شناسهٔ خبر: 75854622 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

اعتراض معاونان آموزشی پزشکی به پذیرش مازاد دانشجو

بیانیه معاونین آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در اعتراض به پذیرش بیش از ظرفیت دانشگاه‌ها منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری آنا،‌ طوبی غضنفری دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی وزارت بهداشت، با تشریح وضعیت رشته‌های علوم پایه پزشکی، از گستردگی این حوزه و پیچیدگی مدیریت آموزشی آن سخن گفت. وی با اشاره به وجود ۲۲۰ رشته‌ـ‌مقطع در ۲۳۰۰ رشته‌محل، افزود: افزایش تنوع رشته‌ها و اشباع برخی از آنها بدون توجه کافی به نیاز واقعی کشور، موجب افت کیفیت و ایجاد چالش‌های جدی در مدیریت آموزشی شده است.

غضنفری با اشاره به «برنامه‌های تحول در آموزش پزشکی تصریح کرد: «در جلسات هم‌اندیشی با اساتید علوم پایه، چالش‌های اصلی شناسایی و پروژه تحول در آموزش علوم پایه تدوین شد تا بتوانیم معضلات موجود را حل کنیم.

وی یکی از مهم‌ترین مسائل علوم پایه را عدم تطابق ظرفیت پذیرش با نیاز اشتغال دانست و توضیح داد: در برخی رشته‌های با فناوری‌های بالا که با هزینه‌های سنگین اداره می‌شوند، تعداد قابل‌توجهی از فارغ‌التحصیلان عملاً بیکار هستند در حالیکه ضرورت استفاده از این فارغ التحطیلان برای پیشرفت کشور در بخش های مختلف ضروری است این موضوع دانشگاه‌ها را ناخواسته وارد چرخه معیوب تربیت دانشجو برای ارتقای استاد و بالعکس کرده است.

او ز همه دانشگاه ها خواست جایگاه های شغلی این فارغ التحصیلان را شناسایی و جهت قراردادن جایگاه شغلی آنان در طبقه بندی مشاغل رایزنی و همکاری نمایند.

وی همچنین از لزوم الزام دستگاه‌ها و صنایع به جذب فارغ‌التحصیلان علوم پایه سخن گفت و اضافه کرد: حمایت دستگاه های مختلف موجب اشتغال زایی در داخل کشور و دلگرمی برای دانش آموختگان ما خواهد شد . پس باید با همکاری سایر سازمان‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان مسیر اشتغال این گروه‌ها را باز کنیم.

غضنفری موضوع همگرایی رشته‌ها را یکی از ضرورت‌های اقتصاد آموزش دانست و تأکید کرد: به هیچ عنوان دنبال ایجاد گروه‌های مستقل و تکثیر امکانات نیستیم. یک دستگاه فلوسایتومتر می‌تواند پاسخ‌گوی ده‌ها رشته باشد. جدا شدن گروه‌ها تنها هزینه‌ها را چندبرابر می‌کند و بهره‌وری را کاهش می‌دهد.

وی در پایان با درخواست از معاونین آموزشی دانشگاه‌ها گفت: اشتغالِ دانش‌آموختگان فقط مشکل یک بخش نیست؛ مستقیماً به ظرفیت‌پذیری، کیفیت آموزش و آینده کشور مرتبط است.لذا از دانشگاه ها میخواهیم تا در برنامه های تحول آموزش پزشکی قویا همکاری کنند تا بتوانیم ظرف مدت کوتاهی به نتایج مطلوب در کشور برسیم.

انتهای پیام/