به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، پنجشنبه هفته گذشته، جاده قلعهگنج - رمشک شاهد یکی از تلخترین سوانح سالهای اخیر بود؛ برخورد یک وانت حامل بنزین قاچاق با دو خودروی سواری، منجر به انفجار و مرگ 13 نفر از جمله یک مادر باردار شد و بار دیگر خطر سوختبری در جنوب استان کرمان را در برابر افکار عمومی قرار داد.
در این سانحه مرگبار، برخورد یک وانت حامل بنزین قاچاق با دو خودروی پژو 405 و پراید باعث انفجار مهیب و آتشسوزی سنگینی شد که به مرگ 13 نفر از هماستانیهای جنوب انجامید؛ قربانیانی که در میان آنها یک مادر باردار نیز دیده میشد و جنوب استان کرمان را در بهت و سوگ فرو برد.
این حادثه دقیقاً در روزهایی رخ داد که جهان به مناسبت "روز جهانی یادبود قربانیان حوادث جادهای" به احترام جانباختگان چنین حوادثی سکوت کرده بود؛ سکوتی که در جنوب کرمان با صدای انفجار یک سوختبر شکسته شد.
سوختبری؛ مسئلهای ریشهدار در جنوب
سوختبری در جنوب استان کرمان تنها یک تخلف نیست؛ پدیدهای است عمیقاً گرهخورده با فقر، بیکاری، اختلاف قیمت سوخت در دو سوی مرز و نبود فرصتهای معیشتی.
به گفته مردم محلی کاربران این خودروهای حامل سوخت قاچاق معمولاً با سرعتهای بالا و در قالب کاروانی چندتایی در جادهها تردد میکنند؛ رفتوآمدهایی که بارها حادثه آفریده، اما اینبار به یکی از مرگبارترین فجایع سالهای اخیر انجامید.
سرهنگ اسماعیل جهانشاهی، رئیس پلیس راه جنوب استان کرمان، در تشریح حادثه گفت: پنجشنبه گذشته در محور قلعهگنج–رمشک، یک وانت حامل بنزین قاچاق به علت انحراف به چپ با یک دستگاه پژو 405 که در مسیر قانونی خود در حرکت بود برخورد کرد.
وی افزود: شدت برخورد و حجم زیاد بنزین باعث پخش شدن سوخت بر سطح جاده و شعلهور شدن هر سه خودرو از جمله پرایدی که پشت سر پژو حرکت میکرد، شد و هر سه خودرو در آتش گرفتار شده و سرنشینان آنها کاملاً سوختند.
وی افزود: در این حادثه متأسفانه 12 نفر از سرنشینان پژو و پراید در دم جان باختند و سرعت بالای خودروی سوختبر، عرض کم جاده و رانندگی تهاجمی از عوامل اصلی بروز این فاجعه بود.
سرهنگ جهانشاهی با اشاره به رفتار رانندگان سوختبر گفت: این افراد معمولاً دچار اضطراب دائمی هستند، چون مرتکب تخلف شدهاند. همین موضوع باعث میشود رانندگی تهاجمی داشته باشند و سرعتهای بسیار بالا را انتخاب کنند.
وی با اشاره به دوطرفه بودن، عرض کم جاده و نبوده شانه خاکی در محل وقوع حادثه گفت: در یک ماه گذشته، تقریباً تمام تصادفات دستهجمعی جنوب استان در جادههای دوطرفه رخ داده است.
رئیس پلیس راه جنوب استان کرمان به اقدامات انجام شده برای مقابله با خودروهای سوختبر نیز اشاره کرد و گفت: در سه هفته گذشته و با دستور سردار فرماندهی انتظامی استان، بیش از سه هزار دستگاه خودروی سوختبر و شوتی توقیف شده و رانندگان به دستگاه قضا معرفی شدهاند. حتی در این مسیر پلیس شهید دادهایم اما پلیس بهتنهایی قادر به حل این مشکل نیست و باید هماهنگی همه دستگاهها صورت گیرد.
جادهای فرعی، باریک و ناایمن
نعمتالله حسینزاده، مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای جنوب استان کرمان نیز درباره وضعیت جاده گفت: محور قلعهگنج - رمشک یک جاده فرعی 150 کیلومتری با عرض 7 متر است. در یک ماه اخیر، بیشتر حوادث مرگبار ناشی از سوختبرها در همین مسیر رخ داده است.
وی با بیان اینکه قاچاق سوخت بنزین اکنون از دو مسیر قلعهگنج–رمشک و زهکلوت–دلگان در جنوب استان انجام میشود، افزود: این دو محور از خطرناکترین مسیرهای جنوب استان هستند.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای جنوب استان کرمان ادامه داد: در حادثه اخیر، علاوه بر سرعت بالای وانت سوختبر، سرنشینان مازاد نیز موجب افزایش تلفات شد. هشت نفر از جانباختگان در یک پژو سوار بودند؛ موضوعی که شدت فاجعه را بیشتر کرد.
حسینزاده با اشاره به پروژههای ایمنی راهها، گفت: در انتهای همین مسیر، یک پروژه بزرگ در حال اجراست و تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد. همچنین آسفالت 14.5 کیلومتر از مسیر خاکی انتهایی به سمت سیستان و بلوچستان در حال انجام است. بحث شانهسازی جاده قلعهگنج–رمشک نیز امسال در دستور کار قرار دارد.
وی تاکید کرد: اما واقعیت این است که تا زمانی که جولان خودروهای سوختبر در جادههای جنوب ادامه دارد، جان رانندگان و مردم در خطر است. حتی جادههای باریکتر هم داشتهایم که هیچ تلفات نداشتهاند، چون مشکل اصلی قاچاق سوخت است.
رئیس پلیس راه و مدیرکل راهداری هر دو به یک نکته مشترک اشاره دارند؛ اینکه پلیس و راهداری به تنهایی قادر به مهار این بحران نیستند و راهحل این معضل پیچیده در سه سطح رسیدگی به ریشههای اقتصادی، ایمنسازی فوری جادهها و برخورد و مدیریت منسجم همه دستگاههای مسئول باید دنبال شود.
فاجعه پنجشنبه شب جاده قلعهگنج تنها یک تصادف نبود؛ هشدار بود. هشداری درباره جادههای فرسوده جنوب، درباره فقر مزمن، درباره تحرکات خطرناک سوختبران، و درباره تصمیمهایی که اگر امروز گرفته نشوند، فردا دوباره در قالب آتش، دود و داغ بر دل مردم خواهند نشست.
سوختبری، معیشت نیست؛ بمبی است در حرکت و جادههای جنوب استان کرمان هر روز شاهد عبور این بمبها هستند و واقعیت این است که تا زمانی که فقر و بیکاری، جوانان جنوب را به انتخابهای پرخطر سوق میدهد، سوختبری همچنان قربانی خواهد گرفت.
حادثه قلعهگنج میتوانست و باید نقطه پایانی باشد؛ اما تنها زمانی پایان مییابد که نگاه مسئولان از ارسال پیام تسلیت فراتر رود و به اقدام عملی، ریشهای و فوری تبدیل شود.
انتهای پیام/511/