خبرگزاری آنا - سید مرتضی حسینی؛ در روزگاری که صدای عدالت و مستضعف در ازدحام پروپاگاندای غربی گم شدهاست، در کوچههای غزه، میدانهای بیروت، رگهای کاراکاس و خیابانهای جوهانسبورگ، مردمی برمیخیزند که تاب سیاهی نظم کهنه را ندارند. عدالتخواهانی که با دستان خالی و قلبی پر از ایمان، فصل نوینی از تاریخ بشریت را میآفرینند. درست در کانون این تحول بزرگ، جشنواره مردمی عمار، چون آیینهای زنده، تصویر این بیداری جهانی را نمایان میکند.
یکی از موضوعات اصلی شانزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، نهضت جهانی مستضعفین و نظم جدید جهانی است. این موضوع تمدنی، ریشه در اندیشه امام خمینی (ره) دارد که فرمودند: «ما میخواهیم حکومت مستضعفین را برپا کنیم» جشنواره مردمی فیلم عمار با پرداختن به این محور، به دنبال آثاری است که تصویرگر نبض تازه جهان باشند؛ جهانی که از میان خاکستر سلطه با فریادعدالتخواهی متولد میشود.
در موضوع «نهضت جهانی مستضعفین و نظم جدید جهانی» حرکتهای مردممحور، همان شعلههایی هستند که از میان خاکستر خاموش سلطه برخاستهاند. جشنواره فیلم عمار روایتگر بیسانسور این فریادهای عدالتخواهانه است؛ فریادهای اعتراضات ضدتبعیض در غرب، قیامهای ضدصهیونیستی در شرق و هر صدای عدالتخواهی که در هیاهوی رسانههای جهانی، مغفول مانده است.
جشنواره مردمی فیلم عمار میخواهد نشان دهد که انقلاب اسلامی ایران در محور عدالتطلبی، بهعنوان یک الگوی موفق مبارزه با استکبار، تنها به مرزهای جغرافیایی خود محدود نمانده و امروز به یک گفتمان جهانی تبدیل شده است. این جشنواره درمحور نهضت جهانی مستضعفین و نظم جدید جهانی قصد دارد با نگاهی عینی و مستند، بیداری جهانی را به نمایش بگذارد.
در متن این بیداری جهانی، فلسطین و قدس شریف همچون قلب تپنده جبهه جهانی مقاومتاند. قدس را میتوان قبله همه آرمانخواهان دانست؛ شهری که هر سنگ آن روایت زخم و هر کودک آن نماد امید است. فیلمسازان و هنرمندان باید به عنوان سپاهیان عرصه جنگ روایتها، این الهام را به تصویر بکشند و نشان دهند که چگونه مقاومت فلسطینیان، ملتهای سراسر جهان را علیه سلطه بیدار و واحد کردهاست.
همچنین محور مقاومت بهمنزله ستون خیمه نهضت جهانی مستضعفین است؛ جریانی که با وجود فشار، تحریم و جنگ رسانهای توانسته هژمونی امپراتوریهای نظامی را بشکند. مقاومت نشان داده قدرت ایمان و حقخواهی مظلوم، فراتر از معادلات سکولار است. قدرتی که تحریمهای اقتصادی، محدودیتهای نظامی و ناتوی فرهنگی را شکست میدهد. جشنواره مردمی فیلم عمار در موضوع نهضت جهانی مستضعفین و نظم جدید جهانی به دنبال گردآوری آثاری است که پیروزیها، دردها و هزینههای محور مقاومت را از دوربین انسانیت ثبت کردهاند.
از نلسون ماندلا تا مدافعان حرم
مقاومت ضد استکباری یک حرکت فرامرزی است. تلاشهای ضد و نقیض و قهری چهگوارای آرژانتینی برای رهایی از ظلم امپریالیسم کوبا، داستان زخمهای نخستین رئیس جمهور منتخب دموکرات آفریقا در مبارزه با آپارتاید نمونهایی از روایتهای هزاران عدالتخواه بینام و نشان تاریخ پربار جنبشهای آزادیبخش در آمریکا و آفریقا است؛ قرارگیری این روایات در کنار مقاومت اسلامی، تصویری جامع از نهضت جهانی مستضعفین در طول تاریخ ترسیم میکند. پرداختن به این تاریخ در جشنواره عمار، موجب افزایش پشتوانه و محبوبیت گفتمان میشود.
نهضت مستضعفین و نظم نوین جهانی در طول تاریخ، بارها شاهد خونِ شریکی بودهاست. آنگاه که رزمندگان و مبارزان با ملیتهای مختلف در دفاع مقدس، دفاع از حرم اهل بیت (ع) یا عرصههای سازندگی و پیشرفت، جان خویش را در یک پیمان مقدس درآمیختند، پیوند جهانی آزادیخواهان نمایان شدهاست. روایتهای این خونها و پیوندهای جهانی در جشنواره عمار ذیل نهضت مستضعفین جهانی قرار میگیرد.
جهان امروز در مسیر تحقق دنیایی انسانیتر، شاهد عینیت یافتن افول ایالات متحده و زایش یک نظم چندقطبی است. ایران در این نظم نوین جهانی بهعنوان رهبری پیشرو در حمایت از مستضعفان و طلیعهدار گفتمانی مردممحور در عصر پساسلطه میباشد. جشنواره عمار نیز میکوشد تا همین نقش عدالتمحورانه ایران را از دریچه هنر به تصویر بکشد.
جریان غربزده با به تصویر کشیدن حقایق حرکت تاریخی نهضت مستضعفین ونظم نوین جهانی، مقابله میکند و میکوشد با ناتوی فرهنگی فضای رسانهای را در دست گرفته و مانع انتشار حقایق شود. در مقابل، جشنواره مردمی فیلم عمار عرصه به نمایش گذاشتن روایتهای واقعی از این گفتمان جهانی است. در یک کلام، موضوع «نهضت جهانی مستضعفین و نظم جدید جهانی» در جشنواره عمار، فراخوانی است برای تصویر سازی جهان درحال تغییر؛ جهانی که مستضعفانش دیگر فقط قربانی نیستند، بلکه بازیگران اصلی صحنه تحولاتاند.
انتهای پیام/