به گزارش ایرنا، جاده نهاوند–فیروزان یکی از مسیرهای ارتباطی مهم استان همدان است که شهرستان نهاوند را به شهر فیروزان و در ادامه به مسیرهای اصلی منتهی به کرمانشاه متصل میکند؛ این جاده به واسطه کریدور ارتباطی غرب ایران با مرکز و جنوب کشور به مسیری پرتردد تبدیل شده است.
با وجود اهمیت این مسیر در جابهجایی مسافران و حملونقل کالا اما بیشتر کاربران جاده خاطرات تلخ مشاهده سوانح فوتی و جرحی برای رانندگان را به یاد دارند چراکه این مسیر یکی از نقاط حادثهخیز و پرتلفات استان همدان شناخته می شود.
عرض کم جاده، نبود علائم هشداردهنده کافی، فرسودگی آسفالت، و حجم بالای تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین از جمله عواملی هستند که به افزایش میزان تصادفات در این محور دامن زدهاند.
در سالهای اخیر، این مسیر شاهد افزایش قابل توجهی در سوانح بوده است، بر اساس گزارش رییس پلیس راه استان همدان، سال گذشته ۳۵ نفر در این جاده جان خود را از دست دادند که شامل ۶۰ درصد از متوفیان سوانح جاده ای نهاوند می شود امسال تاکنون هم ۹ نفر در سوانح رانندگی نهاوند جان باختند که پنج نفر از آنها مربوط به این مسیر است.
۶۰ درصد تصادفات جاده های نهاوند مربوط به جاده فیروزان است
سرهنگ ارسلان سرمدی افزود: جاده ۲۵ کیلومتری نهاوند - فیروزان از مسیرهای پُرترافیک و پرتردد است که استان های جنوبی را به غرب کشور اتصال می دهد و ترکیبی از خودرهای سواری ، اتوبوس و کامیون از این جاده تردد می کنند.
وی با بیان اینکه چهارخطه کردن این مسیر از مدت ها پیش در دست اجرا است،افزود: جاده نهاوند - فیروزان ۲۵ کیلومتر و تا ابتدای حوزه استحفاظی استان کرمانشاه ۳۶ کیلومتر است که از جاده ۲۵ کیلومتری نهاوند تا فیزوران ۱۶ کیلومتر تکمیل و ۹ کیلومتر آن در دست اجرا است و بیشتر تصادفات در قسمت های دوطرفه رخ داده است که پارسال ۳۵ نفر در این ۹ کیلومتر جان خود را از دست دادند.
رییس پلیس راه استان همدان اظهار کرد: جاده نهاوند فیروزان از مسیری با عرض کم است و این جاده پاسخگوی میزان تردد و ترافیک خودرها نبوده بنابراین تعریض آن به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گرفت با این و.جود بخشی زیر بار ترافیک نرفته است.
سرهنگ سرمدی بیان کرد: این جاده علاوه بر تعریض نیازمند پل زیرگذر، دوربرگردان های استاندراد و ایمن است و در صورت رعایت اصول ایمنی، پلیس راه تاییدیه لازم در زمینه ایمنی راه برای تردد و استفاده کاربران ترافیک را می دهد.
وی یاداوری کرد: سال گذشته برای پیشگیری از بروز تصادف حتی در مسیرهای چهارخطه ، چند رشته سرعتگیر ایجاد شد که این اقدام موجب آرام سازی تردد خودروها و فروکش کردن آمار سوانح جاده ای شد.

۹ کیلومتر مرگبار هنوز دوطرفه است
رییس پلیس راه استان همدان گفت: هر چند ۱۶ کیلومتر از این جاده تکمیل شده اما غیر رسمی زیر بار ترافیک رفته و ۹ کیلومتر باقی مانده هم قرار است قطعه قطعه و بخش بخش تکمیل شود و هم اینک برخی از قسمت ها نیازمند نیوجرسی، دوربرگردان و پل است.
سرهنگ سرمدی افزود: رفوژ میانی و جاده خاکی وسط این مسیر هشت است که برابر دستورالعمل نشریه ایمنی راه ها (نشریه ۸۰۰) برای رفوژ زیر ۱۰ متر باید نیوجرسی قرار داده شود.
رییس پلیس راه استان همدان اظهارکرد: با وجود چهارخطه شدن بخشی از این راه ترافیک اما به علت کافی نیودن علائم همچنان شاهد بروز تصادف در بخش چهارخطه نیز هستیم و تا زمان تکمیل نشدن مسیر پلیس تایید ایمنی را نمی دهد.
سرهنگ سرمدی بیان کرد: چهار تیم خودرویی پلیس راه در جاده های شهرستان نهاوند حضور دارند که با توجه به فراوانی تصادف در جاده نهاوند بروزل، از این تعداد، ۲ تیم مامور نظارت و کنترل شبانه روزی در این مسیر را عهده دار هستند.
وی اضافه کرد: این جاده به دوربین های ثبت تخلف سرعت نیز مجهز شده است با این وجود همچنان شاهد تصادفات رانندگی در این مسیر هستیم که بخش قابل توجهی از مصدومان و متوفیان سوانح جاده افراد بومی هستند.
وی بیان کرد: بهترین راهکار برای کاهش سوانح جاده ای در مسیر نهاوند - فیروزان تسریع در اجرای عملیات عمرانی و تکمیل قطعه باقی مانده است.
تکمیل جاده نهاوند- فیروزان تا پایان آذر
رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان نهاوند با اشاره به پیشرفت فیزیکی جاده ارتباطی نهاوند – فیروزان – کنگاور بیان کرد: این مسیر ۵۵ کیلومتری یکی از جاده های مهم غرب به مرکز کشور محسوب میشود که حدود ۴۰ کیلومتر آن در محدوده استان همدان قرار دارد.
"حسین حسینی محجوب" افزود: در حال حاضر تعریض ۶ کیلومتر ابتدایی این جاده توسط اداره کل راه و شهرسازی احداث شده و زیر بار ترافیک رفته و در حال بهرهبرداری است.
وی اضافه کرد: ادامه مسیر نیز توسط شرکت توسعه زیرساخت در حال تکمیل بوده که عملیات اجرایی آن با سرعت مطلوبی در حال پیشرفت است.
حسینی محجوب با تأکید بر نقش حیاتی این محور در اتصال مناطق غربی به مرکز کشور گفت: با توجه به اهمیت راهبردی این مسیر، تلاش ما بر این است که تا پایان آذرماه عملیات اجرایی تکمیل و کل جاده به بهرهبرداری کامل برسد تا شاهد بهبود چشمگیر در حملونقل منطقهای و ملی باشیم.

پیشرفت چهارخطه فیروزان کافی نیست
نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: ۱۲ کیلومتر ار این جاده تاکنون چهارخطه شده و این بدان معناست که بیش از یک دهه به این طرح توجهی نشده یعنی در سبد تخصیص اعتبارات استانی نبوده و اعتبارات ملی نیز به صورت قطره چکانی داده شده و این وضعیت موجب شده طرح پیشرفت چندانی نداشته باشد.
علیرضا نثاری افزود: ارزش پول ملی کشورمان هم سال به سال کاهش می یابند یعنی باید اعتبارات بیشتر با ورود به سال جدید جذب کرد تا بتوان به میزان سال قبل کار کرد.
وی اضافه کرد: حدود ۲ سال گذشته کارهای خوبی از نظر حجم کار، اجرای زیر سازی، آسفالت، نصب نیوجرسی و پل سازی صورت گرفته اما با توجه به بخشی از مسیر تملک نشده و بخشی هم عملیات عمرانی مانده بودف کارها به کندی پیش رفت.
نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تمام توان خود را گذاشته ایم که تا فیروزان چهار خطه شود و زیر بار ترافیک برود که در این راستا کارهای خوبی شده اما کافی نیست و دنبال اقدام تصاعدی برای جبران گذشته نیاز است.
نثاری با بیان اینکه این طرح در قالب ۲ فاز تا فیروزان و از فیروان تا انتهای حوزه استحفاظی نهاوند به طول ۱۰ کیلومتر تقسیم بندی شده است ابراز امیدواری کرد: با سرعت بیشتر این طرح که هم اکنون به ابتدای شهر فیروزان رسیده با شتاب بیشتری پیش برود.
چهار خطه کردن فیروزان باید تا سه راهی کنگاور ادامه یابد
وی همچنین گفت: از مسیر ۲۵ کیلومتری امسال هفت کیلومتر عملیات عمرانی انتجام شده و ۹۰ درصد پیشرفت دارد این بدان معناست که اگر هر سال هفت کیلومتر با این سرعت اجرایی می شد در سه سال پایان می رسید چرا باید ۲۰ سال طول بکشد.
نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دنبال جذب اعتبار برای پرداخت مطالبات پیمانکار و از سوی دیگر چهارخطه کردن ادامه مسیر از فیروان تا انتهای حوزه استحفاظی نهاوند هستیم چرا که معتقدم چهار خطه کردن این جاده باید تا سه راه کنگاور تداوم داشته باشد.
نثاری ابراز امیدواری کرد: مسئولان استانی نیز درباره ضرورت تسریع در تکمیل چهار خطه نهاوند - فیروزان و اختصاص اعتبار مورد نیاز به درک مشترک رسیده اند اما باید این مساله را در عمل نیز شاهد باشیم.
وی در زمینه تملک اراضی گفت: برای اجرای چهار خطه فیروزان - نهاوند دوربرگردان هایی پیش بینی شده است اما برای تملک و اجرا کارهای زیادی باقی مانده است.
قول اختصاص چهارهزار میلیارد ریال برای ادامه چهارخطه سازی
نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این طرح ردیف ملی دارد و بجز آن شرکت "«زیر ساخت» یکسری اعتبارات مثل قیر دارد می تواند در اختیار پروژه قرار دهد که قیر به صورت تهاتری با پیمانکار طی یک قراداد انجام می شود و در عمل علاوه بر اعتبارات ملی ، پیمانکار قیر برای انجام کار دریافت می کند.
نثاری بیان کرد: سال گذشته سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و قیر برای این طرح جذب کردیم و امسال هم با توجه به برگزاری نشست کمیسیون عمران مجلس مختص این طرح، قول چهار هزار میلیارد ریال را از سازمان برنامه و بودجه کشور گرفتیم.

تردد با احتیاط رانندگان در مسیر در دست اجرای فیروزان - نهاوند
وی گفت: با توجه به اجرای عملیات عمرانی در جاده نهاوند - فیروزان رانندگان باید با احتیاط بیشتری تردد کنند و پلیس راه هم باید پررنگ از نظر کنترل مدارک رانندگان و معاینه فنی خودرو، سرعت وسایل نقلیه شبانه روز نظارت بیشتری داشته باشند.
نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بیشتر مسافران عبوری از جاده نهاوند - فیروزان، زائران عتبات عالیات هستند که از این جاده برای عزیمت به سمت مرز استفاده می کنند و نسبت به وضعیت جاده ناآشنا هستند.
نثاری به همه رانندگان توصیه کرد با آرامش و سرعت مطمئنه تردد و نکات فنی و مقررات رانندگی را رعایت کنند تا آسیبی نبینند چرا که چاره ای جز این نیست که در کنار عملیات عمرانی، احداث راه هم داشته باشیم.
وی همچنین گفت: برای تردد در جاده در دست احداث نهاوند - فیروزان راه جایگزین وجود ندارد و باید از همین جاده دوطرفه تردد انجام شود بنابراین به رانندگان توصیه می شود حین عبور از ۱۲ کیلومتر در دست اجرای جاده فیروزان تا نهاوند، با احتیاط بیشتر تردد کنند تا شاهد حادثه ای نباشیم.
سکوت فرمانداری نهاوند در خصوص وضعیت جاده نهاوند-فیروزان
با وجود حساسیت بالای جاده نهاوند - فیروزان و شمار بالای حوادث و جانباختگان در این جاده مرگبار، مسئولان فرمانداری نهاوند علی رغم پیگیری، تماس های متعدد و مستمر خبرنگار ایرنا حاضر به پاسخگویی نشدند و تعدد جلسات و حضور در این برنامه ها را دلیل عدم پاسخگویی خود عنوان کردند.
پاسخ ندادن مسوولان در زمینه فعالیت های صورت گرفته برای بحرانی ترین جاده استان نه تنها ابهامات در زمینه روند رسیدگی به این طرح حیاتی را بیشتر می کند بلکه نشان دهنده کم توجهی به مطالبه جدی مردم و خانواده های داغدار است موضوعی که با توجه به مطالبه جدی افکار عمومی برای ایمن سازی این جاده موجب بی پاسخ ماندن بسیاری از پرسش ها شد.
رهاورد:
با توجه به تعدد بالای سوانح جاده ای و تلفات مسیر نهاوند-فیروزان باید تمهیدات ویژه ای از سوی دستگاه های مربوطه به منظور پیشگیری از سوانح در این مسیر پرتردد اتخاذ شود که مهم ترین آن قطعا تزریق اعتبارات مورد نیاز و تکمیل پروژه تعریض این مسیر است که یکی از مطالبات جدی مردم شهرستان نهاوند به شمار می رود.
از سوی دیگر مسافران و رانندگان عبوری از این مسیر نیز باید احتیاط لازم را ضرورت دانسته و با سرعت ایمن و مطمئنه عبور کنند که در این راستا نیز باید دستگاه های فرهنگی و آموزشی در زمینه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بیشتر گام بردارند، موضوعی که البته زمان بر بوده و تاثیرات آن به فوری قابل عینیت و مشاهده نیست.