شناسهٔ خبر: 75854376 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

در اولین روز از هفته کتاب؛

دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور و استاندار اردبیل از کتابخانه مرکزی اردبیل بازدید کردند

در اولین روز از هفته کتاب، دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور و استاندار اردبیل، از کتابخانه مرکزی اردبیل بازدید و از خدمات ارزشمند کتابداران با اهدای‌گل قدردانی کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل، همزمان با آغاز هفته کتاب، علی ربیعی، دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور و مسعود امامی یگانه، استاندار اردبیل، با حضور در کتابخانه مرکزی اردبیل و اهدای‌گل به کتابداران، از خدمات ارزشمند کتابداران و کتابخانه‌های عمومی در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی، قدردانی کردند.

علی ربیعی که به منظور شرکت در همایش جایزه الف «اولین همایش سوادآموزی استان» در سالن همایش کتابخانه مرکزی اردبیل حضور یافته بود، ضمن تمجید از عملکرد آزاده نظربلند، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در توسعه کتابخانه‌های عمومی، بر لزوم استفاده از ظرفیت خیّرین در توسعه کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه‌های سیار تاکید کرد.

دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور با تأکید بر اهمیت فرهنگ، هنر و ادبیات در رشد اجتماعی و فرهنگی جامعه، گفت: اردبیل، با تاریخ غنی خود، همواره نماد هویت فرهنگی ایران بوده است و امروز نیز، روح هنر و فرهنگ در این شهر زنده و پویاست. جایزه سوادآموزی الف، برای تقدیر از کنشگران حوزه و فعالیت‌های علمی و فرهنگی آنان طراحی شده است.

دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور و استاندار اردبیل از کتابخانه مرکزی اردبیل بازدید کردند

وی یادآور شد: بسیاری از افراد تأثیرگذار جامعه، حتی اگر نامشان در تاریخ کم‌رنگ باشد، نقش مهمی در شکل‌دهی به مسیر اجتماعی، فرهنگی و آموزشی جوامع ایفا کرده‌اند. آنچه یک جامعه را از دیگران متمایز می‌کند، سرمایه اجتماعی، تولید علم، فرهنگ، زبان، جوانان و سطح سواد است.
ربیعی همچنین، بر ضرورت گسترش «سواد نوین» و توانمندی‌های انسانی در کشور تأکید کرد و گفت: امروز، مسئله تنها خواندن و نوشتن نیست؛ بلکه نیازمند مهارت‌های نوین، تفکر جمعی، تعامل اجتماعی و مسئولیت‌پذیری هستیم. قانون‌گذاران و سیاست‌گذاران باید بدانند که راه حل چالش‌ها، اتکا به نیروی انسانی دانا و خلاق است؛ سرمایه‌ای که می‌تواند تحولات عمیق ایجاد کند و آینده‌ای انسانی و پایدار بسازد.

دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور با اشاره به تجارب بازسازی جوامع پس از جنگ‌های جهانی، خاطرنشان کرد: هماهنگی نهادهای آموزشی، فرهنگی و رسانه‌ای، همراه با برنامه‌ریزی دقیق، گام مهمی برای توسعه اجتماعی و فرهنگی ایران است. ما نیازمند نسلی هستیم که بتواند آرزو داشته باشد و به آینده‌ای روشن فکر کند. کودکان و نوجوانان باید با پرورش امید و انگیزه، مسیر توسعه اجتماعی، فرهنگی و آموزشی کشور را هموار کنند. تجربه شخصی نشان می‌دهد، دسترسی به کتاب و فضای مطالعه، حتی در شرایط محدودیت مالی، می‌تواند مسیر زندگی افراد را تغییر دهد و در واقع گسترش کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی باید در رأس برنامه‌های توسعه فرهنگی کشور قرار گیرد.

دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور و استاندار اردبیل از کتابخانه مرکزی اردبیل بازدید کردند

ربیعی همچنین، بر ضرورت ایجاد کانون‌های فرهنگی و کتابخانه‌ای در روستاها، عشایر و نقاط مرزی تأکید کرد و گفت: امیدوارم با همکاری دولت، خیّرین و نهادهای فرهنگی، بتوانیم این فضاها را توسعه دهیم تا کتاب و مطالعه در همه نقاط کشور در دسترس مردم باشد. امروز فعالیت‌های دولت چهاردهم، از جمله انتصاب افراد توانمند و آگاه در نهاد کتابخانه‌های عمومی و برنامه‌های حمایتی از کتاب و سواد، نشان‌دهنده اهتمام جدی به توسعه فرهنگی و سرمایه انسانی کشور است. سواد امروز تنها خواندن و نوشتن نیست؛ بلکه مهارت‌آموزی، سواد رسانه‌ای و توانایی تحلیل محتوا نیز بخش مهمی از آن است. جامعه‌ای که با تغییرات همگام نشود و فرصت‌های نابرابر را کاهش ندهد، محکوم به عقب‌ماندگی است. ما باید با سرمایه انسانی خلاق و توانمند، مسیر توسعه کشور را هموار کنیم.

دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور تأکید کرد: گسترش کتابخوانی و ایجاد پایگاه‌های مطالعه در روستاها و عشایر، نه تنها موجب ارتقای سواد و فرهنگ می‌شود، بلکه سرمایه انسانی و امید را در جامعه تقویت می‌کند. هر کانون فرهنگی و هر کتابخانه، نقش مهمی در شکل‌دهی به آینده کشور دارد. گسترش کتاب و فرهنگ مطالعه، از طریق نهادهای آموزشی، فرهنگی و مشارکت خیّرین، می‌تواند به توسعه اجتماعی، انسانی و آموزشی کشور کمک کند.

در پایان مراسم رونمایی از جایزه سوادآموزی در سالن کتابخانه مرکزی اردبیل، از عوامل اجرایی و منتخبین طرح «مدرسه‌ای به وسعت ایران» با اهدای لوح سپاس و جوایز تقدیر شد.

مسعود امامی‌یگانه، استاندار اردبیل نیز در مراسم رونمایی از جایزه سوادآموزی در سالن کتابخانه مرکزی اردبیل، ضمن قدردانی از حضور دستیار اجتماعی ریاست‌ جمهوری در اردبیل، با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه‌های دولت چهاردهم گفت: ریشه‌کنی بی‌سوادی، از اولویت‌های جدی حاکمیت و از برنامه‌های راهبردی کشور است. رئیس‌جمهور نیز تأکیدات ویژه‌ای در این حوزه دارند که کاملاً با موضوع سوادآموزی مرتبط است. یکی از این تأکیدات، نهضت مردمی‌سازی، مدرسه‌سازی است و براساس دستور رئیس‌جمهور، استانداران باید شخصاً به‌عنوان «مالک فرآیند» در موضوع مدرسه‌سازی ورود کنند.

دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور و استاندار اردبیل از کتابخانه مرکزی اردبیل بازدید کردند

استاندار اردبیل با بیان اینکه برای ساخت ۳ هزار و ۲۲۸ کلاس درس تا پایان برنامه هفتم توسعه در استان برنامه‌ریزی شده است، افزود: تکمیل و استانداردسازی فضاهای آموزشی از اولویت‌های اساسی استان است. در سال جاری نیز ۵۵۸ کلاس درس ویژه نهضت سوادآموزی پیش‌بینی شده و در سال تحصیلی گذشته بیش از ۶۱۰۰ نفر تحت پوشش برنامه‌های سوادآموزی قرار گرفته‌اند. میانگین سوادآموزی استان هنوز با حد مطلوب فاصله دارد و باید با همراهی مردم، مشارکت بیشتری در این حوزه شکل گیرد.

وی با اشاره به اینکه سواد امروز صرفاً خواندن و نوشتن نیست، اظهار کرد: امروز انواع سواد از جمله سواد رسانه‌ای، دیجیتال، فرهنگی، بصری و مهارت‌های فردی و اجتماعی مطرح است و ارتقای سواد در همه این سطوح ضرورت دارد؛ چرا که سوادآموزی فرصت‌های جدیدی برای رشد فردی و اجتماعی ایجاد می‌کند.  افزایش توانمندی‌های فردی، تقویت اعتمادبه‌نفس، قدرت بیان و استدلال، بهبود تصمیم‌گیری و همچنین ایجاد فرصت‌های شغلی مبتنی بر دانش روز، از جمله ثمرات سوادآموزی است. طبق تأکید یونسکو، سوادآموزی تغییرات جدی در کیفیت زندگی ایجاد می‌کند و پاسخ روشنی به پرسش قدیمی «علم بهتر است یا ثروت» ارائه می‌دهد؛ زیرا علم است که زندگی و کسب‌وکار را متحول می‌سازد.

دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور و استاندار اردبیل از کتابخانه مرکزی اردبیل بازدید کردند

استاندار اردبیل تأکید کرد: جامعه امروز برای توسعه در همه حوزه‌ها نیازمند پیوست علمی و نگاه دانش‌بنیان است. یکی از دغدغه‌های مهم کنونی، تبدیل‌شدن مطالبه‌گری به نوعی طلبکاری است؛ در حالی که نقد و مطالبه باید در مسیر حل مسئله قرار گیرد. گاهی بدون ارائه راه‌حل، صرفاً مطالبه‌گری صورت می‌گیرد.  رئیس‌جمهور در طرح «محله‌محوری» و در موضوع مدرسه‌سازی نشان دادند که باید به‌جای انباشته شدن مطالبات، مردم در فرآیند حل مسائل مشارکت داده شوند. جامعه باید مشارکت‌پذیر، راه‌حل‌محور و مجهز به سواد اجتماعی باشد تا بتواند در پیشبرد امور نقش‌آفرین شود.

وی با تأکید بر ضرورت پرهیز از تعصب در تصمیم‌گیری‌ها و نگاه‌های سنتی در حوزه آموزش گفت: پرهیز از نگاه‌های تعصبی یکی از رویکردهای اصلی ما در حوزه سوادآموزی است. یکی از مهم‌ترین راه‌های تقویت سواد در جامعه، گسترش مشارکت مردمی و نقش‌آفرینی نهادهای مدنی و بنیادهای دغدغه‌مند است.  ما زمان زیادی برای کسب مهارت‌ها نداریم و باید مسیرهای طولانی را کوتاه کنیم. تربیت مربیان دلسوز، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و پشتیبانی دستگاه‌های اجرایی از ضرورت‌های جدی این مسیر است.

دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور و استاندار اردبیل از کتابخانه مرکزی اردبیل بازدید کردند

امامی‌یگانه حمایت از خانواده‌های آسیب‌پذیر را یکی از محورهای مهم در برنامه‌های سوادآموزی دانست و گفت: باید مراقب باشیم فرآیند سوادآموزی با کسب درآمد افراد به‌ویژه بزرگسالان نان‌آور تداخل نداشته باشد. پیوند سوادآموزی با نیازهای واقعی زندگی و مسائل اجتماعی باید محور برنامه‌ها قرار گیرد.

استاندار اردبیل با گرامیداشت یاد مرحوم حسین پناهی، فعال باسابقه نهضت سوادآموزی در استان، از تلاش‌های خانواده ایشان و آغاز یک رویکرد نوین در قالب بنیاد توسعه سواد قدردانی کرد و گفت: این بنیاد می‌تواند در سطح ملی اثرگذار باشد و امیدواریم آغاز این حرکت از استان اردبیل باشد و در سایر استان‌ها نیز مورد توجه و استقبال قرار گیرد.

دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور و استاندار اردبیل از کتابخانه مرکزی اردبیل بازدید کردند