چندی پیش و پس از گذشت سالها انتظار، شرکت شهرکهای صنعتی همدان متولی ساخت میدان میوه و ترهبار جدید در شهرک صنفی-صنعتی بوعلی ۴ شد تا گره از این مشکل باز کند اما با قوت گرفتن این پروژه چالشهای زیادی در استان همدان بین این شرکت و سایر نهادها از جمله شورای شهر، شهرداری و برخی کارشناسان حوزه شهری ایجاد شد که تا کنون نیز به نتیجه نرسیده است.
در حالیکه چندی پیش مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی همدان خبر از در دست اجرا بودن پروژه داده بود، رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر همدان نیز در واکنش به این خبر اقدام شرکت شهرکهای صنعتی در خصوص احداث میدان بار را خسارت به شهروندان عنوان کرد و خواستار ورود به موقع دولت به موضوع و جلوگیری از بروز مشکل و خسارت به شهروندان شد.
همچنین در ادامه ستاد امر به معروف و نهی از منکر کل کشور به موضوع ورود و در نامهای خطاب به وزیر راه و شهرسازی و دیگر نهادها خواستار صدور دستور توقف این پروژه شد.
تاکنون استدلالهای مختلفی از هر دو طرف موضوع در خصوص قبول و یا رد پروژه مطرح شده و شهروندان همدانی در مواجهه با اخبار متناقض دچار سردرگمی شدهاند.
در این گزارش در تلاش شده موضوع جانمایی واحداث میدان میوه و ترهبار همدان را از دیدگاه کارشناسان شهری بررسی و به آخرین آخبار در خصوص این موضوع بپردازیم.
پروژه میدان بار جدید همدان نیازمند مطالعات جامع است
عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه متاسفانه در برخی پروژههای بزرگ مطالعات جامعی صورت نمیگیرد، به ایسنا گفت: به نظر میرسد درباره پروژه میدان بار جدید همدان نیز مطالعات جامع صورت نگرفته در صورتیکه برای هر مکان گزینی نیاز است یک مطالعه جامع اقتصادی، فرهنگی، زیست محیطی ، اجتماعی و ترافیکی صورت گیرد .
حسن سجاد زاده با انتقاد به اینکه چرا نباید برای پروژه بزرگی که شهر را تا چند دهه تحت تاثیر قرار میدهد مطالعات جامعی انجام و از نظر کارشناسان این حوزه استفاده کرد، بیان کرد: این پروژه در نزدیکی سایتهای متعددی مثل سایت دفن زباله، سایت پتروشیمی و دیگر نقاط خطرزا قرار گرفته که مکان این پروژه از لحاظ پداغند غیرعامل نیز خیلی مورد تایید نیست.
وی با اشاره به ایجاد مشکلات ترافیکی در انتخاب مکان برای استقرار پروژه، افزود: با توجه به فاصله دوری که این پروژه به شهر دارد، مشکلات ترافیکی برای شهر ایجاد خواهد شد همچنین مشکل عدم دسترسی آسان شهروندان نیز یکی دیگر از نقاط ضعف این پروژه است که نمایانگر نبود مطالعات کافی در این جانمایی است.
عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا ادامه داد: این پروژه در راستای تأمین مایحتاج شهروندان ایجاد شده و فاصله پروژه به شهر در این زمینه اختلال ایجاد خواهد کرد.
این استاد شهرسازی با تاکید بر اینکه برای به حداقل رساندن چالشها در این پروژه مطالعات ترافیکی، مطالعات پدافندی، مطالعات دسترسی، مطالعات اجتماعی، امکان سنجیها و بستر سازیها باید در نظر گرفته شود، افزود: میدان بار باید پاسخگوی نیاز جمعیت شهری باشد و در آن به همه ابعاد دسترسی شهروندان توجه شود.
وی با بیان اینکه شرط موفقیت این پروژه ایجاد توسعه اقتصادی برای همدان است، خاطرنشان کرد: پروژه باید از لحاظ اقتصادی ایجاد ارزش افزوده کرده و سبب توسعه اقتصادی منطقه شود و اگر این مهم محقق نشود نمیتوان به موفقیت آن امیدوار بود.
عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به ایجاد مشکلات ترافیکی در خصوص این پروژه افزود: با توجه به شلوغی جاده همدان- تهران و با توجه به اینکه این محور محل اتصال و دسترسی چندین استان به مرکز کشور بوده این حجم از بارگذاری در این محور به صلاح نیست.
سجادزاده با بیان اینکه در بحث پدافندی کاربریهای ناسازگاری را در این محور مشاهده میکنیم، اظهار کرد: این موضوع نیز از نکاتی است که باید در زمان استاندارد سازی، مکان گزینی و دسترسی سریع به ویژه در عملیاتهای اورژانسی در این شکل از پروژهها در نظر گرفته شود که از این منظر نیز ما حداقل استانداردهای لازم را مشاهده نمیکنیم.
ساخت میدان میوه و تره بار از وظایف ذاتی شهرداری است
وی با تاکید بر اینکه شورای عالی معماری شهرسازی، میادین میوه و تره بار را در زمره تاسیسات و تجهیزات شهری قرار داده است، گفت: در زمینه این پروژه نیز متولی کار شهرداری است که باید در این زمینه مطالعه کرده و جانمایی درست کند.
عضو هیات علمی گروه شهرسازی دانشگاه بوعلی سینا ادامه داد: هیچ قانونی در مورد این که شرکت شهرکهای صنعتی در زمینه تاسیس فضاهای میدان میوه و ترهبار متولی باشد، وجود ندارد و با توجه به قوانین بالا دستی این مسئله منوط به تصمیمگیری شهرداری است.
سجادزاده با بیان اینکه درباره مکان گزینیها باید به این نکته توجه کنیم که امروزه میادین میوه و ترهبار قرار نیست در یک نقطه باشد، گفت: با توجه به گسترش و توسعه همدان و افزایش چالشهای ترافیکی بهتر است حداقل در سه نقطه شهری از جمله محور ورودی تهران، محور ورودی ملایر و محور ورودی کرمانشاه این میادین مکانگزینی شود.
وی ادامه داد: اگر یک مکان را برای این موضوع در نظر بگیریم ممکن است مشکل دسترسی برای شهروندان سایر نقاط ایجاد شود و بهترین راه حل استقرار میادین در چند نقطه بوده که مطالعه در این زمینه الزامی است.
عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا پیشنهاد داد: با توجه به اینکه در طرح بالادستی یک نیم رینگ جدید بین جاده ملایر و جاده کرمانشاه تعبیه شده که از بالای کوی حسن آباد، قاسم آباد و علی آباد میگذرد تا به شهرک الوند وصل شود ما زمینهای خالی در این نیم رینگ پیشنهادی و محدوده طرح جامع را داریم که به نظر می رسد این فضاهای خالی فرصت مناسبی برای سرمایهگذاری باشد.
سجادزاده ادامه داد: این سرمایهگذاری سبب توسعه خواهد شد و این نیمرینگ سبب دسترسی مناسب برای خدمات این چنینی خواهد بود که در آینده برای شهر نیاز است.
وی یکی از الزامات قانونی میادین میوه و ترهبار برای فعالیت در مقیاس شهر و استان را داخل محدوده شهر بودن دانست و تصریح کرد: مکان فعلی پیشنهاد شده خارج از محدوده شهری است.
سجادزاده گفت: بهترین حالت این است که کار را به یک نقطه محدود نکنیم و اگر هم یک نقطه برای استقرار پروژه در نظر گرفته شد حد فاصل بین محدوده شهر و نیم رینگ پیشنهادی بهترین گزینه برای این پروژه است.
لزوم جابه جایی میدان میوه و تره بار
مهدی حیدری، رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان با اشاره به این مطلب که به دلیل وجود چالشهای موجود درباره میدان بار همدان نیاز به جابهجایی و ایجاد یک میدان میوه و تره بار جدید احساس میشود، به ایسنا گفت: حدود ۱۰ سال پیش شهرداری و شورای شهر همدان سرمایه گذاری را برای ساخت میدان بار جدید انتخاب کردند که به دلیل وجود مشکلاتی در نهایت پیمانکار پروژه را رها کرد.
وی با اشاره به تلاشهای شهرداری برای حفظ این همکاری، افزود: علاوه بر همه این تلاشها این همکاری خاتمه یافت و شهرداری مجبور به گرفتن پروژه از سرمایهگذار شد.
عضو شورای شهر همدان ادامه داد: در واکنش به این اتفاق؛ سرمایه گذار پروژه از شهرداری همدان به کمسیون ماده ۳۸ شهرداری اعتراض کرده و این کمیسیون رای مساعد را به نفع شهرداری صادر می کند.
حیدری با بیان اینکه سرمایهگذار در ادامه این مسئله را در دستگاه قضایی مطرح میکند، گفت: در ادامه این فرایند دادگاه رای به غیرقانونی بودن فسخ قرارد توسط شهرداری در خصوص این پروژه را صادر میکند.
وی افزود: شهرداری نیز به دادگاه رجوع کرده و مطالبه خسارت و فسخ قرارداد را داشته که این شکایت حدود دو سال است که به نتیجه نرسیده است.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه تا زمان فسخ کامل این قرارداد شهرداری حق ساخت میدان بار جدیدی را ندارد، گفت: این موضوع شهرداری را در یک تنگنا در خصوص این پروژه قرار داده است.
حیدری با اشاره به سوءاستفاده شرکت شهرکهای صنعتی از این موضوع، تصریح کرد: در تعریف وظایف شرکت شهرکها آنها مسئول رسیدگی به شهرکهای صنعتی هستند اما متاسفانه این شرکت به جای حمایت از صنایع و توسعه صنعتی همدان به این موضوع پرداخته است.
شرکت شهرکهای صنعتی در پروژه میدان بار جدید همدان منع قانونی دارد
وی با بیان اینکه در صورت دخالت شرکت شهرکها در این پروژه ناکامی رخ داده در شهرک بنکداران تکرار خواهد شد، گفت: این شرکت در گذشته نیز در ساخت پروژه شهرک بنکداران حقوق شهر را پرداخت نکرده و این پروژه رونق نگرفته و شاهد نابسامانی بازار نیز هستیم.
حیدری با بیان این مطلب که اگر شهرداری متولی این پروژه بود در قرارداد خود با عمده فروشان شرط مشارکت در بنکداران را تعطیلی مغازه ها در راسته حسینخانی عنوان میکرد، افزود: درباره پروژه میدان میوه و ترهبار علاوه بر اینکه شرکت شهرکها حداقلهای لازم را ندارد چند منع قانونی نیز وجود دارد.
عضو شورای شهر همدان با تاکید بر اینکه طبق قانون میدان بار باید در محدوده و حریم شهری باشد، خاطرنشان کرد: مکان انتخاب شده در محدوده و حریم شهری نیست.
استقرار میدان بار در نزدیکی پتروشیمی خطر آفرین است
حیدری با تاکید بر این مطلب که مسافت دور این میدان از مرکز شهر سبب تحمیل هزینه اضافی به قیمت میوه خواهد شد، تصریح کرد: همچنین استقرار میدان در نزدیکی پتروشیمی هگمتانه در صورت بروز حوادث خطر افرین بوده که در صورت آسیب به پتروشیمی تا شعاع زیادی آلوده خواهد شد.
وی با اشاره به مخالفت اداره کل پدافند غیر عامل استانداری همدان با مکان یابی برای این پروژه، ادامه داد: در ابتدا شرکت شهرکها تاییدیه پروژه را به نام احداث شهرک صنفی صنعتی بوعلی ۴ گرفته و اگر در ابتدا موضوع میدان بار مطرح میشد مجوزی نیز صادر نشده بود.
عضو شورای شهر همدان با اشاره به مخالفت شورای شهر و شهرداری همدان با پروژه، اظهار کرد: همچنین سرپرست ستاد امر به معروف کل کشور و دیگر نهادها با صدور نامه هایی مخافت خود را با ادامه این پروژه به دلیل مغایرتهای قانونی و سو جریانهای احتمالی اعلام کردهاند و این پروژه دیگر ابعاد ملی پیدا کرده است.
حیدری با تاکید بر اینکه طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری، مدیریت میادین میوه و ترهبار بر عهده شهرداری است، گفت: علاوه بر این مطلب میدان بار جدید باید حقوق شهر را پرداخت و درصد سهم خود را از توسعه شهر بپردازد.
وی در ادامه با بیان اینکه همچنین برای ساخت میدان بار جدید باید میدان قبلی تعیین تکلیف شود، اظهار کرد: نمیتوان همزمان دو میدان بار داشته باشیم که در فرایند شرکت شهرکها در این خصوص چیزی مشخص نیست.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه افرادی در این پروژه منافع دیگری جز خدمترسانی به شهروندان را دنبال میکنند، گفت: به همین دلیل با وجود تمام مخالفتها به ادامه این پروژه اصرار ورزید میشود.
حیدری ادامه داد: به دلیل ارتباطات گسترده اشخاصی به مخالفتهای استانی و کشوری در ارتباط با این پروژه بیتوجهی شده و عدهای از مدیران استانی در این پروژه از هیچ چیزی دریغ نمیکنند.
وی با اشاره به اینکه در تلاش هستیم مشکلات میدان باری که توسط شهرداری در حال ساخت بود را برطرف کنیم، افزود: جانمایی پروژه میدان بار جدید از سمت شرکت شهرکها جانمایی درستی نیست.
این عضو شورای شهر همدان با تأکید براینکه بهترین حالت این است که دستگاه قضایی مساعدت کرده و مشکل شهرداری با سرمایهگذار قبلی را تعیین تکلیف کند تا شهرداری به عنوان متولی اصلی ساخت میدان میوه و ترهبار موضوع را حل کند، خاطرنشان کرد: گام بعدی برای حل چالش این است که شهرداری پروژه را در مکانی نزدیک به شهر آغاز و شرکت شهرکها امکانات خود را در اختیار شهرداری قرار بدهد تا در کنار هم این پروژه را به سرانجام برسانند.
احداث میدان بار مرکزی جدید همدان باید با سرعت پیش برود
مصطفی حقیقی، مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان همدان نیز گفت: ایجاد میدان بار مرکزی جدید همدان در شهرک صنفی -صنعتی بوعلی چهار قانونی است و باید با سرعت این پروژه پیش برود.
وی اظهار کرد: با توجه به شبه افکنیهای اخیر و ورود برخی مراجع غیر مرتبط به موضوع ایجاد میدان میوه و ترهبار مرکزی همدان توسط شرکت شهرکهای صنعتی استان همدان،۲۴ آبان در جلسه شورای راهبردی استان که با ریاست استاندار همدان و نماینده ولی فقیه در استان، نمایندگان مجلس و جمعی از دستگاههای نظارتی و اجرایی مرتبط برگزار و ایجاد و اجرای این پروژه مورد بررسی مجدد قرار گرفت.
حقیقی تصریح کرد: در این جلسه در نهایت روال قانونی پروژه مجدد مورد تاکید و تسریع قرار گرفت و ادامه این پروژه راهبردی استان توسط شرکت شهرکهای صنعتی همدان مورد تصویب قرار گرفت.
به گزارش ایسنا، نیاز به ساخت میدان میوه و ترهبار جدید برای پاسخگویی به نیاز شهروندان همدان برای هیچ کس پوشیده نیست اما در این میان در نظر گرفتن منافع جمعی جامعه و ایجاد شرایطی برای دسترسی آسان همه اقشار جامعه به خدمات الزامی است.
علاوه بر این وحدت میان دستگاههای اجرایی از اهمیت بسیاری برخوردار است و امیدواریم مسائل مربوط به این میدان بار به شکلی پیش برود که چالشها به حداقل رسیده و بیشترین خدمات با کیفیت بالا به شهروندان ارائه شود.
انتهای پیام