گردشگران فقط دوربین و اشتهای خوب با خود به سفر نمیبرند؛ آنها دیدگاههای خوشبینانهتری نیز همراه دارند. پژوهشی تازه که در نشریه (Information Systems Research) وابسته به موسسه (INFORMS) منتشر شده است نشان میدهد مسافران بهطور سیستماتیک نمرههای بالاتری به رستورانها در فضای آنلاین میدهند و نوعی «سوگیری گردشگر» ایجاد میکنند؛ سوگیریای که میتواند برداشت کاربران و همچنین پلتفرمها را از کیفیت رستورانها منحرف کند.
سفر نحوه تجربه و ارزیابی غذاخوردن را تغییر میدهد. وقتی مردم از خانه دور میشوند، هیجانزدهتر، احساسیتر و بخشندهتر هستند. همین ارتقای احساسی مستقیما خود را در امتیازهای بالاتر نشان میدهد
این مطالعه با عنوان «چرا چمن آنطرف همیشه سبزتر است؟ سوگیری گردشگر در امتیازدهی آنلاین رستورانها» توسط داپنگ شو از دانشگاه صنعتی جنوب چین، شیاوکوان (مایکل) ژانگ از دانشگاه چینی هنگکنگ، هونگ هونگ از دانشگاه تونگجی و چیانگ یه از دانشگاه علم و فناوری چین انجام شده است.
با تحلیل نزدیک به ۷۱ هزار نظر کاربران درباره رستورانها در یک پلتفرم بزرگ چینی، پژوهشگران دریافتند که احتمال ثبت امتیاز بالاتر توسط مشتریان زمانی که در نقش گردشگر هستند، دستکم ۱۳/۴ درصد بیشتر از زمانی است که همان افراد بهعنوان بومی از رستوران بازدید میکنند. این الگو در همه ردههای قیمتی رستورانها، میان زنان و مردان و در شهرهای کوچک و بزرگ پابرجا بوده است.
شو، نویسنده اصلی مقاله، میگوید: «سفر نحوه تجربه و ارزیابی غذاخوردن را تغییر میدهد. وقتی مردم از خانه دور میشوند، هیجانزدهتر، احساسیتر و بخشندهتر هستند. همین ارتقای احساسی مستقیما خود را در امتیازهای بالاتر نشان میدهد.»
این مطالعه توضیحهای سادهتر را نیز رد کرد و نشان داد امتیازهای بالاتر گردشگران ناشی از رفتن به رستورانهای گرانتر یا دریافت خدمات بهتر نیست. بلکه گردشگران کمتر بر عوامل عملی مانند قیمت یا موقعیت مکانی تمرکز میکنند و بیشتر تحت تأثیر احساسات، فضا و کیفیت خدمات قرار میگیرند. نظرات آنها همچنین کوتاهتر است، واژههای تحلیلی کمتری دارد و عکسهای بیشتری شامل میشود؛ نشانههایی که از واکنشی احساسیتر است.
ژانگ میافزاید: «پلتفرمهای آنلاین و کسبوکارها باید بدانند که همه امتیازها معنای یکسانی ندارند. رستورانی که نظرات گردشگران زیادی دارد ممکن است برای بومیها بهتر از واقعیت بهنظر برسد، یا برعکس.»
یافتههای این پژوهش نشان میدهد نتایج آن جهانی است. گرچه دادهها از چین به دست آمده، اما نویسندگان تاکید میکنند که اثر ارتقای احساسی ناشی از سفر بر امتیازدهی، احتمالا در هر مقصد یا فرهنگ دیگری که گردشگران تجربههای خود را آنلاین به اشتراک میگذارند، دیده میشود.
انتهای پیام/