به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نشست خبری حضور جمهوری اسلامی ایران در چهارمین نمایشگاه بین المللی کودک ونوجوان شهاب عداد عصر امروز (دوشنبه۲۶ آبان) در مجموعه کارستان بهارستان برگزار شد.
ضرورت صادرات صنایع فرهنگی
در ابتدای این نشست، سید سعید حسینی از فعالان حوزه صنایع فرهنگی کودک ونوجوان عنوانکرد: در دهه اخیر در حوزه صنایع فرهنگی به ویژه در حوزه کودک ونوجوان در ر شتههای مختلف نظیر اسباب بازی، انیمیشن، نوشت افزار، جهش جدی در کشور داشتیم و شاهد نمونه های موفق آن هستیم. تداوم این جهش به گسترش بازار ارتباط دارد، ما در حوزه نیروی انسانی و فناوری در حال جهش هستیم اما آنچه این رشد را سرعت میدهد گسترش بازار است؛ بازار داخلی به تنهایی کافی نیست. دوستان فعال در تشکلها و انجمن هایی که پیشران صنایع فرهنگی در حوزههای مختلف هستند بارها بر اهمیت صادرات در این حوزه تاکید کرده اند.
وی اظهار کرد: در ابتدا کشورهای هدف اولویت بندی شد. عراق از اولویتهای اول ما بود. اینکشور با توجه به معیارهای گوناگون مثل حجم بازار هدف، سهولت ارسال کالا و قرابت فرهنگی، سیاسی اعتقادی میتوانست مورد توجه باشد. بحث صادرات محصولات فرهنگی به ویژه اسباب بازی و نوشت افزاریکی دوسال است که شروع شده است.پروژه های مختلفی تعریف شده که حضور در نمایشگاه و تاسیس دفاتر صادراتی از این جمله کارهاست. یکی از مهم ترین قدم ها حضور در نمایشگاه است. کارکرد مهم نمایشگاه شهاب برای ما رفتارسنجی و دیدن مخاطب کودک و نوجوان عراقی نسبت به کالاهای ایرانی است. ما تاکنون در سه دوره از نمایشگاه شهاب شرکت کرده ایم که البته دو دوره اول به صورت پراکنده بود.
وی گفت: اما سال گذشته با مشارکت انجمنها و راهبران میانی، حضور منظمی با حضور بیش از ۵۰ تولید کننده و بیشاز ۳۰۰محصول را رقم زدیم.اینحضور که در قالب پاویون جمهوری اسلامی صورتگرفت،مرهون مشارکت شرکت «هدهد سلیمان» و مجموعه کارستان بهارستان بود.
برنامهریزی ویژه برای نمایشگاه چهارم
حسینی عنوان کرد: بعد از نمایشگاه سوم برنامه ریزی برای حضور در نمایشگاه چهارم جدی تر شد امسال به لحاظ متراژ وضعیت خوبی داشتیم. پاویون جمهوری اسلامی حدود ۵۰۰ مترمربع است. این پاویون شامل بخشهای مختلف بازیهای ویدیویی، انیمیشن، اپلیکیشن ها،کسب و کارهای نوپا و انجمنهای فعال در حوزه صنایع فرهنگی است. می توانم بگویم این پاویون و این حضور، چکیده صنایع فرهنگی کودک و نوجوان در ایران است.
وی عنوان کرد: چهارمین نمایشگاه بینالمللی کودک و نوجوان شهاب از ۲۸ آبان تا ۱۸ آذر در بغداد برگزار میشود.در سال های گذشته کشورهای دیگری به ویژه چین، کره جنوبی و ترکیه حضور پررنگی در این رویداد داشتند اما هیچکدام به صورت تشکیلاتی و در قالب پاویون و غرفه های به هم پیوسته در این نمایشگاه حاضر نبودند.بنابر این شکل نظام مند حضور جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه دارای ارزش فراوانی است.تولید کنندگان و سرمایه گذاران عراقی هم در نمایشگاه شهاب حضور پررنگی دارند.
وی افزود: ما به دنبال کار نمایشی و نمایشگاهی نیستیم و همه اینها را قطعات پازلی می بینم که بازار صادرات صنایع فرهنگی را گسترش بدهیم.
همافزایی در تولید اسباب بازی داخلی؛ رمز موفقیت در بازارپردازی فرهنگی
حامد تأملی نایب ریس انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی نیز گفت: بازار اسباب بازی در کشور ما یک چرخش مالی معادل ۴۰۰ ملیون دلار دارد؛ تولیدکنندههای ایرانی اسباب بازی در ۱۰ سال اخیر هم از حیث کمّی هم از نظر کیفی رشد جدی داشته اند. اکنون تقریباً بیش از ۵ هزار محصول اسباب بازی داخلی در بازار وجود دارد. در تولیدات داخلی اسباببازی صرفاً طراحی داخلی مد نظر نیست، ما تلاش داریم که غیر از بحث تولید به سمت طراحی ایرانی هم برویم که مسیر سخت و دشواری است. محصولات فرهنگی با اثربخشی بر فرهنگ، روح و روان و تربیت کودکان و نوجوانان آینده این کشور را میسازند به همین خاطر حساسیت ما در حوزه صنایع فرهنگی باید بسیار زیاد باشد.
وی اظهار کرد: تلاش فعالان و شبکههای مردمی و حاکمیت دولت بر ان مبنا است که صنایع فرهنگی کاملا جنبه بومی و داخلی بگیرد. این موضوع در ۱۰ سال اخیر هم از لحاظ محتوا هم از لحاظ فرم رخ داده است
تأملی گفت: البته ما نباید فقط به این بازار داخلی ۴۰۰ میلیون دلاری بسنده بکنیم. چون در این صورت رشد مفیدی نخواهیم داشت. طبیعی است که رشد این بازار سخت باشد، چون ما در حوزه تولید اسباببازی و صنایع فرهنگی رقبای خیلی جدی داریم. تولیدکننده اصلی اسباب بازی در جهان چینیها هستند و ما یک رقابت سنگین در داخل کشور با محصولات چینی هم داریم که در سطح منطقهای هم این رقابت وجوددارد.
وی افزود: در این بین، آن چیزی که همیشه به عنوان خلاء مطرح است، نبود همافزایی برای بحث صادرات صنایع فرهنگی است. ما به ساختارهایی نیاز داریم که تشکلهای مردمی و بخش خصوصی در قالب آن بتوانند به صورت تخصصی در حوزه صادرات صنایع فرهنگی فعالیت کنند. ما الان به صورت اختصاصی شرکتی نداریم که فقط در حوزه صادرات اسباب بازی فعالیت کند. این درحالی است که ما باید به صورت تخصصی در کشور هدف یک ذائقه سنجی درست و مطالعات بازار مناسب داشته باشیم.
در کارستان بهارستان چه می گذرد؟
در ادامه این نشست، سجاد عباسی مدیر کارستان بهارستان نیز عنوان کرد: در مجموعه کارستان بهارستان، در حال حاضر با بیش از ۱۵۰ تیم فعال در حوزه کودک و نوجوان در ارتباط هستیم؛ تیمهایی که هرکدام در زمینههای مختلف فرهنگی، آموزشی، هنری و فناورانه فعالیت میکنند. بخش قابل توجهی از این تیمها در فرآیندهای سرمایهگذاری، شتابدهی، و توسعه بازار حضور دارند و از نظر ماهیت، تیمهای دانشبنیان و فناور محسوب میشوند. همین ویژگی باعث شده محصولاتشان نهتنها در بازار ایران ارزش افزوده و تازگی داشته باشند، بلکه از قابلیت بسیار بالایی برای ورود به بازارهای بینالمللی برخوردار باشند. البته رقابت در سطح جهانی کار سادهای نیست، اما پتانسیلهایی که در این تیمهای نوپا وجود دارد، چشمانداز جدی برای رقابتپذیری بینالمللی فراهم کرده است.
وی افزود: تمرکز ما در نمایشگاه امسال بر توسعه بازار قرار گرفته است؛ یعنی تمرکز بر مشتریان عمده، نه صرفاً بازدیدکنندگان عمومی. در همین چارچوب، کارستان بهارستان مستقیماً با ۱۴ تیم منتخب و محصولات این تیمها در نمایشگاه حضور خواهد داشت. دوستان زحمت کشیدهاند بخشی از محصولات را در فضای نمایشگاه در معرض دید قرار دهند تا بازدیدکنندگان بتوانند آنها را مشاهده کنند.
مدیر کارستان بهارستان گفت: یکی از محورهای مهم حضور ما امسال، همافزایی میان حوزه انیمیشن و محصولات فرهنگی است. برای نمونه در کنار سایر محصولات، ما محصولات مربوط به انیمیشن «یوز» (محصول حوزه هنری) را نیز در نمایشگاه ارائه میکنیم تا اگر بعدها این انیمیشن اکران شود، از پیش زمینهای فرهنگی در بازار عراق برخوردار باشد و مخاطب عراقی با مفاهیم و شخصیتهای آن آشنا باشد.
وی یادآور شد: در بخش برنامهریزی، پیشبینی ما این است که امسال بیش از سه هزار نفر در روز از نمایشگاه بازدید خواهند کرد. سال گذشته این رقم حدود دو هزار نفر بود، و افزایش امسال نشاندهنده رشد توجه و استقبال عمومی و حرفهای است. بخش قابل توجهی از این بازدیدکنندگان، صاحبان کسبوکارها و تجار عمده هستند که میتوانند به عنوان خریداران حرفهای و هدف صادراتی نقشآفرینی کنند.
عباسی گفت: کارستان بهارستان در این نمایشگاه با مجموعههای متنوعی حضور دارد، از جمله لوازمالتحریر، اکسسوری نوجوان، محصولات آیینی، لوازم عبادت، بازیهای رومیزی، لباس نوجوان و اسباببازیها که در قالب برند سرزمین اسباببازی معرفی میشوند.
وی افزود: اهمیت بازار عراق برای ما چند دلیل روشن دارد؛ اول، قرابت فرهنگی و هویتی میان دو کشور. اکثریت جامعه عراق، شیعه و مسلمان هستند و بخش زیادی از محصولات فرهنگی ما از نظر محتوا با فرهنگ و باورهای آنان همخوانی دارد. دوم، سهولت صادرات و وجود زیرساختهای تجاری از گذشته میان دو کشور و سوم اعتماد و خوشبینی فعالان اقتصادی عراقی نسبت به محصولات ایرانی که خود، یک مزیت رقابتی ارزشمند محسوب میشود.
مدیر کارستان بهارستان گفت: این مجموعه با هدف تقویت این ظرفیت، تلاش کردهاند برای تیمهایی که در شبکهشان فعال هستند، بازارهای صادراتی واقعی ایجاد کنند. در واقع کارستان یک کنسرسیوم تخصصی میان تیمهای خلاق و فرهنگی تشکیل داده است؛ نه در قالب نهاد حاکمیتی و متولی، بلکه بهعنوان ساختاری که بتواند همافزایی واقعی بین تیمها ایجاد کند و در عین حال هویت مستقل و شخصیت برند هر تیم را حفظ نماید. این نکته برای ما بسیار مهم است.
وی یادآور شد: ارتباط با نهادهای مختلف از جمله رایزنان فرهنگی، سفارتخانهها، مدارس شیعی، و مجموعههای فرهنگی مذهبی عراق نیز در دستور کار قرار گرفته است تا محصولات این تیمها در معرض دید و نظر این مخاطبان مؤثر قرار گیرد. هدف ما این است که شبکه ارتباطات فرهنگی ایران در عراق عمق و گستره عملیاتی پیدا کند.
عباسی گفت: امسال علاوه بر افزایش سطح همکاریها، ارتباط عمیقتری میان کارستان و دیگر نهادهای فعال مثل مجموعههای زیر نظر آقای حسینی شکل گرفته است. به نظر میرسد این همکاری و همافزایی ساختاری در حال تبدیل شدن به یکی از نقاط قوت جدی شبکههای فرهنگی ایرانی در منطقه است، ظرفیتی که باید قدر دانسته و تثبیت شود.
انتهای پیام/