شناسهٔ خبر: 75864699 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

مدیر کل دفتر توسعه و آموزش‌های فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

المپیاد هنر، عرصه جلوه‌گری آینده‌سازان هنر است

محمدحسین اسماعیلی مدیرکل دفتر توسعه و آموزش‌های فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ می‌گوید، المپیاد هنر عرصه جلوه‌گری استعدادهای نخبه‌ای است که آینده‌ی هنر کشور را رقم می‌زنند.

صاحب‌خبر -
به گزارش روابط عمومی معاونت امور هنری به نقل از  دفتر توسعه آموزش های فرهنگی وهنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، محمد حسین اسماعیلی در نشست شورای سیاستگذاری دومین المپیاد هنر با اشاره به این نکته که یکی از رویدادهای مهم در عرصه های مختلف دانشی و علمی و ورزشی در دنیا، المپیاد هایی هستند که سبقه و وجهه خوبی در سطح بین المللی دارند، گفت: مطمئنا یکی از عرصه های تاثیرگذار در جوامع، حوزه های فرهنگی و هنری است و اگر ما بخواهیم برای آینده فرهنگ و هنر هر جامعه برنامه ریزی داشته باشیم، لازم است از هم اکنون به فکر آینده و شناسایی و حمایت از رقم زنندگان آن باشیم.

دبیر کل شورای سیاستگذاری دومین المپیاد هنر افزود: خلائ که در عرصه فرهنگ و هنر حتی در سطح بین المللی وجود داشت، موضوع المپیاد هنر بود. ما در دفتر توسعه آموزش های فرهنگی و هنری از سال گذشته بر اساس وظایف، اختیارات و مسئولیت های که بر عهده داشتیم، تصمیم گرفتیم به این عرصه ورود کنیم و امسال دومین دوره ی این رویداد را برگزار می کنیم.

او تصریح کرد: بی شک گام های اول هر رویدادی نیازمند کمک و حمایت همه ی ارکان اثرگذار در آن رویداد است و برای که بتوان به سمت اهداف عالی تدوین شده پیش رفت نیازمند کمک تمامی ارکان و اشخاص اثرگذار در آن عرصه هستیم.

اسماعیلی ادامه داد: دوره ی نخست این رویداد خوشبختانه بازخورد های خوبی را در پی داشت و تبدیل به یک مطالبه از سوی هنرمندان و هنرآموزان شد. همین موضوع ما را بر آن داشت تا دوره دوم را با کیفیت کمی و کیفی بهتری برنامه ریزی و برگزار کنیم. 

مدیر کل دفتر توسعه آموزش های فرهنگی و هنری سپس به ویژگی های خاص و منحصر به فرد المپیاد هنر اشاره کرد و ابراز داشت: المپیاد هنر چند ویژگی بارز دارد، مطمئنا در برخورد اول این سوال پیش می آیند؛ در شرایطی که جشنواره ها و رویداد های مختلفی در عرصه هنر برگزار می شود، چه نیازی به تعریف یک رویداد جدید به نام المپیاد هنر داریم. یکی از مهمترین ویژگی های این رویداد توجه ویژه به مراکز آموزش هنر مانند هنرستانهای هنرهای زیبا و آموزشگاه های آزاد هنری و سینمایی است که به جایگاه والای آموزش می پردازند و کانون این توجه، هنرجویان این مراکز آموزشی هستند.

او افزود: برگزاری به صورت لیگ، دومین ویژگی این رویداد است که در سه سطح لیگ آموزشگاه و هنرستان، لیگ استانی و لیگ ملی است که می توان از این طریق یک سرند کامل از پایین به بالا داشت. در سایر رویدادها رقابت به صورت متمرکز است و این شکل برگزاری می تواند موجب جریان سازی فرهنگی و آموزشی در سطح کشور شود.

دبیر کل شورای سیاستگذاری دومین المپیاد هنر، پوشش گسترده مخاطبان این رویداد از نظر جغرافیایی و شمول تمامی رشته های اصلی هنر در قالب این رویداد را سومین ویژگی المپیاد دانست و اذعان داشت: بدین صورت، المپیاد هنر هم نقاط مختلف کشور از روستاهای دوردست تا پایتخت کشور را شامل می شود و هم تمام رشته ها و گرایش های اصلی و مهم هنری را نیز در برمی گیرد.

اسماعیلی سپس به تشریح آخرین ویژگی المپیاد هنر پرداخت و گفت: در نهایت مهمترین ویژگی این رویداد، تیمی و گروهی بودن آن است. تقریبا تمامی رویدادهای هنری متعارف ممکن است به صورت انفرادی برگزار شوند و ما در این رویداد حتی رشته هایی که ذاتا انفرادی هستند را نیز در قالب تیمی تعریف کرده ایم و عملکرد یک واحد آموزشی به صورت تیمی و گروهی بررسی می شود.

مدیر کل دفتر توسعه آموزش های فرهنگی و هنری در پایان خاطر نشان ساخت: این رویداد در سال گذشته فقط مراکز آموزش هنر در ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را شامل می شد ولی امسال با رایزنی های صورت گرفته، مقرر شده است که هنرستانهای هنری زیرمجموعه ی وزارت آموزش و پرورش نیز به رویداد اضافه شوند. بنیاد ملی نخبگان نیز علی رغم محدودیت های مقرراتی که تعریف کرده است مانند اینکه از عمر یک رویداد باید ۵ دوره بگذرد تا مشمول مقررات این بنیاد شود، ما را در دومین دوره المپیاد همراهی خواهد کرد.