رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه آیتالله مقتدایی آنچه توانسته در طبق اخلاص گذاشته و برای اسلام، انقلاب و مکتب اهلبیت فداکاری کرده است، گفت: عالم نمیتواند سکوت کند، عالم نمیتواند در جا بزند. چون ما سه حالت برای افراد داریم؛ یک حالت بالندگی و روبهرشد، دو حالت ایستایی و متأسفانه برای عدهای حالت قهقرایی. ایشان از آن کسانی است که جنبه بالندگی را دارد و نشان داده که در حوزه قم هم در راستای انقلاب گام برمیدارد.
به گزارش خبرنگار جماران، آیتالله سید هاشم حسینی بوشهری طی سخنانی در مراسم رونمایی از کتاب هفت جلدی «مفتاح الهدایه فی شرح تحریر الوسیله» اثر آیتالله مرتضی مقتدایی که در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) قم برگزار شد، گفت: جلسهای که امشب با همت بزرگوارانی که عرض کردم برگزار شده، یک جلسه علمی، یک جلسه تکریمی و در حقیقت قدرشناسی از شخصیتی است که در طول دوران عمرش، آنچه توانسته در طبق اخلاص گذاشته و برای اسلام، انقلاب و مکتب اهلبیت فداکاری کرده است.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه قرآن مقام مؤمنان و عالمان دین را بسیار ارزشمند مطرح میکند، افزود: گرامیترین بندگان خدا نسبت به پروردگار عالم، بعد از سلسله جلیله انبیای الهی، عالمان دین هستند. این جلسه برای تکریم و تعظیم از عالمی است که تمام افتخارش این است که در حوزههای علمیه به تحصیل پرداخته و از خرمن علم و دانش بزرگانی چون حضرت امام (قدس الله نفسه الزکیه) و محضر بزرگان دیگر خوشه چیده است.
وی با اشاره به اینکه آیتالله مقتدایی عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است، اظهار داشت: با امر و نظر امام در راستای ساماندهی به دستگاه قضا در طول دوران عمر بابرکتشان خدماتی را انجام دادند. بعد از اینکه به قم برگشتند، باز در ادامه آن رسالتی که آنجا در میدان عمل بودند، احساس کردند که از نظر نظری و علمی باید آن کار ناتمام را تمام کنند و به نوشتن آثاری مثل بحث قضا، شهادات، حدود، دیات و دو بحث دیگر، یعنی خمس و انفال پرداختند.
آیتالله حسینی بوشهری تأکید کرد: این نشاندهنده آن است که عالم نمیتواند سکوت کند، عالم نمیتواند در جا بزند. چون ما سه حالت برای افراد داریم؛ یک حالت بالندگی و روبهرشد، دو حالت ایستایی و متأسفانه برای عدهای حالت قهقرایی. ایشان از آن کسانی است که جنبه بالندگی را دارد و نشان داده که در حوزه قم هم در راستای انقلاب گام برمیدارد.
وی یادآور شد: فراوان در آیات قرآن به ما دستور داده شده که از این فرصتی که در دنیا دارید استفاده کنید و برای آخرتتان توشه بردارید، چون آنجا مراحل و ایامش طولانیتر از اینجا است. کلام نورانی امام سجاد، امام العارفین، هم کلام بلندی است که میفرماید «خدایا، عمری به من بده که در مسیر اطاعت تو باشد و اگر بنا است چراگاه شیطان قرار بگیرد، هرچه زودتر این عمر را از من بگیر». بنابراین استفاده از فرصتها، نکته بسیار مهمی است که به ما سفارش شده است.
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: نکته دومی که به ما سفارش شده، «عالم به زمان» بودن است؛ یعنی انسان اولویتهای زمان را خوب بشناسد، امروز در چه موقعیتی و چه جایگاهی قرار دارد، به تناسب آن موقعیت سخن بگوید، قلم بزند و رفتار مناسب از خود نشان دهد.
وی ادامه داد: نکته سوم این است که بهخصوص اهل علم و شاگردان مکتب امام صادق (علیه الصلاة و السلام)، در طول دوران تحصیل، تدریس و تحقیقشان باید سعی کنند یک نوع جامعیت داشته باشند. به یک علم بسنده نکنند، سراغ علوم دیگر بروند و در رشتههای مختلف بتوانند حتیالمقدور صاحبنظر باشند. گرچه بهخاطر توسعه علوم، امروز بهکاربردن واژه «جامع المعقول و المنقول» که در عصرهای گذشته نسبت به افراد به کار میرفته، بسی دشوار مینماید، اما میشود انسان شرایطی را فراهم کند که بتواند علوم مختلف را کسب کند.
آیتالله حسینی بوشهری اظهار داشت: شخصیتی که امشب شما به احترام ایشان در اینجا آمدهاید، از شخصیتهایی است که به نظر بنده هر سه ویژگی استفاده از عمر، عالم به زمان بودن و داشتن سررشته در علوم مختلف را با خود دارد. ایشان در دامن پدرش آیتالله شیخ محمود مقتدایی و تحت اشراف او رشد کرده است. این فرزند برومند که در سن ۹۰ سالگی امشب مراسم تکریم و تجلیل از او برگزار میشود، علوم اولیه را پس از تحصیلات ابتدایی، از محضر پدر فرامیگیرد. بعد از اینکه فضا سروسامانی پیدا میکند، از آنجا وارد اصفهان میشود. اصفهانِ آن روز با اصفهان امروز قابلمقایسه نیست؛ شخصیتهای برجستهای در آنجا بودند و ایشان از محضر آن بزرگان، علاوه بر محضر پدر، استفاده میکند.
وی ادامه داد: باز عطش و تشنگی ایشان به سیرابی تبدیل نمیشود. یادتان هست و الان هم کموبیش وجود دارد؛ سالهایی که ما به قم آمده بودیم، عدهای از قم در تابستان بهخاطر هوای مناسب اصفهان، برای ادامه تحصیل به اصفهان میرفتند. خود ایشان میفرماید که عدهای از عزیزانی که از قم به اصفهان آمده بودند تا در محضر عالمان اصفهان استفاده کنند، به من یک جمله گفتند. آن جمله این بود که «حضرت روحالله، آیتاللهالعظمی امام خمینی، دوره دوم درس اصول و فقهشان را شروع کردهاند. شما هم بیایید و در محضر این استاد بزرگ که هم علمآموزی، هم تهذیب نفس، هم اخلاق و هم آشنایی با فضای روز جامعه است، بهره ببرید».
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به هجرت آیتالله مقتدایی از اصفهان به قم، تصریح کرد: ایشان به محضر امام میرسند، به محضر آیتالله بروجردی میرسند و رفتهرفته از محضر اساتید دیگر هم بهره میبرند؛ ولیکن بیشتر حشر و نشرشان با حضرت امام است. در درس صبح و درس بعدازظهر ایشان شرکت میکنند و اضافه بر این، در نماز جماعت مغرب و عشای ایشان هم کنار امام حضور دارند. نفس گرم امام به ایشان خورده و عنایات امام متوجه ایشان شده است. تصویر آیتالله مقتدایی در کنار حضرت امام، نشاندهنده یک نوع ارتباط وثیق با حضرت امام (قدس الله نفسه الزکیه) است.
وی یادآور شد: ایشان بعضی از درسها را در اصفهان خوانده بود و دنبال این بود که هر درس لازمی را فرابگیرد؛ از مقدمات گرفته تا اصول و فقه. فقه را محضر آیتالله خادمی خوانده و دو سال درس خارج ایشان را رفته بود. مرحوم حاج میرزاعلی آقای شیرازی، استاد برجسته اخلاق آن روز اصفهان که شهید مطهری(رضوان خدا بر او باد) به نیکی از او یاد میکند؛ ایشان در درس تفسیر، نهجالبلاغه و اخلاق آقای شیرازی شرکت میکنند. به این هم بسنده نمیکنند؛ در درس نجوم و درس خلاصة الحساب شرکت میکنند و علوم مختلفی را از اصفهان با خود بهعنوان رهتوشه به قم میآورند. اما قم دریاست؛ دریای بیکرانی که امام را دارد، آیتالله بروجردی را دارد و محققان و بزرگان و شخصیتهای ارزشمند را دارد.
آیتالله حسینی بوشهری با اشاره به همراهی آیتالله مقتدایی با نهضت امام خمینی در دوران تبعید ایشان، گفت: بعد از پیروزی انقلاب، در همان ماههای اولیه، درس و بحث حوزه را به احترام امام رها میکند و برای قضاوت به خرمشهر، آبادان، ملایر و زنجان میرود. در تهران در دادگاههای انقلاب حضور پیدا میکند و مسئولیتهای مختلفی در این نظام اسلامی عهدهدار میشود؛ دادستانی کل کشور، سخنگویی قوه قضائیه و... . ایشان یک چهره بهتماممعنا ایستاده در میدان است. آن روز اقتضا میکرد که پای اطلاعیهها در دفاع از امام را امضا کند و پس از انقلاب، اقتضا میکرد که به سخن و فرمان امام گوش بدهد و به اوضاع قضاوت در کشور سروسامان بدهد.
وی یادآور شد: ایشان در زمان رهبر عزیز انقلابمان همسالها مشغول خدمت بودند و عهدهدار کار در شورایعالی حوزههای علمیه، مدیریت حوزه علمیه، علاوه بر مسئولیت در جامعه مدرسین بودند. ایشان به اینها هم بسنده نکرده است. بعد از ارتحال پدرشان در اصفهان، مردم آن منطقه میگویند بهجای پدر اینجا بیایید تا ما با شما همچون پدر انس بگیریم. با امام مشورت میکنند که چه کنم؟ امام میفرمایند (به تعبیر من) شما ایام تحصیلی را قم به درس و بحث و تدریس بپردازید و ایام تعطیلی تابستان به آنجا بروید تا مردم از وجود شما استفاده کنند. ایشان در آنجا صندوق قرضالحسنه و دارالایتام را بهعنوان یک حرکت فرهنگی تأسیس میکند. حوزه علمیه برادران(امام صادق) و حوزه علمیه خواهران را تأسیس میکند و مبلغان را از حوزه علمیه قم به اصفهان برای تبلیغ احکام دین دعوت میکند. این عنصر فرهنگی، کار فرهنگی انجام میدهد.
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: پس در حوزه درس و بحث، هنرنمایی ایشان این است که از فرصتها استفاده کرده و بهترین استادها را برای مسیر تحصیلیاش انتخاب کرده است. در رابطه با علم و دانش، علاوه بر علوم متداول حوزوی آن روز، تفسیر، نهجالبلاغه، اخلاق، علم نجوم و امثالذلک را فرامیگیرد. علاوه بر اینها، احساس میکند که باید «عالم به زمان» بود و بهمقتضای زمان عمل کند. به قم هم که برمیگردد و ۲۰ سال در درس خارج فقه، کتاب قضا، شهادت، حدود و دیات تدریس کردند. تازه اینها کتابهایی است که تمام شده و کتاب خمس و انفالش امشب رونمایی خواهد شد.