به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، نشست خبری هفته کتاب و کتابخوانی امروز (دوشنبه ۲۶ آبان) با حضور صادق حسینزادهملکی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، برگزار شد. حسینزادهملکی با اشاره به اهمیت هویتسازی فرهنگی در کشور اظهار کرد: ایران از معدود کشورهایی است که در حوزههای مختلف قهرمانان بسیاری دارد. امیدواریم در روز ملی قهرمان بتوانیم زمینهای فراهم کنیم تا جامعه بیش از پیش با این قهرمانان آشنا شود.
وی با اشاره به هفته کتاب گفت: در طرح سفر کتاب که ۵۰ هزار نمایشگاه کتاب در مدارس برپا میشود که در این نمایشگاه ناش آن حضور پیدا میکنند، همچنین طرح مشک برای انتخاب و خواندن کتاب اجرا کردیم که در این طرح ۳ هزار کتاب معرفی شده است.
حسین زاده ملکی بیان کرد: در این هفته براساس طرح کتاب زی ۳ هزار کتاب خانه کلاسی با تولیدات مناطق محروم فعال خواهد شد، همچنین طرح کتاب نوش که سالها است در معاونت پرورشی اجرا میشود، در این طرح ۱۴۲ هزار عنوان کتاب خریداری شده است.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش عنوان کرد: در بسته ایرانمون برای محصولات و راهنمایی فعالیت مدرسهای است که در این بسته ۵۰ فعالیت گروهی مختلف در بستر سرگرمیهای گروهی مدارس به مربی پیشنهاد میشود، همچنین در این بسته ۲۰ محصول کنش آفرین در مدارس قرار دارد.
حسینزادهملکی با اشاره به بسته آموزشی فانوس گفت: این درسنامه ویژه مربیان شامل پاسخ به نزدیک به ۱۰۰ پرسش دانشآموزی است و ابزارهای لازم برای فعالیتهای چهره به چهره و تعامل مستقیم با دانشآموزان را در اختیار مربیان قراضر میدهد. هدف ما تحولات شتابزده یا نمایشی نیست، بلکه توسعه تدریجی، علمی و واقعبینانه فعالیتهای پرورشی است.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش از اولویتهای اصلی دولت است و تعلیم و تربیت به مهمترین مسئله کشور تبدیل شده است. رئیسجمهور دو رویکرد مهم را برای نظام آموزشی مورد تأکید قرار دادهاند؛ نخست توسعه عدالت آموزشی و دوم ارتقای برنامههای تربیتی. در این راستا تحولات مدارس باید با برنامهریزی دقیق و به دور از هیجانات و سوگیریها انجام شود.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با اشاره به اجرای طرح تحول پرورشی گفت: این طرح در چند بعد از جمله آیندهنگاری ایران، فراگیرسازی، فناوریهای فرهنگی و پرورشی، زیستبوم پرورشی و برنامه درس ملی طراحی شده است.
وی درباره بعد فراگیرسازی بیان کرد: فعالیتهای پرورشی نباید صرفاً به گروهی محدود از دانشآموزان اختصاص داشته باشد. بسیاری از مهارتهای خوشبختی در کلاس درس آموزش داده میشود، اما دانشآموزان فرصت تمرین این مهارتها را ندارند و حوزه پرورشی باید این فرصت را در اختیار آنان قرار دهد.
حسینزادهملکی درباره نقش فناوری در پرورش دانشآموزان گفت: در دنیای امروز که فناوری با سرعت در حال پیشرفت است، باید از ظرفیت فناوریهای فرهنگی بهره بگیریم و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.
وی افزود: دانشآموز نباید تنها مخاطب برنامههای فرهنگی و اجتماعی باشد، بلکه باید میداندار و مجری برنامهها در مدارس شود.
وی افزود: رحله نخست حرکت بهسوی تحول پرورشی، دقیق و مبتنی بر اسناد بالادستی نظیر سند تحول بنیادین و برنامه هفتم توسعه طراحی شده است. تمرکز ما در این مرحله بر زیستبوم پرورشی درون مدرسه است که بر پنج عنصر پیشران کلیدی استوار است
حسینزاده بیان کرد: عنصر نخست، نیروی انسانی حوزه پرورشی شامل مربیان و مشاوران سختکوش در سراسر کشور است؛ چه رسمی و چه افتخاری. در ماههای اخیر برنامههای متعددی برای توانمندسازی و حمایت از این گروه اجرا شده است.
عنصر دوم، مشارکت و مسئولیتپذیری دانشآموزان است. بارها تأکید کردهایم که دانشآموز باید از یک مخاطب صرف، به نقشآفرین و تصمیمساز در برنامههای فرهنگی تبدیل شود.
عنصر سوم، توجه به فناوریهای برتر فرهنگی است تا بتوان تهدیدهای فضای نوین را به فرصت تبدیل کرد.
عنصر چهارم، محتوا و مهندسی پیام است؛ چراکه ذهن نوجوانان مملو از پرسشهای جدی و حرکتآفرین است. باید این پرسشها را به رسمیت بشناسیم و به آنان در یافتن پاسخ صحیح کمک کنیم.
وی ادامه داد: در رویکرد نوین پرورشی، مدارس باید بهتدریج چهار نظام را در خود محقق کنند. هرچند این مسیر زمانبر است، اما ضروری است که نتایج آن در مدارس قابل مشاهده باشد.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش درباره این چهار محور توضیح داد:نخست، نظام استعدادیابی و استعدادپروری است که با وجود فعالیتهای جشنوارهای، همچنان در ابتدای مسیر قرار داریم و باید این فرآیند بهطور فراگیر برای همه دانشآموزان انجام شود نه برای گروهی خاص.
محور دوم، آگاهیبخشی، گفتوگو و پاسخگویی به نیازهای فکری و روحی دانشآموزان است که پیشرفتهایی داشتهایم، اما همچنان نیازمند تقویت است.
سومین محور نقشآفرینی و مشارکت دانشآموزان است. این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است و خوشبختانه زمینههای آن نیز فراهمتر شده است. مشارکت فقط حضور در برنامه نیست بلکه دانشآموز باید در اجرای برنامهها نقش فعال داشته باشد. برنامه صبحگاه، اردوها و سایر فعالیتها زمانی ارزشمندترند که توسط خود دانشآموزان طراحی و اجرا شوند.
وی درباره برنامهریزی نقشآفرینی دانشآموزان در مدارس توضیح داد: مرحله اول برنامه، فعالسازی تمامی تشکلهای دانشآموزی در مدرسه است، از پیشتازان، انجمن اسلامی و بسیج گرفته تا شوراهای دانشآموزی، کانونهای ورزشی و سفیران سلامت. در این مرحله فرصتهای نقشآفرینی متناسب با علاقه و ذائقه دانشآموزان فراهم میشود. گام دوم اختصاص نقشهای متنوع در مدرسه است که دانشآموز میتواند علاقه خود را انتخاب و پس از تأیید مربی، مسئولیت آن را بر عهده گیرد. گام سوم، طراحی مسابقات و رویدادهای جذاب مدرسهای است که به توسعه سبد مشارکت دانشآموزی کمک میکند.
وی تصریح کرد: طرح نقشینه در سالهای آینده به مرور وسعت بیشتری خواهد یافت. هدف این است که فضای پرورشی مدارس بهتدریج متفاوت شود؛ فضایی که در آن دانشآموزان نقشآفرین باشند و دغدغههای مربیان و مدیران نیز در کنار آن مدنظر قرار گیرد. امسال بخش مسابقات محدود به متوسطه اول است و از هر منطقه یک مدرسه پسرانه و یک مدرسه دخترانه به مرحله استانی و سپس ملی راه خواهند یافت.
حسینزادهملکی گفت: با اجرای این برنامهها، دانشآموزان میتوانند در فعالیتهای مدرسهای مسئولیتپذیری و مشارکت فعال را تجربه کنند و ما امیدواریم در چند سال آینده، تحولات پرورشی در مدارس بهطور کامل مشاهده شود.
وی درباره آمار و پیشگیری از خودکشی دانشآموزان گفت: در جهان، خودکشی در میان دختران بیشتر است و در ایران نیز اگرچه آمارها به مراتب کمتر از میانگین جهانی است حتی یک مورد هم قابل قبول نیست. خودکشی اغلب در دوران بلوغ رخ میدهد و سن دانشآموزی با هیجانات عاطفی و روانی خاصی همراه است؛ بنابراین اقدامات پیشگیرانه، شناسایی تهدیدها و همراهی مشاوران بسیار اهمیت دارد. فداکاری مشاوران ما در این زمینه قابل تقدیر است و با وجود اینکه عدد موارد کم است، یک مورد هم زیاد است و نیازمند مراقبت و پیگیری دقیق است.
وی تصریح کرد: برنامههای آموزش و پرورش با همکاری دستگاههای مختلف، در شناسایی، پیشگیری و مدیریت فوری تهدیدات روانی دانشآموزان پیشرفت قابل توجهی داشته است، اما هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله داریم. هدف ما ایجاد محیطی امن و حمایتی برای دانشآموزان است که هم فرصت رشد دینی و فرهنگی داشته باشند و هم در برابر خطرات روانی مراقبت شوند.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در پاسخ به خبرنگار برنا درباره ایمنسازی اردوهای دانشآموزی اظهار کرد: برای مدیریت و رصد برنامههای اردویی در سراسر کشور، سامانه اردویی طراحی شده است که بهزودی در دسترس همه استانها قرار خواهد گرفت. این سامانه امکان بررسی مسیرها، مجوزها و نقاط حادثهخیز اردوها را فراهم میکند و به کاهش خطرات احتمالی کمک میکند.
وی افزود: در کنار این سامانه، آموزشهای ویژهای برای معلمان و مربیان در نظر گرفته شده و نظارت دقیق بر تجهیزات اردو، حمل و نقل و مقصد اردوگاهها انجام میشود تا امنیت و سلامت دانشآموزان تامین شود.
حسینزادهملکی با اشاره به سختگیریهای ۲۰ سال گذشته در در حوزه اردوها گفت: سالها سختگیریهای زیادی نسبت به اردوها اعمال شده، باعث ایجاد دلهره در مدیران و مربیان شد. هرچند این اقدامات به افزایش ایمنی و دقت اردوها کمک کرده است، اما باید توجه کنیم که شور و نشاط دانشآموزان در اردوها حفظ شود. اردوها یکی از جذابترین و مؤثرترین قالبهای تربیتی برای دانشآموزان هستند و حذف یا کمرنگ شدن آنها میتواند اثرات منفی بر رشد اجتماعی و کاهش آسیبهای اجتماعی داشته باشد.
وی ادامه داد: ارتباط صمیمانهای که در اردو بین دانشآموزان، مربیان و مشاوران شکل میگیرد، خاطرات شیرین و تجربههای گروهی ایجاد میکند که میتواند در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی نقش مؤثری داشته باشد. بنابراین، در کنار توسعه کمی و کیفی اردوها، توجه به امنیت، سلامت و جذابیت آنها ضروری است.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در سال گذشته اتفاقات مهمی در حوزه اردوها رقم خورده است، از بهبود مدیریت مسیرها و مجوزها تا اقدامات ایمنی در اردوگاهها و آموزشهای تخصصی برای مربیان. همه این اقدامات در راستای ایجاد اردوهای ایمن، هدفمند و جذاب برای دانشآموزان انجام شده است.
حسین زاده ملکی عنوان کرد: رویکرد ما این است که همه مدارس ما باید نمازخانه داشته باشند که در مدارس ساخته شده این موضوع لحاظ شده است، اما در برخی از مدارس امکان دارد که فضای نمازخانه به فضای آموزشی تلفیق کردند.
وی با اشاره به تاکید وزیر آموزش و پرورش بر اقامه نماز در مدارس عنوان کرد: باید همه مدارس نمازخانه داشته باشند.
انتهای پیام/