شناسهٔ خبر: 75860049 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ثبت تجربه‌های تبلیغی روحانیت رسالت اجتماعی شیعه را تقویت می‌کند

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تأکید کرد که تجربه‌نگاری تبلیغی باید به فرآیندی مستمر و روشمند تبدیل شود تا از شکاف اجتماعی میان حوزه و جامعه جلوگیری شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی در آیین رونمایی از 40 جلد کتاب کارگروه «تجربه‌نگاری فرهنگی‌تبلیغی» که در پژوهشکده باقرالعلوم برگزار شد، با قدردانی از تلاش صورت گرفته از سوی نویسندگان و پژوهشگران حوزوی اظهار کرد: این کار ارزشمند، قدمی بزرگ در جهت جلوگیری از شکاف اجتماعی بین حوزه و بدنه جامعه است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: تجربه‌نگاری، باید به یک فرآیند مستمر و روشمند تبدیل شود تا به‌لحاظ محتوایی، تأثیرگذارتر باشد.

وی بیان کرد: نویسندگان قدم در راهی گذاشته‌اند که با توان روحانیت شیعی و مظلومیت شیعه سنخیت دارد و رسالت روحانیت تشیع و حوزه‌های علمیه این بوده است؛ در این راستا ثبت تجربه‌های تبلیغی روحانیت، در احیای رسالت اجتماعی تراز تاریخ شیعه مؤثر است و باید به آن توجه جدی‌تری صورت پذیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی با اشاره به احیای وجاهت تاریخی روحانیت از طریق خدمت اجتماعی عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های مهم روحانیت شیعه و تاریخ حوزه‌های علمیه، در کنار علم‌آموزی و تهذیب نفس، ارائه خدمت اجتماعی بوده است؛ در این راستا وجاهت و اعتبار روحانیت در طول تاریخ، در کنار مردم بودن و رفع آلام و نیازهای آنان تعریف شده‌است.

وی تصریح‌کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با اشتغال روحانیت در مناصب رسمی، لبه تماس اجتماعی و حضور میدانی برای رفع آلام جامعه تا حدودی کم‌فروغ شده‌است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: با توجه به چنین آسیب‌هایی که وجود دارد باید برای جلوگیری از شکاف اجتماعی بین حوزه و روحانیت و اقشار مختلف، وارد میدان شد.

وی در خصوص این آثار نیز گفت: این دستاورد مهم تبلیغی و فرهنگی و علمی دارای دو بُعد مهم محتوایی و صوری است و بخش صوری آن جایگاه مهمی دارد و نشان‌دهنده اهتمام به امر مستندسازی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی اظهار داشت: تقویت عنصر حماسی روحانیت برای رفع آلام اجتماعی و فرهنگی با بدنه جامعه، یک رسالت است و این کار تجربه‌نگاری از این جهت بسیار ارزشمند است؛ در این باره باید به اشاعه و تبدیل تجربه به تکنیک تکرارپذیر توجه داشت.

وی خاطرنشان کرد: یکی از آفت‌های کلی در کشور این است که تولیدات و آثار، اشاعه و نشر پیدا نمی‌کند؛ نباید نگران بود که ثبت تجربه، اخلاص را کم کند، این کار باید به‌دست اهلش برسد و نباید اکتفا به امر مکتوب باشد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: برخی از این آثار قابلیت تبدیل شدن به مستندهای تصویری را دارند، در این باره اگر تیمی کارشناسی این آثار را بررسی کند، برخی از آن‌ها که سابقه تجربه نگاری قوی دارند، می‌توانند در قالب مستندسازی منعکس شوند تا در جامعه فرهنگ بصری امروز، بیشتر منعکس شوند.

وی عنوان کرد: استخراج ضوابط و قوانین رفتاری از تجارب، اهمیت زیادی دارد؛ ممکن است یک کار موفق باشد چون کنشگر ویژگی‌های خاصی داشته و مخاطب هم در شرایطی خاص پذیرش نشان داده است؛ اما تجارب باید تکرار شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی تصریح‌کرد: تجربه‌نگاری به‌صورت شبکه‌ای، می‌تواند حیطه فعالیت را گسترش می‌دهد و می‌توان از تجربیات دیگران نیز به‌خوبی بهره گرفت؛ از طریق شبکه‌سازی در تجربه‌نگاری می‌توان به‌خوبی شرایط مخاطب و تلفیق میان کنش و کنشگر و زمینه‌های روحی و روانی و عاطفی و معرفتی را متوجه شد.

وی خاطرنشان کرد: باید تجربه‌نگاری را در شرایط و محیط‌های مختلف عملیاتی کنیم تا بتوانیم انواع مهارت‌ها و تکنیک‌های رفتاری و ملاحظات و سیاست‌ها و روش‌ها را در روند کار خود داشته باشیم و تجربه‌نگاری خاص افراد و محیط به‌خوبی مدیریت و مطالعه شود و در سایه این تکرارها، بازخوردها و پروتکل‌های رفتاری را احصا کنیم.

انتهای پیام/