازمان‌هاست و بسیاری از سوءتفاهم‌های اداری تنها به دلیل ضعف در انتقال پیام مکتوب رخ می‌دهد و آشنایی با استاندارد‌های مکاتبات می‌تواند از بروز این چالش‌ها جلوگیری کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار آنا، به مناسبت هفته کتابخوانی و به همت انجمن علمی علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر و با همکاری کانون سیب دانایی و جرعه نور این واحد دانشگاهی، کارگاه تخصصی آیین نگارش و مکاتبات اداری برگزار شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر به عنوان مدرس در این کارگاه که به‌صورت تعاملی برگزار شد در مقدمه آن ضمن تشریح مبانی نظری، با ارائه مثال‌های عملی و اهمیت تسلط بر مهارت‌های ارتباطی و نوشتاری در محیط‌های سازمانی اظهار کرد: نگارش صحیح و حرفه‌ای، یکی از مهم‌ترین ابزار‌های ارتباطی در ادارات و سازمان‌هاست و بسیاری از سوءتفاهم‌های اداری تنها به دلیل ضعف در انتقال پیام مکتوب رخ می‌دهد و آشنایی با استاندارد‌های مکاتبات می‌تواند از بروز این چالش‌ها جلوگیری کند.

مریم پرهیزگاری با اشاره به فعالیت شغلی برخی دانشجویان در ادارات پس از فراغت از تحصیلی، متذکر شد: مکاتبات اداری نوعی چهره حرفه‌ای سازمان محسوب می‌شود، از این رو نامه و گزارش‌های رسمی، نمایانگر میزان نظم، مسئولیت‌پذیری و دقت هر فرد در سازمان است و اگر محتوای یک نامه مبهم، طولانی یا غیر اصولی باشد، عملاً کیفیت کار سازمان زیرسؤال می‌رود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های مکاتبات اداری، پیچیده‌نویسی است، توضیح داد: طولانی نوشتن به معنای رسمی‌تر بودن نیست و هنر واقعی در این است که پیام را کوتاه، دقیق و محترمانه منتقل کرد.

این پژوهشگر و محقق با بیان اینکه در بسیاری از موارد، فاصله‌ای که بین یک نامه معمولی و یک نامه حرفه‌ای وجود دارد، تنها چند نکته کوچک است، تبیین کرد: استفاده از عبارات استاندارد، توجه به لحن، ساختار صحیح پاراگراف‌بندی و رعایت دقیق نشانه‌گذاری از نکاتی است که در اعتبار نامه اثرگذار است.

پرهیزگاری یادآور شد: نگارش یک مهارت زبانی خلّاق است و با تمرین مداوم بهتر می‌شود و هر دانشجو باید بتواند برای موقعیت‌های مختلف اداری، متنی مناسب با هدف، مخاطب و موضوع بنویسد.

مدیر گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر هم در حاشیه این رویداد در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا با تأکید بر اهمیت توانمندسازی دانشجویان برای ورود به محیط‌های حرفه‌ای، اظهار کرد: تسلط بر اصول مکاتبات اداری یکی از نیاز‌های جدی دانشجویان و تمام حوزه‌هایی است که با سازمان‌ها و نهاد‌های رسمی در ارتباط‌اند.

ماهینی با اشاره به اینکه برگزاری چنین کارگاه‌هایی گامی مؤثر درراستای تقویت مهارت‌های نوشتاری و سازمانی دانشجویان و باید با استمرار برگزار شود، درباره محور‌های کارگاه تشریح کرد: این کارگاه با توجه به ضرورت و نیازسنجی در پنج محور اصول بنیادین نگارش اداری و اجزای ضروری یک نامه رسمی، آشنایی با قالب‌ها و ساختار‌های استاندارد در مکاتبات سازمانی، تمرین عملی در نگارش نامه‌های اداری، گزارش‌ها و صورت‌جلسات، بررسی خطا‌های رایج در نگارش رسمی و راهکار‌های اصلاح آن، معرفی شیوه‌های افزایش اثربخشی پیام در ارتباطات حرفه‌ای برگزار شد.

مدیر گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر یادآور شد: این کارگاه یکی از مجموعه برنامه‌هایی است که انجمن علمی علوم تربیتی در مسیر ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای و آمادگی شغلی دانشجویان تدارک دیده و قرار است دوره‌های تکمیلی دیگری نیز برگزار شود.

انتهای پیام/