شناسهٔ خبر: 75871619 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

گزارش آناتک از روند اجرایی سند تسهیم درآمد تأیید شد

تولیدکنندگان محتوا به زودی رسماً شریک درآمد اپراتورها می‌شوند

سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی امروز طی سخنانی به طور رسمی اعلام کرد که شیوه‌نامۀ نهایی اجرای سند تسهیم درآمد محتوا در آستانۀ تصویب توسط کمیسیون عالی ارتقاء محتوا قرار دارد. پیشتر روز گذشته خبرگزاری آنا با استناد به گفت‌وگوی خود با یک منبع آگاه اعلام کرده بود که وزارت ارتباطات اجرای سند را پذیرفته است و بناست که ساز و کار اجرایی در کمیسیون محتوای مرکز ملی فضای مجازی به زودی نهایی شود.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرگزاری آنا؛ حسین دلیریان، سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی امروز در رابطه با روند اجرای سند تسهیم درآمد بیان کرد: پس از ابلاغ سند کلان تسهیم، کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوا، تدوین و تصویب شیوه‌نامه اجرایی آن را در دستور کار قرار داد. رئیس جمهور یک سند مهم اینترنتی را ابلاغ کرد/ محتوا تولید کنید و پول در بیاورید به گفته وی، در همین راستا کمیته‌ای ویژه با مشارکت نمایندگان دستگاه‌های مختلف و بخش خصوصی تشکیل شد و پس از ساعت‌ها بحث و تبادل نظر، نسخه اولیه این شیوه‌نامه تهیه گردید. پس از تدوین نسخه اولیه، شیوه‌نامه به کمیسیون عالی ارجاع داده شد و در جلسات متعددی مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت منجر به تصویب بخش‌هایی از آن شد. دلیریان با بیان این که بررسی نسخه نهایی شیوه‌نامه اجرایی سند تسهیم درآمد محتوا در آستانه تکمیل است، اظهار داشت: این شیوه‌نامه به زودی به تصویب نهایی کمیسیون خواهد رسید و جهت اجرا ابلاغ می‌شود. سندی که درآمد تولیدکنندگان محتوا از سکو و ترافیک اینترنت را افزایش می‌دهد! وی در ادامه تصریح کرد: مرکز ملی فضای مجازی تأکید دارد که این سند باید در مسیری صحیح و با هدف توسعه و ارتقای محتوای بومی در کشور پیش رود و محور اصلی آن، حمایت از بخش خصوصی باشد؛ موضوعی که مورد توافق کلیه دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی قرار گرفته است. ادعای گرانی اینترنت با سند تسهیم درآمد ترافیک اینترنت یک دروغ سیاسی است سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی همچین اضافه کرده بود: عضویت نماینده بخش خصوصی در کمیته اجرایی سند تسهیم درآمد، به تصویب کمیسیون عالی رسیده است. این کمیته مسئولیت اجرای سند، نظارت بر گردآوری منابع و تضمین شفافیت در مصرف منابع را برعهده خواهد داشت. وزارت ارتباطات راضی به پرداخت سهم مردم از درآمد تولید محتوا شده است؟ تأیید گزارش آناتک دربارۀ اجرای سند به محض تصویب شیوه‌نامه روز گذشته آناتک مطلبی دربارۀ سرنوشت سند تسهیم درآمد محتوا منتشر کرده بود، در این گزارش از قول منبع آگاهی که تمایلی به ذکر نامش نداشت، نوشته شد که اجرای سند تسهیم درآمد محتوا مورد پذیرش وزارت ارتباطات قرار گرفته است، منبع آگاه مورد مصاحبۀ آناتک به ما گفته بود: با توجه به اینکه شیوۀ نامۀ پرداخت هنوز مشخص نشده است، به محض اینکه کمیسیون محتوای مرکز ملی فضای مجازی با حضور نمایندگان مرتبط از جمله نماینده وزارت ارتباطات آیین‌نامۀ مذکور را تصویب کند، سند می‌تواند وارد مرحلۀ اجرایی شود. مردم در چه میزان از درآمد اپراتورها شریک می‌شوند؟ همچنین براساس بررسی‌ها و پیگیری‌های خبرنگار فناوری آناتک در محتوای سند مصوب شورای عالی فضای مجازی وزارت ارتباطات موظف شده است که مبلغی (حدود ۲۰ درصد از درآمد فروش ترافیک بین‌الملل) را طبق روشی که در سند وجود دارد، از کاروران ارتباطی (اپراتورها) دریافت کند و آن را در اختیار صندوقی که مورد تأیید مرکز ملی فضای مجازی است، قرار دهد تا میان تولیدکنندگان محتوا مطابق با متن سند و تصمیم ارکان اجرایی سند، تقسیم شود. انحصارطلبی اپراتورها مانع اجرای سند تسهیم درآمد محتوا شده است آنطور که پیگیری‌ها آناتک نشان می‌دهد در حال حاضر مبنای محاسبه صورت‌های مالی سال قبل اپراتور‌ها خواهد بود و مبلغی در حدود ۱۷ تا ۲۰ درصد از درآمد فروش اینترنت آن‌ها به صورت علی‌الحساب براساس فرمول مورد توافق مرکز ملی و وزارت ارتباطات، به تولیدکنندگان محتوای مورد تأیید ارکان اجرایی سند، پرداخت خواهد شد. مشارکت دولت در حمایت از محتوای بومی البته بناست که دولت تا نیمی از حق‌‌السهم ۲۸ درصدی خود را نیز برای حمایت از تولیدکنندگان محتوای بومی به میدان بیاورد، این مبلغ در کنار عوارض دریافتی از درآمد فروش ترافیک بین‌الملل اپراتورها برای حمایت از زیست‌بوم تولید محتوای ایرانی هزینه خواهد شد. به علاوه پیش‌بینی می‌شود که امکان حمایتی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومانی از تولیدکنندگان محتوا با اجرایی شدن سند تسهیم درآمد فراهم شود که تخصیص آن به تولید کنندگان محتوای سالم به طور حتم تحولی در زیست‌بوم فضای مجازی کشور ایجاد خواهد کرد. با اجرای سند تسهیم درآمد و تجمیع ظرفیت‌ها تیم‌ها و افراد بیشتری حمایت خواهند همچنین براساس شنیده‌ها از محتوای سند، همانطور که پیشتر گفته شد، مقرر شده است که صندوقی (از میان صندوق‌های موجود یا تازه تأسیس شود) مورد تأیید مرکز ملی فضای مجازی وظیفۀ تقسیم درآمد حاصل از پرداخت سهم کاروران ارتباطی به تولید کنندگان محتوا را برعهده داشته باشد. حالا منبع آگاه مورد پرسش آناتک می‌گوید، با توجه به اینکه هنوز صندوق خاصی برای تسهیم درآمد از سوی مرکز ملی فضای مجازی مشخص نشده است، بناست که حداکثر تا پایان سال سهم پرداختی کاروران ارتباطی توسط وزارت ارتباطات میان تولیدکنندگان محتوا تقسیم شود و پس از آن وظیفه مذکور به صندوق مستقل و مورد تأیید مرکز ملی فضای مجازی واگذار خواهد شد. اختصاص سهم از درآمد ترافیکی به تولیدکنندگان محتوای خُرد را مثبت می‌دانم سندی راهبردی که بالاخره خردادماه امسال ابلاغ شد مسعود پزشکیان رئیس جمهور اسلامی ایران و رئیس شورای عالی فضای مجازی، ۱۳ خرداد ماه سال جاری سند «سیاست‌ها و الزامات تعرفه گذاری ترافیک شبکه و تسهیم درآمد محتوا» را که بهمن ماه ۱۴۰۲ تصویب شده بود، برای اجرا ابلاغ کرد. بعد از آن براساس دستور و ابلاغ رئیس جمهور دستگاه‌های مختلف مانند وزارت ارتباطات ملزم شدند تا مقدمات شراکت مردم در درآمد حاصل از فروش ترافیک را فراهم کنند. پیشتر در دولت اول و دوم حسن روحانی، موسوم به تدبیر و امید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، طی دو مصوبۀ ۲۶۵ و ۲۵۱ خود تصویب کرده بود که تعرفۀ مصرف ترافیک داخلی از ترافیک بین‌الملل کم‌تر باشد. روح حاکم بر سند تسهیم درآمد ترافیک ارزشمند و مورد تأیید ماست سندی که اشتباهی به نام «تعرفۀ ترجیحی» را اصلاح می‌کند طی این دو مصوبه که در زمان ریاست جمهوری و ریاست حسن روحانی بر شورای عالی فضای مجازی تصویب شد، ابتدا در مصوبۀ ۲۵۱ (سال ۹۵) بنا شد که تعرفۀ کلی مصرف ترافیک داخلی به میزان ۵۰ درصد بهای ترافیک بین‌الملل باشد، سپس با تصویب مصوبۀ ۲۶۵ مقرر شد که سقف تعرفۀ استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی به میزان یک/سوم بهای ترافیک بین‌الملل باشد. هرچند در ابتدا اجرای این مصوبه با هدف مزیت‌بخشی به ترافیک داخلی ابلاغ شد، اما در عمل به یک سیاست شکست خورده تبدیل شد که هر سه طرف معادلۀ مصرف اینترنت از آن منتفع نشدند. وقتی کاربران فیلیمو به اسم «تماشای رایگان» پول می‌دهند و تبلیغ هم می‌بینند همزمان با اجرای مصوبۀ ترافیک ترجیحی به نظر می‌رسید که بدیهی است که اپراتور‌ها تمایلی به تلاش برای افزایش عرضۀ ترافیک داخلی نداشته باشند؛ چرا که آنها مجموعه‌های اقتصادی هستند و طبیعی است که تمرکز خود را روی عرضۀ خدمتی متمرکز کنند که درآمد بیشتری را نصیب آنها خواهد کرد. ضلع دیگر این معادله تولید کنندگان محتوا بودند که در آن زمان متأثر از فضایی که دولت یازدهم و دوازدهم نیز به نوعی تشدیدش می‌کردند، ترجیح می‌دادند تا محتوای خود را روی سکویی بارگذاری کنند که دنبال کنندۀ بیشتری دارد. سومین ضلع معادله هم درخواست کنندگان محتوا بودند که اولویت آنها تنوع محتوایی بود و قالب درخواست‌های خود را در سکو‌های خارجی دنبال می‌کردند. البته بعد‌ها خود مدیران ارشد دولت دوازدهم به ناکارآمدی این مصوبه اذعان کردند، نتیجه‌گیری دیر هنگام که اثر منفی خود بر رفتار ترافیکی کاربران گذاشته بود. وزارت ارتباطات باید سند تسهیم درآمد را اجرا کند و انحصار اپراتورها و شرکت‌های بزرگ را بشکند اجرای سند تسهیم درآمد میثاق و وعدۀ دولت چهاردهم است اکنون این امید وجود دارد که بعد از ابلاغ «سند سیاست‌ها و الزامات تعرفه گذاری ترافیک شبکه و تسهیم درآمد محتوا» توسط رئیس جمهور و نهایی شدن شیوه‌نامۀ اجرایی آن توسط کمیسیون عالی ارتقاء محتوا در مرکز ملی فضای مجازی روند اشتباه گذشته اصلاح شود و تولیدکنندگان محتوای بومی مورد حمایت واقعی قرار گیرند. اجرای سند تسهیم درآمد محتوا یکی از تعهدات مورد پذیرش دولت در مصوبۀ موسوم به ۳۲ بندی است که دی‌ماه ۱۴۰۳ در شورای عالی فضای مجازی تصویب شد و به دنبال آن سکوهای گوگل‌پلی و واتساپ رفع محدودیت شدند. دولت برای پیشبرد گام‌های بعدی این سند باید تعهدات خود را اجرایی کند، پیاده‌سازی سند مورد اشاره و ارسال لایحۀ مبارزه به اخبار خلاف واقع به مجلس برای تبدیل شدن به قانون (براساس اعلام رسانه‌ها در همان مقطع) از جمله شرط‌های پذیرفته شده توسط دولت هستند. انتهای پیام/