شناسهٔ خبر: 75852655 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

راه اندازی سامانه اعتباری عرضه و تقاضای گواهی اسقاط

عصر خودرو- رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل وزارت صمت گفت: با راه اندازی سامانه اعتباری توسط این ستاد، مشکل عرضه و تقاضای گواهی اسقاط و نبود نقدینگی خودروسازان و مراکز اسقاط رفع شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از صداوسیما، محمدصادق حاتمی درباره وضعیت اسقاط خودرو‌های فرسوده در کشور افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت از سال 1402 مکلف به اسقاط خودرو‌های فرسوده شد و در سه سال 1399 تا 1401 حدود 14 هزار دستگاه و از سال 1402 با تصویب آئین نامه اجرائی ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو تاکنون حدود 500 هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: روند اسقاط خودرو‌های فرسوده در سال 1403 جهشی بود بطوری که 349 هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شد، یعنی به طور میانگین روزی 950 دستگاه خودروی فرسوده و در ابتدای سال 1404 این روند ادامه داشت، اما به دلایلی روند اسقاط با سیر نزولی مواجه شد؛ البته در حال حاضر فرایند اسقاط به ریل قبلی خود بازگشته است و به سوی اسقاط روزانه 900 دستگاه خودروی فرسوده پیش می‌رویم.

وی ادامه داد: عمده دلیل کاهش اسقاط خودرو‌های فرسوده از ابتدای امسال، محل مصرف گواهی‌های اسقاط سال 1403 مشخص نبود یعنی سرمایه گذاری گسترده‌ای توسط مراکز اسقاط خودرو‌های فرسوده صورت گرفت بطوریکه بسیاری از گواهی‌های اسقاط تولیدشده، محل مصرفی نداشت.

حاتمی اضافه کرد: محل مصرف گواهی اسقاط خودرو‌های فرسوده بدین معنی است که اسقاط از مسیر تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو انجام می‌شود یعنی به ازای هر 4 خودروی تولیدی یا 25 درصد تولید ماهانه خودروسازان بر اساس آئین نامه اجرائی ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو اسقاط صورت می‌گیرد و بر اساس جدول ماده 8 این آئین نامه برای واردکنندگان خودرو، جدول ضرایب اسقاط وجود دارد که به ازای هر خودرو بر اساس میزان ارزبری و رتبه انرژی آن گواهی اسقاط خریداری می‌شود.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل ایدرو با اشاره به روند مناسب اسقاط در فرودین ماه امسال با یکصد هزار دستگاه خودروی فرسوده و تولید 380 هزار گواهی اسقاط گفت: یکی دیگر از دلایل کاهش امسال اسقاط خودرو‌های فرسوده به نوعی احتمال خطر سرمایه گذاری در اسقاط خودرو‌های فرسوده را شاهد بودیم. همچنین راه اندازی وب سرویس مشترک میان ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل و ناجا که برای مدتی این سامانه قطع و از دسترس خارج شد.

وی افزود: روند نزولی اسقاط خودرو‌های فرسوده تا تیرماه ادامه داشت و سپس روند اسقاط از تیرماه تا 20 آبان با رشد 100 درصدی همراه شد بطوری که از ابتدای امسال تا 20 آبان، تعداد 138 هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است.

حاتمی ادامه داد: آئین نامه اجرائی ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو انتهای سال 1402 تصویب و برای اجرا ابلاغ شد، اما تعهد اسقاط سالانه 500 هزار دستگاه خودروی فرسوده در برنامه هفتم پیشرفت در خردادماه 1403 در دستور کار قرار گرفت، بنابراین هدفگذاری 500 هزار دستگاه خودروی فرسوده مبنای تنظیم آئین نامه اجرائی نبوده است؛ به همین دلیل آئین نامه اجرائی قانون ساماندهی صنعت خوردو باید بازنگری، اصلاح و بر مبنای برنامه هفتم پیشرفت تنظیم شود.

وی اضافه کرد: بازنگری و اصلاح آئین نامه اجرائی قانون ساماندهی صنعت خودرو در دست بررسی است و پس از تصویب کمیسیون زیربنایی می‌توانیم شاهد رشد اسقاط خودرو‌های فرسوده باشیم؛ عمده مواردی که در آئین نامه اجرائی در حال بازنگری و اصلاح مربوط به ضرایب اسقاط است یعنی چه تعداد خودرو باید در ازای هر خودرو تولیدی و وارداتی، اسقاط شود و همچنین افزودن کاربری‌های جدید خودرو‌های فرسوده از جمله خودرو‌های امدادی و تجاری به این آئین نامه است.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل ایدرو گفت: بر اساس اصلاحیه ماده 10 آئین نامه اجرائی قانون ساماندهی صنعت خودرو، مکلف هست به ازای هر 4 دستگاه خودروی تولیدی، یک دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شود، اما در آئین نامه مصوب سال 1402 میزان اسقاط کمتر بوده و به ازای هر 4 خودرو یک گواهی اسقاط در نظر گرفته شده بود.

وی افزود: با توجه به اینکه سال گذشته در مراکز اسقاط خودرو‌های فرسوده، مازاد گواهی اسقاط وجود داشت، بنابراین مشکل سرمایه در گردش این مراکز افزایش یافت البته برخی مراکز اسقاط با در دست داشتن نقدینگی توانستند فرایند اسقاط خودرو‌های فرسوده را ادامه دهند، اما بسیاری از مراکز این امکان را نداشته و با کمبود نقدینگی به دلیل دریافت نکردن مطالباتشان از خودروسازان مواجه شدند.

حاتمی گفت: با پیگیری‌های به عمل آمده، خودروسازان در حال پرداخت مطالبات مراکز اسقاط خودرو‌های فرسوده هستند که باپرداخت بدهی ها، اسقاط خودرو‌های فرسوده تا پایان سال روند افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل وزارت صمت، سامانه‌ای اعتباری را فعال کرده است که همه فرایند عرضه و تقاضای گواهی اسقاط در این سامانه اجرا می‌شود به طوریکه به خودروسازان کمک می‌شود تا با توجه به شرایط مالی و نقدینگی‌شان به راحتی گواهی اسقاط تهیه و شماره گذاری خودرو‌های تولیدی شان را به انجام برسانند.