به گزارش خبرنگار ایرنا، رئیس دانشگاه فرهنگیان استان در این مراسم با اشاره به موفقیت همکاران در عرصههای علم و دانش، گفت: دانشگاه فرهنگیان استان زنجان در سال گذشته شاهد موفقیتهای بسیار بزرگی در عرصههای مختلف بود.
فرزانه الهویردی به کسب رتبههای برتر در حوزه نشریات دانشجویی اشاره کرد و گفت: این کتاب میتواند راهگشا و راهنمای خوبی برای تولید نشریات دانشجویی باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در این آیین گفت: بسیار خوشحال هستم که میبینم هنوز نشریات دانشجویی پابرجاست به حدی که کسی نیاز پیدا میکند و درباره آن کتاب مینویسد.
وی ادامه داد: کسانی که امروزه کار رسانهای حرفهای انجام میدهند یا از تحلیلگران بزرگ داخلی و خارجی هستند، همه آنها روزی با نشریات دانشجویی شروع کردهاند.
محمدی افزود: روزنامهنگاری، عشق، هنر، علم و صنعت است و از زمان برعهده گرفتن مسئولیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان همواره در جهت ارتقای سطح دانش خبرنگاران اقدام و کارگاههای متعدد آموزشی را برنامه ریزی و برگزار کرده ایم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان افزود: معتقدم نسل جدید میتواند موازنه منفی به وجود آمده در فضای مجازی را به نفع جامعه دوباره طراحی کند و امیدوارم این کتاب، فتح بابی برای علاقه مندی دانشجویان به حرفه روزنامهنگاری باشد.
در ادامه استادیار دانشگاه فرهنگیان درباره نقش نشریات دانشجویی در رشد دانشجو معلمان، آن را مهم عنوان کرد و گفت: نشریات دانشجویی میتوانند به عنوان کارگاه و مدرسه زندگی برای دانشجویان باشند.
میرمجید محمدی فومنی افزود: نشریات دانشجویی موقعیتی فراهم میآورند که بتوان کار تیمی انجام داد و مسئولیتپذیری دانشجویان توسط کار در این نشریات بالا میرود و روشنگری و آگاهیبخشی دانشجویان در جامعه اعتلا پیدا میکند و نظارتبخشی آنان تقویت میشود.
در ادامه مراسم فرهاد مرادی یکی از نویسندگان این کتاب به تشریح علل تالیف این کتاب پرداخت و گفت: کتاب حاضر راهنمای پیوسته و گام به گام برای راهاندازی یک نشریه دانشجویی است و تعداد کتابهایی که در این حوزه چاپ شدهاند بسیار کم است.
وی گفت: تولید محتوای متنی و بصری یکی از شاخصههای اصلی نشریات دانشجویی است و همچنین قانونگرایی و آشنایی با چهارچوبهای قانونی برای تولید نشریات از دیگر مطالبی است که در این کتاب به آن پرداخته شد.
مرادی افزود: نشریات دانشجویی آینهای از اندیشه، خلاقیت و دغدغههای نسل جوان دانشگاهی است که میتوانند با تقویت روحیه نقد، تحلیل و گفتوگو، بستری برای پرورش دانشجویان متعهد و مسئولیتپذیر فراهم آورند.
وی در خصوص معرفی کتاب «اصول و مبانی نشریات دانشجویی از اندیشه تا اجرا»، اظهار کرد: این کتاب در چهار فصل اصلی تنظیم شده است؛ فصل اول به «مبانی و تعاریف» میپردازد و خواننده را با مفهوم، تاریخچه، اهداف و کارکردهای نشریات دانشجویی آشنا میسازد، در این فصل، انواع رسانهها (نوشتاری، شنیداری، تصویری و خبرگزاریها) معرفی شده و اصول بنیادین خبرنویسی، از جمله عناصر و ارزشهای خبری و سبکهای مختلف خبرنویسی (مانند هرم وارونه، تاریخی و تشریحی) به تفصیل شرح داده میشود. همچنین مفاهیم کلیدی مانند لید، تیتر و اعتبار منبع خبر مورد بررسی قرار میگیرد.
این نویسنده ادامه داد: فصل دوم کتاب به «گزارش، مقاله و مصاحبه» اختصاص یافته و بر تولید محتوای نوشتاری متمرکز است، در این بخش، انواع گزارش (تحقیقی، اجتماعی، علمی، تصویری)، مقاله (علمی، احساسی، مطبوعاتی) و اصول و فنون مصاحبه (انواع سوالات، مراحل انجام و ویژگیهای یک مصاحبهگر موفق) آموزش داده میشود.
مرادی افزود: فصل سوم با عنوان «صفحهآرایی، گرافیک، عکاسی و نگارش»، به جنبههای بصری و فنی تولید نشریه میپردازد. مباحثی مانند اصول صفحهآرایی، طراحی گرافیک، انتخاب قطع و فونت، طراحی جلد، عکاسی خبری (نورپردازی، کادربندی، ترکیببندی) و همچنین نکات کلیدی ویرایش و نگارش و علائم نقطهگذاری در این فصل گنجانده شده، معرفی نرمافزارهای تخصصی این حوزه مانند آدوبی ایندیزاین و فتوشاپ از دیگر بخشهای این فصل است.
مرادی گفت: در نهایت، فصل چهارم به «دستورالعمل اجرایی و ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی» اختصاص دارد. این بخش که بیشتر جنبه حقوقی و اداری دارد، به منظور آگاهی بخشی به سردبیران و هیاتهای تحریریه، به تشریح مقررات مربوط به درخواست مجوز، حقوق و حدود نشریات، تنبیهات و نحوه رسیدگی به تخلفات میپردازد.
وی خاطرنشان کرد: این کتاب در کلیت خود، ترکیبی متوازن از مبانی نظری و مهارتهای عملی را ارائه میدهد و هدف نهایی آن، توانمندسازی دانشجویان برای تولید محتوای اثرگذار و حرفهای و ایفای نقش فعال در پیوند دانشگاه با جامعه از طریق ابزار رسانه است.
در پایان این مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اهدای لوح سپاس و تندیس از زحمات نویسندگان این کتاب قدرداین کرد.