شناسهٔ خبر: 75870812 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی بوشهر در نشست هم‌اندیشی با دانشگاه خلیج فارس مطرح کرد؛

آموزش‌های سنتی کافی نیست؛ دانشجویان باید مهارت‌های ارتباطی و ترویجی بیاموزند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی بوشهر در نشست هم‌اندیشی کتابخانه‌های عمومی با دانشگاه خلیج فارس گفت: برای کار در کتابخانه‌های عمومی، تنها آموزش‌های سنتی کفایت نمی‌کند. دانشجویان این رشته باید به مهارت‌های ارتباطی، فرهنگی، سواد اطلاعاتی و فعالیت‌های ترویجی مجهز شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط‌ عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر، همزمان با هفته کتاب و با هدف تقویت همکاری‌های علمی و ارتباط موثر میان دانشگاه و کتابخانه‌های عمومی، نشست هم‌اندیشی حیدر راهب، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با جمعی از اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه خلیج فارس برگزار شد.

در این نشست حسین مهتدی، رئیس دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی؛ سیف‌الله اندایش و زهره زاهدی، از اعضای هیئت علمی؛ کارشناسان اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان و دانشجویان این رشته حضور داشتند و درباره چالش‌ها و فرصت‌های کتابخانه‌های عمومی، انتظارات متقابل و راهکارهای توسعه همکاری دانشگاه و کتابخانه‌های عمومی به گفت‌وگو پرداختند.

حیدر راهب، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان بوشهر در این، نشست با تبریک هفته کتاب و کتاب‌خوانی، بر ضرورت تحول مهارتی در حوزه کتابداری تأکید کرد.

آموزش‌های سنتی کافی نیست؛ دانشجویان باید مهارت‌های ارتباطی و ترویجی بیاموزند

وی با اشاره به تغییر ماهیت رشته کتابداری و تبدیل آن به «علم اطلاعات و دانش‌شناسی» گفت: کتابخانه امروز تنها محل نگهداری کتاب نیست و کتابدار نقشی فراتر از انبارداری کتاب دارد. کتابدار باید تسهیل‌گر فرهنگی، مروج کتاب‌خوانی، فعال اجتماعی و توانمند در ارتباط با گروه‌های مختلف سنی و تحصیلی باشد.

راهب با بیان اینکه برخی مهارت‌های لازم در میان دانشجویان و متقاضیان کار در کتابخانه‌ها دیده نمی‌شود، افزود: برای کار در کتابخانه‌های عمومی، تنها آموزش‌های سنتی کفایت نمی‌کند. دانشجویان این رشته باید به مهارت‌های ارتباطی، فرهنگی، سواد اطلاعاتی و فعالیت‌های ترویجی مجهز شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با تأکید بر اهمیت ارتباط مستمر دانشگاه و کتابخانه‌ها اظهار داشت: این نشست‌ها نباید سالی یک‌بار برگزار شود. لازم است هر چند هفته یک‌بار در کنار هم بنشینیم و درباره چالش‌ها و فرصت‌ها تبادل نظر کنیم تا آموزش‌ها با نیازهای واقعی کتابخانه‌ها هماهنگ شود.

وی با اشاره به تجربه‌های موفق کتابخانه‌های استان گفت: بازطراحی فضاهای کتابخانه‌ای در برخی کتابخانه‌ها تا ۳۰ درصد موجب افزایش عضویت و امانت کتاب شده است. همچنین در سال گذشته بیش از هفت هزار برنامه ترویجی و فرهنگی در کتابخانه‌های استان اجرا شده که تمامی آنها با پیشنهاد و تلاش کتابداران بوده است.

راهب از اجرای طرح «روستا با طعم کتاب» در ۸ روستای فاقد کتابخانه، به عنوان یکی از فعالیت‌های موفق یاد کرد و افزود: این طرح با استقبال چشمگیر کودکان و نوجوانان مواجه شد و نشان داد که با برنامه‌ریزی ساده و حضور فعال کتابداران می‌توان تحولات مهمی ایجاد کرد.

آموزش‌های سنتی کافی نیست؛ دانشجویان باید مهارت‌های ارتباطی و ترویجی بیاموزند

او همچنین به جذب حدود ۳۰ هزار جلد کتاب اهدایی از طریق پویش‌های مردمی اشاره کرد و گفت: این میزان کتاب معادل تقریبی ۶ میلیارد تومان صرفه‌جویی مالی برای کتابخانه‌ها بوده و نتیجه تلاش و پیگیری کتابداران است.

راهب در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه چند پیشنهاد عملی برای تقویت همکاری دانشگاه و کتابخانه‌های عمومی، خواستار حضور فعال‌تر اساتید و دانشجویان در کتابخانه‌ها، برگزاری برخی کلاس‌های دانشگاهی در محیط کتابخانه‌ها، اجرای رویدادهای مشترک علمی و فرهنگی، بهره‌گیری از توان اساتید دانشگاه برای آموزش و به‌روزرسانی دانش کتابداران شاغل، مشارکت دانشجویان در برنامه‌های فراکتابخانه‌ای همچون اردوهای فرهنگی ـ جهادی و نیز تقویت دوره‌های کارورزی با برنامه‌ریزی منسجم‌تر شد.

راهب در پایان، ابراز امیدواری کرد که با تقویت این ارتباط دوطرفه، مسیر آموزش و فعالیت در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی در استان بوشهر به‌روزتر، کاربردی‌تر و متناسب با نیازهای جامعه پیش برود.

آموزش‌های سنتی کافی نیست؛ دانشجویان باید مهارت‌های ارتباطی و ترویجی بیاموزند

آموزش‌های سنتی کافی نیست؛ دانشجویان باید مهارت‌های ارتباطی و ترویجی بیاموزند