
موضوع دریافت وام همیشه یکی از دغدغههای مهم افراد برای مدیریت مالی بوده است. شما میتوانید جهت خرید کالاهای مورد نظر و برنامهریزی برای اهداف شخصی، وام و اعتبار دریافت کنید. با این حال، فرایند دریافت وام برای بسیاری از افراد پیچیده، زمانبر و همراه با موانع اداری و بانکی است. به همین دلیل، در این مطلب مسیرهای مختلف دسترسی به اعتبار را به زبان ساده و مرحلهای توضیح میدهیم و در ادامه، یکی از روشهای نوین و کاربردی یعنی اعتبار بانکی و خرید اقساطی از طریق سرویسهای دیجیتال را به شما معرفی میکنیم. پس اگر میخواهید بدانید که چگونه وام بگیریم، با ما همراه باشید.
مراحل کلی و رایج دریافت وام در ایران
برای صحبت درباره راهنمای دریافت وام در ایران باید بگوییم که در مرحله نخست، متقاضی وام باید بانک یا موسسه مالی مناسبی را انتخاب کند. هر بانک یا موسسه شرایط و محصولات اعتباری متفاوتی ارائه میدهد. بنابراین، قبل از اقدام باید نوع وام مورد نیاز، سقف مبلغ، نرخ سود، مدت بازپرداخت و شرایط مربوط به ضمانت را بررسی کنید. پس از انتخاب نهاد مالی مناسب باید مدارک لازم را آماده و فرایند احراز هویت را طی کنید. مدارک معمول شامل کارت ملی، شناسنامه، تصویر صفحه اول شناسنامه، فیش حقوقی یا مدارک اثبات درآمد برای افراد شاغل و گردش حساب بانکی هستند. لازم به ذکر است که اکثرا بانکها درخواست ارائه سند ملکی یا معرفی ضامن را هم مطرح میکنند. فراهم کردن این مدارک بهصورت کامل و مرتب برای بسیاری از افراد سخت و چالشی است و خیلی از افراد را از دریافت وام منصرف میکند. این در حالی است که با روشهای نوین و جدید که در ادامه به بررسی آن میپردازیم، میتوانید به شکل راحتتری وام بانکی دریافت کنید.
چالشهای رایج دریافت وام سنتی
سیستم وامدهی سنتی با وجود سابقه طولانی، محدودیتها و دشواریهایی دارد. نیاز به ضامن معتبر و مدارک گسترده از مهمترین موانعی هستند که برای بسیاری از افراد، بهویژه کسانی که سابقه کاری یا گردش حساب مشخص ندارند، مشکلساز است. علاوه بر این، زمانبر بودن روند بررسی و تایید درخواست باعث میشود که متقاضیان برای تامین نیازهای فوری به دنبال جایگزینهای سریعتر باشند. سختگیری در ارزیابی اعتباری و سقف محدود وام نیز از دیگر مسائل است که گاهی روند خرید یا سرمایهگذاری را مختل میکند. همه این عوامل باعث شدهاند که بازار به سمت راهکارهایی متمایل شود که فرایند را دیجیتال و سریعتر کند و در عینحال نیاز به مدارک سخت و حضور فیزیکی را کاهش دهد.
راهکارهای جدید برای دریافت اعتبار، با اسنپ پی
فناوریهای مالی یا فین تک با معرفی محصولات نوآورانه در حوزه پرداخت و اعتبار، دسترسی به تسهیلات را تغییر دادهاند. یکی از مدلهای معروف جهانی در این زمینه، سرویسهای BNPL یا «الان بخر، بعدا پرداخت کن» است که به مصرفکننده اجازه میدهد تا کالا را دریافت کند و هزینه آن را در اقساط کوتاهمدت یا بلندمدت تسویه نماید. این سرویسها معمولا نیاز به ضامن ندارند و فرایند اختصاص اعتبار در محیط دیجیتال و با بررسیهای الکترونیکی انجام میشود. اسنپپی یکی از سرویسهای فعال در داخل کشور است که خدمات BNPL ارائه میدهد. این سرویس برای خریدارانی که علاقهای به سیستم وامدهی سنتی بانکی ندارند یا به دنبال تسویه منعطف هزینهها هستند، جذاب است؛ زیرا تجربه خرید را ساده و مدیریت پرداخت را شفاف میکند.
آشنایی با اسنپپی و سیستم اعتباردهی آن
اسنپپی بهعنوان یک سرویس دیجیتال در حوزه مدیریت هزینه و پرداخت، تجربهای ساده و مدرن برای کاربران فراهم میکند و هدف آن افزایش قدرت خرید کاربران است. این سرویس که از سال ۱۳۹۹ فعالیت خود را آغاز کرد، بهعنوان یکی از نخستین ارائهدهندگان BNPL در ایران، با فراهمآوردن امکان دسترسی به اعتبار برای طیف گستردهتری از کاربران، به توسعه فراگیری مالی کمک میکند. اسنپپی خدمات متنوعی شامل ارائه اعتبار برای خرید کالا بهصورت آنلاین و حضوری و امکانات مدیریتی دروناپلیکیشنی ارائه میدهد که روند خرید اقساطی را هموار میسازد و شفافیت لازم در محاسبات اقساط و بازپرداخت را فراهم میکند.
دریافت وام بدون ضامن و تنها با یک چک با اعتبار بانکی اسنپ پی
یکی از راهحلهای کاربردی اسنپپی، ارائه اعتبار بانکی است که به نوعی شبیه وام بانکی خرید کالا عمل میکند؛ ولی با تسهیلات سادهتر برای کاربران طراحی شده است. اگر نمیدانید چگونه وام بگیریم، باید بگوییم که دریافت این اعتبار نیازمند ضامن سنتی نیست و متقاضی میتواند تنها با ارائه یک برگ چک صیادی به نام خود، برای دریافت اعتبار اقدام کند. سقف این اعتبار تا صدمیلیون تومان اعلام شده است و امکان بازپرداخت آن در اقساط بلندمدت تا 24 ماه وجود دارد. نکته مهم این است که اعتبار ارائهشده صرفا برای خرید کالا و خدمات از فروشگاههای طرف قرارداد قابلاستفاده است و دریافت نقدی از این اعتبار ممکن نیست و این تسهیلات فقط برای خریدهای هدفمند طراحی شده است.
مراحل دریافت اعتبار بانکی در اسنپ پی

روند دریافت وام بانکی در اسنپپی با طراحی کاربرمحور و دیجیتال همراه است تا متقاضیان بتوانند بدون نیاز به مراجعه حضوری و صرف زمان زیاد، درخواست خود را ثبت و پیگیری کنند. برای این منظور ابتدا باید ثبتنام در اپلیکیشن اسنپپی را انجام دهید و به بخش اعتبار بانکی مراجعه کنید. در این مرحله با انتخاب مبلغ دلخواه و مدت بازپرداخت و تکمیل فرم اطلاعات هویتی و بانکی، مراحل احراز هویت و ارسال چک صیادی انجام میگیرد. پس از ارسال مدارک و انجام استعلامهای لازم، نتیجه بررسی اعلام میشود و در صورت موافقت، اعتبار به حساب اعتباری شما افزوده خواهد شد تا آن را برای خرید از فروشگاههای طرف قرارداد مورد استفاده قرار دهید.
اقساط و بازپرداخت چگونه انجام میشود؟
با خرید اقساطی از طریق اسنپپی، بازپرداخت اقساط بهصورت ماهانه و از طریق اپلیکیشن انجام میشود تا کاربر بتواند پرداختها را به راحتی بررسی کند. مبلغ هر قسط بر اساس میزان اعتبار دریافتی و مدت زمان بازپرداخت تعیین میشود و متقاضی میتواند از بین گزینههای مختلف، مدت بازپرداخت تا 24 ماه را انتخاب کند. با استفاده از ابزارهای محاسبهگر اقساط موجود در سایت اسنپپی میتوانید سناریوهای مختلف را مقایسه کنید؛ سپس بر اساس توان پرداخت ماهانه خود، بهترین گزینه را در نظر بگیرید.
تفاوت دریافت وام بانکی سنتی با اعتبار اسنپ پی
برخلاف روش سنتی دریافت وام که غالبا نیازمند ضامن، مدارک گسترده و روند اداری پیچیده است، اعتبار اسنپپی مسیر دیجیتال و سادهتری ارائه میدهد که نیاز به ضامن را حذف کرده و فرایند را سریعتر کرده است. البته معمولا وامهای سنتی امکان برداشت نقدی و استفاده آزاد از مبلغ را فراهم کنند، ولی اعتبار اسنپپی محدود به خرید از فروشگاههای طرف قرارداد است و این محدودیت، خرید را هدفمند میکند. از منظر سرعت، مدارک مورد نیاز و کاربرد، اعتبار اسنپپی برای کسانی مناسب است که میخواهند سریع خرید کنند و امکان ارائه ضامن ندارند.
جمع بندی
در این مطلب تلاش کردیم تا به این سوال مهم پاسخ دهیم که چگونه وام بگیریم. راهنمای دریافت وام و انتخاب روش مناسب به نیاز فعلی و امکان دسترسی به مدارک یا ضامن شما بستگی دارد. اگر میخواهید کالا بخرید و برای دریافت وام ضامن ندارید، اسنپپی میتوانند گزینهای سریع و شفاف برای دریافت اعتبار باشند.
∎