به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی مرکز اورژانس ۱۱۵ قم، محمد جواد باقری در گفت وگویی با اشاره به آمار تماسهای دریافتی ۶ ماه نخست سالجاری، افزود: در این مدت از مجموع ۱۶۸ هزار و ۵۲۳ تماس ثبتشده در مرکز ارتباطات ۱۱۵، هفت هزار و ۳۹۰ تماس مزاحم، غیرواقعی یا فاقد فوریت پزشکی بودهاست.
وی اضافه کرد: این رقم ۴.۲ درصد از کل تماسها را شامل میشود و میتواند ظرفیت پاسخگویی اورژانس را تحتتاثیر قرار دهد.
اختلال در خدمات حیاتی و فشار بر نیروهای عملیاتی
وی با بیان اینکه تماسهای بیمورد موجب اخلال در ارائه خدمات حیاتی میشود، گفت: این نوع تماسها باعث تاخیر در رسیدگی به بیماران واقعی، اشغال خطوط و خودروهای امدادی، افزایش فشار روانی بر اپراتورها و کاهش بهرهوری نیروهای عملیاتی میشود.
ضرورت فرهنگسازی برای استفاده صحیح از شماره ۱۱۵
باقری تاکید کرد: لازم است شهروندان تنها در شرایط فوریت پزشکی با شماره ۱۱۵ تماس بگیرند و برای دریافت خدمات غیر فوری از مراکز درمانی یا سامانههای مشاورهای مرتبط استفاده کنند.
هر تماس غیرضروری یک فرصت طلایی را از بین میبرد
وی در پایان خاطرنشان کرد: اورژانس ۱۱۵ نقشی حیاتی در نجات جان بیماران دارد و هر تماس غیرضروری میتواند یک فرصت طلایی برای کمک به بیمار واقعی را از بین ببرد.
به گزارش ایرنا، مرکز اورژانس ۱۱۵ قم با دارا بودن ۴۰۰ نیروی عملیاتی، ۴۵ پایگاه شهری و جادهای، هشت دستگاه موتورلانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک فروند بالگرد به شهروندان خدماترسانی میکند.