به گزارش ایرنا، زیرساختهای حمل و نقل یکی از پایههای اصلی شکوفایی اقتصادی است و بزرگراهها و شبکههای مواصلاتی استان اردبیل نقشی دوگانه ایفا میکنند؛ از یک سو تسهیلگر حمل و نقل کالا، گردشگری و ترانزیت بینالمللی از طریق گمرک بیلهسوار بوده و از سوی دیگر محرک توسعه کسبوکارهای محلی و صنعتی به شمار میروند.
مدیرکل راه و شهرسازی اردبیل به ارتقای شاخص بهرهمندی استان از بزرگراه طی سالهای اخیر اشاره و بیان کرد: پنج سال پیش شاخص بهرهمندی استان از بزرگراه حدود ۵۰ درصد کمتر از میانگین کشوری بود و با اجرای طرح های عمرانی و راهسازی در سالهای قبل شاخص بهرهمندی استان از بزرگراه به ۱۷ درصد رسید و امسال نیز به ۳۰ درصد افزایش یافت.
محبوب حیدری با بیان اینکه در حال حاضر میانگین بهرهمندی از شبکه بزرگراه در کشور ۴۰ تا ۴۶ درصد است ، ادامه داد: تلاش میکنیم شاخص بهرهمندی استان از بزرگراه را به میانگین کشوری برسانیم و برای این کار ساخت ۸۵۰ کیلومتر بزرگراه هدفگذاری شده است.
طرحهای راهسازی در این استان در سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته است و به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل بیش از ۵۰۰ کیلومتر از راههای اصلی و فرعی تحت عملیات بهسازی و تعریض قرار گرفته است.
کلیمالله وثوقی در توضیح پروژههای شاخص راهسازی به احداث بزرگراه اردبیل–مشگینشهر، اردبیل–خلخال، اردبیل–بیلهسوار و اردبیل–پارسآباد اشاره کرد که بخش قابل توجهی از آنها در حال اتمام است.
جاده اصلی اردبیل - نمین
بزرگراه قفقاز
یکی از مهمترین پروژههای زیرساختی و اقتصادی استان اردبیل طرح چهاربانده کردن محور اردبیل - بیلهسوار - جعفرآباد است ، این جاده به طور مستقیم از مرکز استان به پایانه مرزی بیلهسوار متصل میشود.
این شاهراه حیاتی نقش بیبدیلی در کاهش زمان انتقال کالا به جمهوری آذربایجان دارد و با تعریض و تکمیل کامل مسیر، توان صادرات کالاهای کشاورزی و صنعتی اردبیل به کشورهای آذربایجان، گرجستان و روسیه افزایش خواهد یافت.
به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل، در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد این پروژه اجرا شده ، بخش جدیدی از آن اخیرا افتتاح شد و با پیشرفت فیزیکی فعلی باعث کاهش ۳۰ دقیقهای زمان سفر و افزایش ایمنی تردد از اردبیل به بیله سوار شده است.
وثوقی افزود: بزرگراه اردبیل - بیلهسوار و محور پارسآباد - اصلاندوز در شمال استان بخشی از کریدور بینالمللی شمال - جنوب محسوب میشود ، این محور مهم از طریق گمرک بیلهسوار به کشور جمهوری آذربایجان منتهی شده و در نهایت ایران را از طریق خاک جمهوری آذربایجان به روسیه و منطقه قفقاز متصل کرده و نقش بارزی در حمل و نقل کالا و ترانزیت اقتصادی دارد.
وی تصریح کرد: با تکمیل این جاده تجارت زمینی بهویژه حمل و نقل کامیونی تا ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت ، این مسیر علاوه بر تسهیل صادرات مسیر جدیدی برای گردشگری خارجی به اردبیل و مناطق ییلاقی آن خواهد بود.
هدف کلان از اجرای این طرحها ایجاد شبکهای ایمن و سریع برای اتصال مراکز تولیدی، صنعتی و پایانههای صادراتی به بازارهای ملی و خارجی است که علاوه بر کاهش تصادفات و زمان سفر، موجب کاهش هزینه حمل کالا و افزایش سرعت عرضه محصولات به بازارهای مرزی میشود.
بخشی از جاده اردبیل - سرچم
بزرگراه اردبیل - سرچم
نبود بزرگراه ایمن از اردبیل به تهران طی سالیان گذشته دغدغه مردم و مسئولان استان اردبیل بوده اما در سالهای اخیر با تعریض و بهسازی جاده اردبیل - سرچم، مسیر مرکز این استان به پایتخت در حال تبدیل به بزرگراه است و بخشهای قابل توجهی از آن اجرا شده است.
۱۳۵ کیلومتر بزرگراه در قطعات سوم و چهارم محور اردبیل _ سرچم در حال اجراست و ۵۵ کیلومتر آن تا پایان سال جاری به بهرهبرداری میرسد
استاندار اردبیل در این راستا گفت: یکی از اولویتهای اصلی ما در استان اجرای بزرگراه در محور ۱۷۸ کیلومتری اردبیل - سرچم به عنوان اصلیترین مسیر ارتباطی مرکز استان اردبیل به مرکز کشور است.
مسعود امامی یگانه اظهار کرد: تاکنون بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال اعتبار برای آن هزینه شده و امسال نیز از محل اعتبارات ملی برای این پروژه و طرحهای راهسازی دیگر هزینه خواهد شد.
وی ادامه داد: ۱۳۵ کیلومتر بزرگراه در قطعات سوم و چهارم محور اردبیل - سرچم در حال اجراست و ۵۵ کیلومتر آن تا پایان سال جاری به بهرهبرداری میرسد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل درباره ویژگیهای فنی و مهندسی بزرگراه اردبیل - سرچم اظهار کرد: این بزرگراه در هفت قطعه مجزا در حال اجراست و پروژه در محدوده تونلها و گردنه به طول ۴۳ کیلومتر فعال و عملیات اجرایی آنها در حال اجراست ، بزرگراه اردبیل - سرچم مرکز استان را به آزادراه زنجان ـ تبریز و مرکز کشور متصل میکند.
حیدری افزود: ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه در سطح استان در سالهای گذشته با حضور مسئولان کشوری و استانی و به مناسبتهای مختلف تکمیل و به طول بزرگراههای استان اردبیل افزوده شده است و امسال هم حدود ۸۰ کیلومتر بزرگراه به شبکه راههای این استان اضافه خواهد شد.
جاده گردشگری اسالم - خلخال
جاده ارتباطی گیلان - اردبیل
راه ارتباطی اردبیل - گیلان از مسیر نمین - آستارا یکی از راههای ارتباطی این دو استان است و با احداث تونل دوم در گردنه حیران، بخش عمدهای از ترافیک مسیر منتهی به تونل رفع شده است.
دومین مسیر ارتباطی استانهای اردبیل و گیلان جاده خلخال - اسالم است که یکی از مشهورترین مسیرهای کوهستانی کشور است و به دلیل مناظر طبیعی همواره در کانون توجه مردم و مسئولان بوده است.
دومین مسیر ارتباطی استانهای اردبیل و گیلان ، محور خلخال - اسالم است که یکی از مشهورترین مسیرهای کوهستانی کشور است و به دلیل مناظر طبیعی همواره در کانون توجه مردم و مسئولان است
در سالهای اخیر با تخصیص اعتبارات ملی عملیات تثبیت شیبهای خاکی، احداث پل، و بازسازی نقاط ریزشی محور یاد شده با سرعت پیش رفته و خسارات ناشی از ریزش مصالح کوه به حداقل رسیده است.
این مسیر اکنون علاوه بر کارکرد گردشگری برای انتقال کالا بین اردبیل و گیلان به کار گرفته میشود و نقش مهمی در تبادل محصولات کشاورزی، چوب و مصالح ساختمانی دارد.
ایمنسازی این جاده باعث کاهش شدید نرخ تصادفات و بالا رفتن رضایت مسافران و رانندگان باری شده است.
پروژه بزرگراهی دیگر در استان اردبیل، بزرگراه اردبیل - مشگینشهر است که به عنوان یکی از محورهای پرتردد و اقتصادی استان و با هدف تسهیل ارتباط مرکز استان با مناطق گردشگری و صنعتی شمال غرب آن آغاز شده است.
طبق اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل، طول این محور حدود ۹۵ کیلومتر است که بخشی از آن پیشتر افتتاح شده و باقی مسیر نیز در حال آسفالت و نصب حفاظهای ایمنی است.
این بزرگراه به دلیل عبور از مسیرهای تفریحی–گردشگری نظیر پل معلق مشگینشهر و جاده کوهستانی سبلان نقش مهمی در رونق گردشگری و حضور گردشگران داخلی و خارجی دارد.
چشمانداز آینده اردبیل در توسعه حمل و نقل
به اذعان کارشناسان، با تداوم روند فعلی، تا ۲ سال آینده تمام محورهای اصلی استان به شکل چهاربانده یا استاندارد ایمن خواهند شد ، این پیشرفتها نهتنها حمل و نقل داخلی و گردشگری را رونق میبخشد، بلکه زمینهساز رشد تجارت خارجی ، ارتقای زیرساخت صادرات و جذب سرمایهگذاری صنعتی خواهد شد.
جهش بزرگراهی اردبیل، در واقع سنگبنای اقتصادی تازهای برای شمالغرب کشور محسوب میشود؛ جایی که جادهها پیوند اقتصاد، فرهنگ و روابط بینالمللی را ممکن میسازند.
در حال حاضر از مجموع ۶ هزار و ۳۷۴ کیلومتر جاده در استان اردبیل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی است.
هشت گردنه سختگذر و برفگیر به نامهای حیران، صایین، کجل، نقدوز، الماس، لنگان، قرهآغاج و اسالم در جادههای این استان قرار دارد.
استان اردبیل با ۱۲ شهرستان در شمال غرب ایران و مرز جمهوری آذربایجان با استان های گیلان، زنجان و آذربایجان شرقی همسایه است.