به گزارش روز سهشنبه ایرنا، طهماسب نجفی در نشستی با فرماندار و مدیران دستگاههای اجرایی سرپلذهاب و با بررسی روند پیشرفت مصوبات سفر استاندار کرمانشاه به این شهرستان افزود: مصوبات سفر در قالب یک فرایند کارشناسی و در راستای ایجاد توسعه متوازن و پایدار تهیه و تدوین شده است.
سامانه گرمسیری به عنوان یکی از طرحهای مهم در حوزه آب و کشاورزی کشور در سال ۱۳۹۸ در غرب استان کرمانشاه به بهرهبرداری رسید اما بخشهایی از آن تاکنون تکمیل نشده است. برنامه دولت چهاردهم تکمیل این طرح و تخصیص آب مورد نیاز بخشهای مختلف در مسیر اجرای این سامانه است.
طبق گفته کارشناسان سامانه گرمسیری غرب کشور یک ابر پروژه با بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال هزینه است که قطعه اول آن در استان کرمانشاه قرار دارد و شامل مجموعه سدهای هیروی، شهدای ازگله، جامیشان، شرفشاه و تونل نوسود است که اشتغالزایی و رونق بخش تولید، افزایش سرانه درآمد، کمک به معیشت مرزنشینان و همچنین سیراب نمودن منطقه و مهار آب ها از مزایای بزرگ این طرح است.
بخشی از سامانه بزرگ گرمسیری در سال ۱۳۹۸ به بهره برداری رسید که در مجموع از رودخانه سیروان در شمال غربی کرمانشاه تا موسیان دهلران در استان ایلام و مرز دشت عباس در استان خوزستان ۵۰۰ کیلومتر طول دارد که این طرح از محل صندوق توسعه ملی به بار نشست.

بر اساس افق ترسیم شده برای این طرح، اجرای سامانه گرمسیری حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار استان های کرمانشاه و ایلام قرار می دهد و ۵۰ هزار هکتار از زمین های دیم شهرستان های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین در قالب این طرح به آبی تبدیل می شود ضمن اینکه از این میزان، ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب نیز سهم بخش صنعت است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه در ادامه افزود: یکی از دغدغهها و اولویتهای مدیریت ارشد استان پیشرفت و توسعه شهرستانها، بر اساس ظرفیتها و پتانسیلهای بومی است.
نجفی تاکید کرد: اجرایی شدن مصوبات سفرهای شهرستانی در فاصله زمانی در نظر گرفته شده، یکی از اولویت بسیار مهم مدیریت ارشد استان است.
وی ادامه داد: با پیگیریها و تلاشهای مدیریت ارشد استان، نماینده مردم در مجلس و فرماندار شهرستان، بخش مهمی از مصوبات سفر اجرایی شده یا با شتاب مناسب در حال انجام است.
نجفی یادآور شد: از ابتدای امسال معاونت عمرانی در قالب یک مجموعه، به پیگیری و رصد آخرین روند اجرایی مصوبات سفرهای شهرستانی استاندار پرداخته تا اگر مانعی در مسیر اجرای این مصوبات وجود داشته، برطرف شود.

تسهیل و روانسازی تردد با تعریض گردنه و احداث تونل پاتاق
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه در ادامه تعریض گردنه و احداث تونل پاتاق را یکی از مهمترین مصوبات سفر توصیف کرد و گفت: این پروژه در مسیر بزرگراه تجاری و زیارتی کرمانشاه - خسروی قرار دارد و به تسهیل و روانسازی ترددها از این مسیر بسیار کمک میکند.
نجفی ادامه داد: این پروژه شامل تعریض و بهسازی ۴.۷ کیلومتر از گردنه پاتاق و اجرای ۲قطعه تونل به طول مجموع حدود ۷۱۰ متر است.
وی گفت: عملیات بهسازی و تعریض یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر از مسیر منتهی به گردنه پاتاق از پیشرفت مناسبی برخوردار است و باید هرچه زودتر تکمیل شود.
نجفی ادامه داد: عملیات اجرایی احداث تونلها نیز با شتاب در حال انجام است و طبق گزارش پیمانکار تاکنون ۹۴ متر از آن اتمام یافته و تلاش می شود با تامین مالی مناسب، این پروژه کلیدی با همین روند تداوم پیدا کند و در قالب برنامه زمانی مصوب به بهره برداری برسد.
گردنه پاتاق در محور سرپلذهاب به قصرشیرین که در مسیر بزرگراه کربلا واقع شده، سالها بهعنوان یکی از نقاط حادثهخیز و پرخطر غرب استان کرمانشاه مطرح بوده است. این محور علاوه بر نقش حیاتی در ترانزیت کالاهای صادراتی به عراق، مسیر اصلی زائران اربعین حسینی نیز بهشمار میرود و از این رو ایمنسازی آن یکی از مطالبات جدی مردم منطقه و رانندگان کامیونهای صادراتی بوده است.

پروژه احداث تونل پاتاق که پس از ۱۵ سال انتظار و رفع موانع امنیتی وارد فاز اجرایی شده، با برآورد هزینهای حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال در حال اجراست. این طرح شامل احداث ۲ دهنه تونل هرکدام به طول ۸۰۰ متر، بازسازی ۶ کیلومتر از مسیر و بهسازی شیبهای خطرناک گردنه است. بر اساس برنامه زمانبندی، این پروژه طی ۱۸ ماه تکمیل خواهد شد.
به گزارش ایرنا، محور پاتاق در بزرگراه کربلا یکی از حادثه خیزترین نقاط است که روزانه بیش از ۲ هزار کامیون کالاهای صادراتی و تانکرهای سوخت از این مسیر ترانزیتی تردد می کنند و بیش از نیمی از صادرات غیرنفتی کشورمان به عراق از این مسیر می گذرد.
بزرگراه کربلا از سمت استان همدان و شهرستان کنگاور آغاز میشود و پس از عبور از شهرهای کنگاور و صحنه به شهر بیستون و از طریق کنارگذر شرقی کرمانشاه، وارد محور کرمانشاه- اسلام آبادغرب میشود.
این بزرگراه بعد از شهرهای اسلامآباد غرب، کرند غرب، سرپل ذهاب، قصرشیرین و در نهایت شهر خسروی به کشور عراق متصل میشود.
مرحله اول طی سالیان گذشته تا شهر اسلام آباد غرب تکمیل و بهرهبرداری رسیده و فاز دوم در دست احداث سالیان اخیر از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است.
عملیات اجرایی بزرگراه کربلا در حد فاصل اسلام آباد غرب تا مرز خسروی به طول ۱۲۵ کیلومتر از سال ۱۳۸۶ آغاز شد و تاکنون حدود ۹۰ کیلومتر از آن به بهرهبرداری رسیده است که این مسیر به ۱۰ خط تقسیم و کل قطعات جز قطعه ۹ و ۱۰ الف، مابقی تکمیل و مورد بهرهبرداری قرار گرفته است.
قطعه ۹ این بزرگراه به طول ۱۶ کیلومتر و قطعه ۱۰ بزرگراه کربلا به طول پنج کیلومتر است.

پیشرفت ۹۷ درصدی مجتمع فرهنگی هنری آیت الله خامنه ای
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه در ادامه همچنین گفت: تکمیل و بهره برداری از مجتمع فرهنگی هنری سرپل ذهاب با ۲ هزار و ۸۰۰ متر زیربنا از دیگر پروژههای مهم است که با ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی با شتاب مناسبی در حال انجام است و در مراحل نهایی تکمیل و بهره برداری قرار دارد.
بازدید از فاز دوم بیمارستان شهدای سرپلذهاب
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه در ادامه در راستای تأکیدات ویژه استاندار کرمانشاه با همراهی فرماندار سرپلذهاب از فاز دوم بیمارستان شهدای سرپلذهاب به صورت میدانی بازدید کرده و گفت: سرپل ذهاب از شهرستانهای مهم استان در مسیر راه کربلا و تردد زوار حسینی است.
نجفی افزود: با توجه به این ویژگیها، تکمیل و بهرهبرداری از این پروژه نقش بسیار مهمی در ارتقای خدمات درمانی به مردم منطقه و زوار حسینی دارد.
او گفت: این بیمارستان دارای ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی است ولی با وجود این پیشرفت مناسب، کارگاه پروژه تقریبا غیرفعال و روند عملیات اجرایی آن با کندی پیش میرود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه افزود: این وضعیت برای مدیریت ارشد استان قابل قبول نیست و تلاش میکنیم سریعا روند اجرایی طرح تعیین تکلیف شود.

احداث مرحله دوم بیمارستان جدید ۸۶ تختخوابی سرپلذهاب یکی از نیازهای اساسی مردم شهرستان سرپل ذهاب است و می تواند به بیماران شهرستان های همجوار نیز خدمات رسانی کند.
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۲۵ هزار ۴۵ کیلومتر مربع، یک و نیم درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان دارای هشت هزار و ۵۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی، روستایی و بزرگراهی است که از این تعداد ۴۶۷ کیلومتر آن بزرگراه، ۴۷۳ کیلومتر راه اصلی، هزار و ۸۹۱ کیومتر راه فرعی و پنج هزار و ۲۲۰ کیومتر راه روستایی است.
همچنین ۹۲ درصد حمل و نقل در استان کرمانشاه از طریق جاده، پنج درصد هواپیما و سه درصد با قطار صورت می گیرد.
سرپلذهاب در غرب کرمانشاه افزون بر ۹۰ هزار نفر جمعیت دارد.