به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، سید محمد پاکمهر امروز _یکشنبه بیستوپنجم آبان_ در شورای آموزش و پرورش خراسان شمالی اظهار کرد: هنوز در بعضی مناطق حتی مدرسه یکنفره وجود دارد و بهرهوری نظام آموزشی در مقایسه با کشورهایی مانند ژاپن پایین است.
وی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه، بهرهوری ۲.۸ درصد هدفگذاری شده است، افزود: دولت چهاردهم هنوز برنامه عملیاتی روشنی ارائه نکرده و باید مشخص شود چه میزان از احکام برنامه هفتم بهویژه در بخش آموزش و پرورش اجرا شده و سهم خراسان شمالی چیست.
نماینده بجنورد، گرمه، جاجرم، مانه و سملقان، راز و جرگلان گفت: ارزیابی کیفیت آموزش و پرورش فقط با یک آزمون امکانپذیر نیست و همانطور که آزمونهای تخصصی وزارت بهداشت نیز معیار کامل سنجش نیستند، در کشور استاندارد آموزشی یکسانی وجود ندارد.
پاکمهر با اشاره به چالشهای ساختاری آموزش و پرورش گفت: ضرورت اصلاحات جدی بارها مطرح شده اما پیشنویس لوایح مربوطه در دولت پذیرفته نشده و این حوزه نیازمند بازنگری اساسی است.
وی عنوان کرد: میانگین عملکرد آموزشی خراسان شمالی بالاتر از میانگین کشوری است و این موفقیت نتیجه تلاش معلمان است، اما محرومیت گسترده استان موجب میشود این دستاوردها کمتر دیده شود و باید نگاه حمایتی به استان تقویت شود.
نایبرئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از کمبود پروژههای ملی آموزش و پرورش در خراسان شمالی گفت: در حوزه ثبت اسناد سه پروژه فعال است اما آموزش و پرورش تنها یک پروژه ستارهدار دارد؛ در حالی که این وزارتخانه رکن توسعه کشور محسوب میشود.
پاکمهر ادامه داد: باید با برنامهریزی دقیق، تحولی جدی در آموزش و پرورش خراسان شمالی رقم بخورد.
دستاورد ملموسی در حوزه آموزش و پرورش نداریم
هادی قوامی، نماینده اسفراین در مجلس شورای اسلامی نیز عنوان کرد: ۱۲.۵ درصد بودجه کشور معادل ۶۰۰ همت در اختیار حوزه آموزش و پرورش است که با وجود حجم بالا، دستاورد ملموسی مشاهده نمیشود.
وی اضافه کرد: آموزش و پرورش پایه و اساس کشور است و نقش مهمی در کاهش آسیبهای اجتماعی دارد، بنابراین مدیریت درست منابع و نیروی انسانی ضرورت دارد.
نماینده مردم اسفراین، بام و صفیآباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بودجه باید به نحوی هزینه شود که بذر به محصول تبدیل شود، در آموزش و پرورش عدد بسیار بزرگی از بودجه هزینه میشود و با این اعتبار باید دانش آموزان مستعدی تحویل جامعه شوند.
قوامی تصریح کرد: شهرستانهای توسعهنیافته استان از لحاظ علمی وضعیت مطلوبی ندارند و نیاز است مسائل آموزشی آنها مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
وی با اشاره به جمعیت عشایری استان تاکید کرد: تعداد کودکان بازمانده از تحصیل در میان عشایر بالاتر و جمعآوری اطلاعات دقیق توسط دهیاریها و مراکز بهداشت ضروری است.