شناسهٔ خبر: 75872795 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

لکسوس LX600 با تعرفه ۱۶۵ درصدی؛ پرچم‌دار لوکس ژاپنی به بازار ایران می‌آید

ورود احتمالی لکسوس LX۶۰۰ به ایران هرچند پرطمقراق و قدمی رو به جلو به حساب می‌آید اما واقعیت آن است که با شرایط فعلی، این خودرو بیش از آن‌که مناسب خیابان‌های کشور باشد به یک اثر نمایشگاهی بدل خواهد شد.

صاحب‌خبر -

جهان صنعت نیوز، قیمت لکسوس LX600 در ایران با تعرفه‌ ۱۶۵ درصدی و مالیات به مرز ۳۵ تا ۴۰ میلیارد تومان می‌رسد.

شرکت ایرتویا (واردکننده قدیمی برندهای تویوتا و لکسوس) قصد دارد نمونه‌های اولیه LX600 را برای دریافت مجوز فنی و شماره‌گذاری وارد کشور کند. این خودرو با موتور ۳.۵ لیتری تویین‌توربو و ساختار شاسی مستقل به عنوان پرچم‌دار خانواده لکسوس معرفی شده. پرچم‌داری که در ایران بیشتر برای واردکننده معنا پیدا خواهد کرد نه برای عرضه گسترده در بازار.

لکسوس LX600 نماینده کلاس خاصی از طراحی ژاپنی است؛ ترکیبی از خطوط پرقدرت و حجم‌پردازی هماهنگ با جلوپنجره بزرگ معروف لکسوس، طراحی هفت‌ضلعی کرومی و چراغ‌های LED باریک.

بدنه‌ لکسوس LX600بیش از پنج متر طول و حدود ۱.۹ متر ارتفاع دارد (ابعادی مشابه رنج‌روور یا بنز G-Class).

نسخه‌های صادراتی لکسوس LX600 مجهز به رینگ‌های ۲۰ یا ۲۲ اینچی و امکان تنظیم ارتفاع سیستم تعلیق است. طراحی داخلی نیز مبتنی بر تجمل و با ترکیب چرم نیمه‌آنیلین، چوب طبیعی و دو نمایشگر بزرگ مرکزی شکل گرفته.

قلب تپنده این خودرو یک موتور شش سیلندر خورجینی ۳.۵ لیتری تویین‌توربو با کد V35A‑FTS است که ۴۰۹ اسب‌بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو از طریق گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ منتقل می‌شود.

سیستم انتقال قدرت تمام‌وقت لکسوس با دنده‌کمکی مخصوص مسیرهای آفرود، قفل دیفرانسیل مرکزی و حالت‌های گوناگون رانندگی همراه شده و کشش مطلوبی را در جاده‌های دشوار بیابانی و کوهستانی ایجاد می‌کند.

در نسخه F SPORT لکسوس نیز دیفرانسیل لغزش محدود Torsen و کمک‌فنرهای قابل‌تنظیم با تنظیمات اسپرت اضافه شده تا این شاسی‌بلند لوکس ژاپنی چهره‌ای قدرتمند از خود نشان دهد.

لکسوس نسخه‌های خاورمیانه‌ای LX600 را با فهرستی طولانی از فناوری‌های ایمنی و رفاهی عرضه می‌کند. بسته ایمنی Lexus Safety System+ که شامل ترمز خودکار اضطراری با تشخیص عابر، کروز کنترل تطبیقی تمام‌سرعت، هشدار خروج از خط، نوربالای هوشمند و دید محیطی ۳۶۰ درجه است.

فضای داخلی هم با تهویه مطبوع چهارمنطقه‌ای، صندلی‌های جلو و عقب مجهز به گرمکن و سردکن، سیستم صوتی برند Mark Levinson با ۲۵ بلندگو و یخچال کوچک بین صندلی‌ها کامل شده است.

در نسخه‌های لوکس‌تر این خودرو حتی صندلی‌های عقبی به حالت تختخواب درآمد و دارای ماساژور و اُتومان ( زیرپایی تاشو یا پایه بلند شونده برای صندلی‌ها) هستند. هرچند عرضه چنین نسخه‌هایی در بازار ایران بعید است و ایرتویا احتمالا تریم ۷ نفره پایه را برای واردات انتخاب کند.

قیمت لکسوس LX600 در بازار خاورمیانه (امارات) برای تریم‌های مختلف بین ۱۳۵ تا ۱۴۵ هزار دلار است. با احتساب تعرفه ۱۶۵ درصدی واردات خودروهای بالاتر از ۳۰۰۰ سی‌سی و ۱۰ درصد مالیات و هزینه شماره‌گذاری، بهای تمام‌شده LX600 در ایران به حدود ۲۸ تا ۳۵ میلیارد تومان خواهد رسید که برای نسخه‌های فول‌‌آپشن تا نزدیک ۴۰ میلیارد تومان هم می‌شود.

این در حالی است که لوکس‌ترین خودروهای فعلی بازار ایران (ازمرسدس‌بنز گرفته تا ب‌ام‌و و آئودی) حداکثر با قیمت ۵ تا ۷ میلیارد وارد کشور شده‌اند. خودروهایی که همگی مونتاژ چین‌ بوده و با نمونه‌های اصیل فاصله قیمتی فاحشی دارند. لکسوس LX600 اما نسخه مونتاژی نداشته که از بازار ژاپن صادر می‌شود. بنابراین اختلاف قیمتی آن با سایر لوکس‌های بازار ایران نجومی خواهد بود.

در چنین شرایطی، حضور لکسوس LX600 در ایران را باید محصولی نمایشی یا ویترینی در نظر گرفت. ماموریت اصلی‌ این خودرو برای ایران در حد نمایش توان و اعتبار برند لکسوس باقی خواهد ماند. حضور احتمالی آن نیز بیش‌تر به عرض اندامی در نمایشگاه‌های ایرتویا شباهت خواهد داشت تا تجربه‌ی رانندگی در خیابان‌های تهران.

منبع: فرارو

برچسب‌ها: