به گزارش ایرنا، امروز استاندار کرمان با حضور در هنرستان دخترانه فدک که بخشی از کلاسهایش به دلیل ازدیاد جمعیت و کمبود فضای آموزشی در کانکس برگزار می شود پای درد دل آنها نشست و از احصای اولویتهای استان به ویژه در بازسازی اماکن آموزشی خبر داد که به نوعی بارقه امیدی است در دل دانش آموزان و والدینی در کرمان که فرزندانشان در کلاس های با بیش از ۴۰ نفر جمعیت درس می خوانند.
اتفاقی که طی چند سال گذشته بسیاری از والدین را مجبور به انتخاب اجباری مدارس غیردولتی آنهم با شرایط اقتصادی فعلی و باوجود میل باطنی سوق داده است.
بر اساس تازهترین آمار، شهر کرمان با ۱۹۰ هزار دانشآموز، ۳۰ درصد بار آموزشی استان را بر دوش میکشد، اما سرانه فضای آموزشی آن با ۴.۶ متر مربع برای هر دانشآموز، نه تنها از استاندارد ملی (۵.۶ متر مربع) بلکه از میانگین استانی (۵.۲ متر مربع) نیز پایینتر است.
این وضعیت در ناحیه ۲ آموزش و پرورش کرمان به اوج خود میرسد، جایی که سرانه فضای آموزشی به ۲.۲ متر مربع کاهش یافته است و این زنگ خطری برای کیفیت آموزش های ارائه شده به فرزندان این آب و خاک است.

بازدید استاندار کرمان از کلاسهای کانکسی هنرستان فدک و نشستن پای درد دل دانشآموزان
استاندار کرمان از کلاسهای کانکسی هنرستان دخترانه فدک واقع در ناحیه ۲ آموزش و پرورش استان بازدید کرد و پای صحبت دانشآموزان و دغدغه آنها از کمبود فضا و مشکلات سرمایشی و گرمایشی حین تحصیل نشست.
مدرسه ای که ۵۴۰ دانشآموز در سه رشته فتوگرافیک، طراحی دوخت و کامپیوتر در آن مشغول به تحصیل هستند و به دلیل کمبود فضای آموزشی در شهر کرمان، تعدادی از کلاسهای این مدرسه در کانکس برگزار میشود.
به گفته مسئولان این واحد آموزشی، استقبال دانشآموزان و خانوادهها از رشتههای هنرستانی افزایش یافته است و به ناچار کلاسها با جمعیت ۳۰ تا ۴۱ نفره تشکیل میشوند.
استاندار کرمان در بازدید از یکی از کلاسهای کانکسی این مدرسه، پای صحبت دانشآموزان و دغدغه آنها از کمبود فضا و مشکلات سرمایشی و گرمایشی حین تحصیل نشست.
دانشآموزان این مدرسه در عین حال از امکانات آموزشی و کادر مدرسه و تدریس معلمان ابراز رضایت داشته و تنها مشکل را در کمبود فضای آموزشی عنوان کردند.
محمدعلی طالبی در حاشیه این بازدید و گفت و گو با دانشآموزان و مدیر مدرسه عنوان کرد: در چارچوب برنامه نهضت مدرسهسازی در حال احصای اولویتهای استان به ویژه در بازسازی اماکن آموزشی و همچنین ایجاد واحدهای جدید برای آموزش و پرورش استان هستیم.
وی ابراز امیدواری کرد: با روندی که در استان داریم و مشارکت خیران و بنگاههای اقتصادی و با اولویت شهر کرمان به جهت محرومیت و کمبود در فضاهای آموزشی؛ بتوانیم به سرعت بخشی از این مشکلات را برطرف کنیم.
استاندار کرمان گفت: کاری که در حوزه نهضت مدرسهسازی در استان کرمان آغاز شده میتواند نتایج کوتاه مدت خود را طی دو سال آینده نشان دهد، اما عمق عقبماندگی استان در بحث سرانه آموزشی به گونهای است که باید مشارکت خوب اعتبارات دولتی و بخش خیرین را جذب و به متوسط سرانه کشوری نزدیک شویم.

بازخورد بازدید از مدرسه فدک توسط استاندار کرمان در شبکه مجازی
همچنین استاندار کرمان بعد از بازدید از هنرستان فدک با انتشار پیامی در شبکه مجازی در اینستاگرام چنین نوشت:
تحصیل دانشآموزان در کانکس زیبنده مرکز استان نیست / اراده جدی برای رفع محرومیت انباشته از سال ها بی توجهی به فضای آموزشی در استان کرمان
رفع محرومیتهای انباشته نیازمند نگاه ویژه دولت و مشارکت خیرین ملی است
طالبی در این پیام تأکید کرده است: «ارادهمان برای عبور از این شرایط جدی است، اما غلبه بر این حجم از محرومیت انباشته از سالهای بیتوجهی، بدون نگاه ویژه دولت، مشارکت خیرین ملی و همراهی بخش خصوصی ممکن نیست.»
استاندار کرمان با بیان اینکه چنین شرایطی زیبنده نام کرمان و ایران نیست، افزود: مدیریت استان با جدیت پیگیر اجرای طرحهای مدرسهسازی در قالب نهضت ملی مسکن خواهد بود تا زمینه جایگزینی مدارس کانکسی و رفع کمبود فضای آموزشی فراهم شود.
همچنین امروز و در همین راستا با حضور استاندار کرمان کلنگ احداث هشت مدرسه در قالب ۱۰۲ کلاس درس و با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان در استان کرمان به زمین زده شد.
طی مراسمی با حضور استاندار کرمان کلنگ احداث هشت مدرسه در قالب ۱۰۲ کلاس درس و با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان در قالب طرح اقدام ملی مسکن در استان کرمان به زمین زده شد.
طالبی، استاندار کرمان با تاکید بر ایفای مسئولیت راه و شهرسازی در احداث مدارس داخل مجتمعهای مسکن ملی از شهباز حسنپور در پیگیری موضوعات و مسائل شهرستانهای کرمان و راور قدردانی کرد.
وی بیان کرد: قابل باور نیست که در مرکز استان و در کنار مجموعه استانداری و دستگاههای استانی، دانشآموزان مدرسهای در کانکس تحصیل میکنند.
استاندار کرمان گفت: چنین شرایطی زیبنده نام کرمان و ایران نیست و امیدواریم در چارچوب طرح نهضت مدرسهسازی بتوانیم این کمبودها را جبران کنیم.
طالبی تصریح کرد: نماینده ویژهای برای پیگیری طرحهای نهضت مدرسهسازی منصوب میکنیم تا با کمک آموزش و پرورش و نوسازی مدارس، بحث مشارکت خیران و بنگاههای اقتصادی را داشته باشیم.
محمد رضا فرحبخش مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان در این مراسم گفت: به صورت همزمان عملیات احداث ۱۰۲ کلاس درس در قالب هشت فضای آموزشی در شهرستان های کرمان، سیرجان، بم و شهربابک آغاز شد.
وی افزود: کلنگ احداث این طرحها به صورت نمادین در مدرسه ۱۸ کلاسه مسکن بلدالامین به زمین زده شد.
فرحبخش با اشاره به سرانه پایین فضای آموزشی در شهر کرمان که کمتر از میانگین کشوری است، گفت: احداث این مدارس گامی مهم در جهت ارتقای عدالت آموزشی و رفع کمبود فضای تحصیلی در استان خواهد بود.
مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان تأکید کرد: توسعه فضاهای آموزشی یکی از اولویتهای اصلی آموزش و پرورش استان کرمان است و با حمایت دولت و همراهی استانداری، تلاش خواهیم کرد شرایط تحصیل دانشآموزان در محیطی ایمن و استاندارد فراهم شود.
حاجیزاده مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان نیز عنوان کرد: در چارچوب طرح نهضت ملی مسکن، خدمات زیرینایی از جمله آب، برق و گاز را هم پیگیر هستیم که منابع آن به صورت مشارکتی میان راه و شهرسازی وزارت نیرو و اعتبارات استانی تامین میشود.
وی ادامه داد: در تفاهمنامه با سازمان نوسازی مدارس، احداث ۲۰ مدرسه در استان را انجام خواهیم داد.
به گفته واعظی مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان، در تفاهمنامه با اداره کل راه و شهرسازی، هزینه احداث این واحدهای آموزشی به صورت مشارکت ۵۰ درصدی تامین خواهد شد.
بر پایه این گزارش: در آیینی با حضور دکتر محمدعلی طالبی استاندار کرمان، شهباز حسنپور نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، مدیران کل آموزش و پرورش و نوسازی مدارس استان و فرماندار کرمان، عملیات احداث فضاهای آموزشی در طرحهای اقدام ملی مسکن در استان کرمان آغاز شد.