شناسهٔ خبر: 75868606 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

حذف عقل برهانی؛ محصول نگاه اومانیستی به هستی

تمدن سکولار و اومانیستی غرب با حذف عقل برهانی و انکار علل غایی، رابطه ماده و معنا را گسست؛ انسان را اسیر جهان مادی ساخت و دعا و مناجات را بی‌اعتبار دانست؛ در حالی‌که آموزه‌های دینی، ایمان و تقوا را سرچشمه نزول برکات معرفی می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام دکتر محسن رضایی، پژوهشگر و استاد حوزه علمیه قم، در یادداشتی به قطع رابطه «ماده» و «معنا»، حاصل نگاه سکولار و اومانیستی به عالم پرداخت و نوشت: تمدن مادی غرب تمام تلاش خود را در جهت حذف معنا و غیب انجام داد. «عقل محض و برهانی» را کنار نهاد و به «حس و تجربه» بسنده کرد.

از میان علل اربعه تنها به «علت مادی» اکتفا کرد و علل «صوری، فاعلی و غایی» را نپذیرفت چرا که قبول آنها، باب «معنا» را به عالم ماده باز می‌کند.

در بین علوم عقلی، شهودی و تجربی فقط علوم تجربی را معتبر دانست و بقیه علوم را نامعتبر قلمداد کرد. «خدا» را از عالم علم، اندیشه و حیات بشر حذف کرد و «انسان خودمحور، لذّت‌جو و مُنغمر در ماده» را همه‌کاره عالم قرار داد.

این رویکرد مادی‌گرایانه انسان را اسیر جهان مادی کرد و دست او را از عالم «معنا» و «تجرّد» کوتاه کرد. همه پدیده‌های هستی را با نگاه تجربی و مادی تحلیل کرد و هر گونه تحلیل «باطنی»، «معنوی» و «غیبی» را نادرست دانست.

محصول این تمدن که بر پایه برخی «مکاتب فلسفی مادی‌گرا» بنا نهاده شده، انسانی است که «صُمٌّ بُکمٌ عُمیٌ فَهُم لایَعقلُونَ». این انسان به‌جای تلاش برای تعالی و کمال و سیر در جهت «هستی مطلق»، در جهت سقوط و نیستی سیر می‌کند.

در این فرآیند مادی‌گرایانه‌، جهان ماده به‌جای اینکه «مراتب وجودیِ کمال هستی» و «پرتویی از نورالانوار» باشد، «تاریک‌خانه‌ای بن‌بست» و «جدا افتاده از عوالم هستی» تعریف شد که هیچ روزنه نوری به‌سوی آن باز نیست و هیچ راهی از غیب و آسمان به‌سوی آن قابل تصویر نیست.

بر اساس این نگاه سکولار و اومانیستی، «دعا و مناجات با خالق هستی» جایگاهی در حیات بشر ندارد و به‌جای آن، «طبیعت و قواعد آن»، همه‌کاره جهان ماده و حلّال مشکلات انسان‌ها معرفی شدند.

آنچه این روزها در نظرات برخی غرب‌گرایان در «نفی ارتباط دعا و مناجات با نزول نعمات و برکات الهی» مشاهده می‌شود، به این نگاه معرفتی برمی‌گردد. این نگاه علاوه بر اینکه هیچ سنخیتی با قواعد تکوین عالم ندارد، فاصله قابل توجهی نیز با آموزه‌های دینی دارد.

نظام علّی و معلولی در عالم کاملاً منطبق بر آموزه‌های دینی است و هر دو سهم «ایمان، تقوا، دعا و ارتباط با مبدأ هستی» را در «نزول برکات و نعمات» بسیار زیاد می‌دانند، همانگونه که در سوره طلاق آمده است «وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَایَحْتَسِبُ».

اصل و اساس انحرافات بشریت همین نگاه ماتریالیستی و اصالت دادن به ماده است و مهم‌ترین راه مقابله با آن، ترویج «معرفت دینی و عقلی» است که عالمان دین و اندیشمندان باید به آن اهتمام جدّی داشته‌ باشند.

انتهای پیام/