به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس؛ شهرستان بندرلنگه در دهانه خلیجفارس، از دوران هخامنشیان تاکنون بهعنوان یکی از کانونهای داد و ستد، در مسیر بازرگانی بین ایران، هند و سواحل عربی نقشآفرین بوده و منابع تاریخی انگلیسی، هلندی و عربی بارها از جایگاه ممتاز این بندر یاد کردهاند.
بندرلنگه که در گذشتهای دور با نام کهن «گوگانا» شناخته میشد، امروزه همچنان بهعنوان نگین ترانزیتی و تجاری غرب هرمزگان بر کرانه خلیج فارس میدرخشد. شهرستانی با پیشینهای بالغ بر 2500 سال، از روزگار هخامنشیان تا امروز، دروازه تبادلات کالا و مسافر و اکنون پیشتاز توسعه بنادر نسل سوم ایران است.
با استقرار طایفه عرب جواسمی بهاجازه کریمخان زند، مهارت مردمان در فنون دریانوردی گسترش یافت و بندر پیوندی ژرف با بنادر همسایه خلیج فارس برقرار کرد. تا حدود هفتاد سال پیش، بندرلنگه بهعنوان «بندر مروارید» در جهان شهره بود و از پررونقترین مراکز صید و تجارت گوهرهای دریایی محسوب میشد.
در قرن 18 میلادی، این بندر به یکی از مراکز مهم تجارت منطقه بدل شد و در مقاطع تاریخی گوناگون، تحت بهرهبرداری پرتغالیها قرار داشت که تا سال 1711 میلادی به دولت ایران مالیات پرداخت میکردند.
زیرساختهای بندری و مسیر توسعه
از سال 1344 نخستین تاسیسات بندر، از جمله اسکله میانی T‑شکل، احداث شد و از حوضچه بندر بهعنوان پهلوگاه موتورلنجها و شناورهای صیادی استفاده میشود. از طرفی بندرلنگه به عنوان یکی از بنادر تاریخی از دیرباز محل رفتوآمد لنجهای تجاری به سواحل شرقی آفریقا بوده و سابقهای طولانی در مبادلات دریایی و بازرگانی دارد.
چشمانداز توسعهای بندرلنگه
درحال حاضر بندرلنگه و بنادر غرب با برخورداری از 10 بندر تجاری و مسافری، هفت جزیره بکر و 42 سازه دریایی در گسترهای بالغ بر 100 کیلومتر از بندر خمیر تا مرز استان بوشهر، در ردیف پیشروترین بنادر ایران جای دارد.
با سهراه اتصال زمینی و موقعیت ممتاز در خلیج فارس، بندرلنگه امروز طلایهدار تخلیه و بارگیری کالاهای یخچالی(ظرفیت 300 کانتینر یخچالی چرخدار و 12 رمپ مخصوص بارگیری شناورهای حامل کانتینر یخچالی) طلایه دار تخلیه و بارگیری و صادرات کالاهای یخچالی در بین بنادر ایران است؛ به طوری که عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر غرب هرمزگان در هفت ماهه امسال از مرز هشت میلیون تن عبور کرد که از مجموع عملیات انجام شده، سه میلیون و 641 هزار و 163 تُن کالاهای نفتی و غیر نفتی صادرات بوده و در بخش تخلیه و بارگیری 116 هزار و 667 TEU کانتینر یخچالی در این مدت توانست افزایش هشت درصدی را به ثبت برساند.
بندرلنگه سکاندار ترانزیت خودرو
بندرلنگه به عنوان قلب تپنده ترانزیت خودرو در ایران و چهار راهی امن برای ترابری دریایی و زمینی به کشورهای آسیای میانه و عراق جایگاه نخست این حوزه را از بین 29 بندر فعال کشور به خود اختصاص داده است؛ به طوری که در هفت ماه امسال 138 هزار و 361 دستگاه خودروی ترانزیتی از ابن بندر به کشورهای به مقاصد کشورهای عراق و آسیای میانه بارگیری شد.
اثرات اقتصادی و اجتماعی توسعه بندرلنگه و بندرگاه جدید
محور اصلی توسعه و سرمایهگذاری شهرستان در سه حوزه بازرگانی خارجی، صنعت و شیلات تعریف شده و در راستای ارتقای جایگاه این بندر، برنامههای راهبردی از جمله «مطالعه و احداث بندر جدید لنگه بهعنوان بزرگترین بندر غرب هرمزگان، افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا و مسافر، ساخت انبارهای سرپوشیده تجاری، مشارکت و سرمایهگذاری بخش خصوصی، تبدیل بندر جدید لنگه به منطقه ویژه اقتصادی، ارتقای خدمات ارزشافزوده با هدف دستیابی به بنادر نسل سوم، ایجاد هاب خدمات فنی و مهندسی دریایی خلیج فارس برای پشتیبانی از جزایر و خطوط تردد کشتیها» در دستور کار مدیریت بنادر و دریانوردی بنادر غرب استان هرمزگان قرار گرفته است.
توسعه زیرساختهای بندری بندرلنگه تأثیری مستقیم، غیرمستقیم و القایی بر اقتصاد منطقه دارد که مهمترین آنها عبارت است از «افزایش سهم اقتصاد دریامحور در تولید ناخالص ملی، ایجاد اشتغال پایدار و کاهش نرخ بیکاری، گسترش فعالیت شرکتهای خدمات دریایی و بندری، افزایش حجم کالاهای صادراتی و ترانزیتی، افزایش درآمدهای مالیاتی به نفع دولت،راهاندازی صنایع و کارگاههای وابسته در پیرامون بندر، تسریع توسعه سایر بخشهای زیربنایی نظیر راه، فرودگاه و شبکه ریلی و امور حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی در بندرلنگه» است.
افزایش اقتصاد دریامحور با شتاب توسعه بندر لنگه
با اجرای طرحهای توسعه زیرساختی و راهاندازی بندر جدید لنگه، اقتصاد منطقه غرب هرمزگان وارد مرحلهای تازه از پویایی شده است؛ مرحلهای که بر افزایش سهم اقتصاد دریامحور در تولید ملی، اشتغال و رونق تجارت دریایی تأثیر مستقیم دارد.
طرح توسعه بندر لنگه که بهعنوان یکی از مهمترین طرحهای بندری غرب هرمزگان در حال اجراست، آثار اقتصادی چشمگیری بر شهرستان و منطقه برجای گذاشته است.
بر اساس ارزیابی مدیران و کارشناسان بنادر غرب استان هرمزگان، این طرح موجب افزایش سهم اقتصاد دریایی در تولید ناخالص ملی، ایجاد فرصتهای شغلی پایدار و افزایش تردد شناورهای تجاری و صیادی در حوزه خلیج فارس شده است.
مرتضی سالاری مدیر بنادر غرب هرمزگان در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در بندرعباس با اشاره به جایگاه راهبردی بندرلنگه، اظهار کرد: بندرلنگه بهعنوان یکی از بنادر تاریخی و راهبردی استان، سهم مهمی در توسعه دریامحور، پویایی اقتصادی و گردشگری دریایی و اشتغال جوانان منطقه دارد؛ لذا توسعه زیرساختهای بندری، مسیر بهرهمندی مردم بومی از منافع این قطب اقتصادی را هموارتر خواهد کرد.
وی ادامه داد: با گسترش فعالیت شرکتهای خدمات بندری و افزایش حجم تخلیه و بارگیری کالا، میزان جابهجایی محمولههای صادراتی و ترانزیتی در بندر لنگه افزایش قابل توجهی یافته و این بندر به یکی از کانونهای تجارت دریایی جنوب کشور تبدیل شده است.
مدیر بنادر غرب هرمزگان از دیگر پیامدهای توسعه بندر به افزایش درآمدهای مالیاتی دولت ناشی از افزایش فعالیتهای اقتصادی و تأسیس کارگاهها و صنایع وابسته در حاشیه بندر اشاره کرد؛ امری که ضمن ارتقای سطح معیشت مردم محلی، به کاهش نرخ بیکاری در شهرستان انجامیده است.
سالاری با اشاره به نقشآفرینی بندر لنگه در چشمانداز آتی خود بهعنوان قطب نوین اقتصادی و لجستیکی خلیجفارس، خاطرنشان کرد: توسعه زیرساخت بندری موجب تحرک در سایر بخشهای زیربنایی منطقه از جمله راههای مواصلاتی، فرودگاه و شبکه ریلی خواهد شد.
وی در این رابطه به احداث بندر جدید لنگه اشاره و آن را طرحی ملی و راهبردی دانست که نقش اثرگذاری در افزایش راندمان تجاری منطقه و بهبود معیشت ساحلنشینان غرب دارد.
مدیر بنادر غرب هرمزگان در خصوص روند مطالعات فنی و تخصصی بندرگاه لنگه توضیح داد: مطالعات جامعی برای ایجاد و جانمایی طرح جامع بندر جدید و مدرن انجام شده که با برطرف شدن برخی از موانع حقوقی، عملیات دیوارکشی محدوده 276 هکتاری بندر جدید لنگه به زودی آغاز خواهد شد.
گزارش از فرنگیس حمزهیی
انتهای پیام/864