شناسهٔ خبر: 75848280 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

چالش کمبود فضای آموزشی در زابل/دانش‌آموزان در 44 مدرسه دوشیفته‌اند + فیلم

کمبود فضای آموزشی در زابل به چالش تبدیل شده و بیش از 44 مدرسه ناچارند دوشیفته فعالیت کنند؛ موضوعی که کیفیت یادگیری را تحت‌تأثیر قرار داده و نیازمند همراهی شهرداری، خیرین و نهادهای مسئول برای ساخت مدارس جدید است.

صاحب‌خبر -

عباس میری، رئیس آموزش‌ و پرورش شهرستان زابل با اشاره به اجرای گسترده برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در مدارس این شهرستان گفت: آموزش‌ و پرورش زابل با تمرکز بر تربیت قرآنی، توسعه کیفیت آموزش، توانمندسازی مدیران و معلمان، و رفع نیازهای تجهیزاتی مدارس، گام‌های بلندی در مسیر تحقق مدرسه تراز انقلاب اسلامی برداشته است.

عباس میری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از اقدامات شاخص این نهاد در طول یک سال گذشته سخن گفت و اظهار داشت: در حوزه فعالیت‌های فرهنگی، تربیتی و آموزشی، آموزش‌ و پرورش زابل در سال اخیر کارهای فاخری انجام داده و پیگیر نتایج مثبت آن هستیم.

.

وی افزود: در زمینه فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز، دانش‌آموزان زابلی توانسته‌اند در رقابت‌های کشوری رتبه‌های برتر را کسب کنند. صبح امروز از دانش‌آموزی تقدیر شد که در رشته حفظ قرآن کریم موفق به کسب مقام سوم کشوری شده بود.

رئیس آموزش‌ و پرورش زابل با اشاره به برنامه‌های فرهنگی تربیتی مدارس گفت: ما اجرای برنامه‌ها را محدود به دیوارهای مدرسه نمی‌دانیم. بسیاری از برنامه‌های محوری آموزش‌ و پرورش زابل از رسانه ملی پخش شده است و در ماه‌های اخیر بیشترین سهم آنتن رسانه‌ای را به خود اختصاص داده‌ایم که نشان از تلاش و همت مدیران، معلمان و کارکنان اداری آموزش‌ و پرورش زابل دارد.

میری با بیان اینکه مدرسه تراز انقلاب اسلامی نیازمند مدیر، معلم و دانش‌آموز تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی است، افزود: در همین راستا دوره‌های توانمندسازی برای مدیران و معلمان مدارس برگزار کرده‌ایم تا هم از نظر علمی و هم از نظر فرهنگی و تربیتی ارتقا یابند. این دوره‌ها به‌صورت مستمر در روزهای پنجشنبه و بعدازظهرها اجرا می‌شوند.

وی ادامه داد: مدیران مدارس موظف شده‌اند برنامه‌هایی در جهت ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی ارائه دهند. بخشی از مدارس با امکانات مالی بهتر، از ابتدای مهر اجرای این طرح‌ها را آغاز کرده‌اند و سایر مدارس نیز در حال پیوستن به این مسیر هستند.

رئیس آموزش‌ و پرورش زابل همچنین بر اهمیت مشارکت خانواده‌ها در آموزش تأکید کرد و گفت: رشد علمی دانش‌آموزان مستلزم همراهی اولیا است؛ به‌ویژه در برنامه‌های فوق‌العاده آموزشی روزهای تعطیل که خانواده‌ها باید برای پیشرفت فرزندان خود همکاری کنند.

میری در ادامه به موضوع تجهیزات و فضاهای آموزشی پرداخت و گفت: هر آموزش مطلوب نیازمند پشتیبانی مناسب است. خوشبختانه با مساعدت اداره کل نوسازی مدارس استان، نیازهای بسیاری از مدارس زابل در زمینه صندلی، میز، کلاس هوشمند و فضای مناسب برطرف شده است.

وی کمبود فضای آموزشی همچنان یکی از چالش‌های مهم زابل دانست و گفت: در حال حاضر بیش از 44 مدرسه در زابل به‌صورت دوشیفته اداره می‌شود که بر کیفیت آموزش تأثیر می‌گذارد. کمبود زمین برای ساخت مدارس جدید یکی از مشکلات اصلی است که در صورت تأمین زمین توسط شهرداری، خیرین و سایر نهادها، اداره کل نوسازی آماده اجرای پروژه‌های عمرانی جدید است.

رئیس آموزش‌ و پرورش زابل از خانواده‌ها خواست ارتباط خود را با مدارس بیشتر کنند و افزود: انجمن اولیا و مربیان یکی از ارکان اصلی مدرسه است. هرچه ارتباط اولیا با مدرسه مستمرتر باشد، ثمرش مستقیم به دانش‌آموز و در نهایت به جامعه خواهد رسید.

میری هدف اصلی آموزش‌ و پرورش زابل را اجرای دقیق سند تحول بنیادین دانست و گفت: ما تمام جزئیات این سند را بومی‌سازی کرده‌ایم و با همکاری مدیران مدارس برای هر واحد آموزشی یک برنامه عملیاتی اختصاصی تدوین کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: هدف نهایی ما تربیت دانش‌آموزی است که علم را با تعهد ایرانی ـ اسلامی همراه کند؛ یعنی دانشمند متعهد، نمره بیست متعهد، فردی که بتواند در آینده در مسیر خدمت به ایران و اسلام گام بردارد.

رئیس آموزش‌ و پرورش زابل در پایان با اشاره به نقش پررنگ مشاوران مدارس گفت: همه مدارس زابل دارای مشاور هستند و مشاوران ما به‌صورت هفتگی در دوره‌های توانمندسازی شرکت می‌کنند تا به بهترین شکل در کنار دانش‌آموزان در مسیر رشد علمی و تربیتی قرار گیرند.

انتهای پیام/