رشد انفجاری هزینهها
براساس نتایج پیمایش ملی بنیاد ملی بازیهای رایانهای تا پایان سال ۱۴۰۰، میزان هزینهکرد بازیکنان ایرانی در بخش سختافزار به رقم خیرهکننده 16.7هزارمیلیارد تومان رسیده است. این آمار در مقایسه با رقم ۲۷۰۰میلیارد تومانی که در پیمایش سال ۱۳۹۸ به ثبت رسیده بود، نشان از یک رشد چندبرابری و جهشی قابل توجه در این بخش دارد. دلایل اصلی این رشد چشمگیر، افزایش شدید نرخ ارز ووابستگی مستقیم قیمت سختافزار به آن، عرضه کنسول نسل نهمی پلیاستیشن۵ وهمچنین عرضه نسل جدید بازیهای ویدئویی در بازارهای جهانی عنوان شده که بازیکنان ایرانی رابه سمت سرمایهگذاری سنگین برای ارتقا یا تهیه تجهیزات جدید سوق داده است. این صنعت همچنین بهطور مستقیم برای بیش از هزار نفر اشتغالزایی کرده و بیش از 100 شرکت و تیم بازیسازی فعال را در خود جای داده است.
بازار 2.6هزارمیلیارد تومانی
در کنار سرمایهگذاری هنگفت روی سختافزار، بازار نرمافزار بازیهای ویدئویی نیز در سال۱۴۰۰گردش مالی قابل توجهی را تجربه کرده است.مجموع هزینهکرد بازیکنان ایرانی برای خرید بازی (نرمافزار)دراین سال،مبلغ 2.612میلیارد تومان بوده است. در این میان، بازیهای موبایلی با اختصاص ۵۱۲میلیارد تومان از این مبلغ، سهم عمدهای را به خود اختصاص دادهاند.این درحالیاست که سهم بازیهای بومی کنسولی از این بازار3.8میلیارد تومان و سهم بازیهای بومی تولیدشده برای رایانههای شخصی (PC) نیز ۱۴میلیارد تومان به ثبت رسیده است. آمارها همچنین نشان میدهد که حدود ۳۰درصد از کل گیمرهای کشور برای بازیکردن هزینه میکنند که این رقم، نیروی محرکه اصلی گردش مالی در بخش نرمافزار محسوب میشود.
موبایل، پلتفرم غالب
پلتفرم موبایل با ضریب نفوذ ۹۶درصدی، همچنان محبوبترین ابزار برای بازی در میان ایرانیان است. از این میان، ۹۶ درصد از گوشی هوشمند و ۱۴درصد از تبلت استفاده میکنند. پس از آن، کنسولها با ۲۵درصد و رایانههای شخصی با ۱۹درصد دررتبههای بعدی قرار دارند. نکته جالب توجه آن است که ۶۷درصد بازیکنان تنها از یک پلتفرم استفاده میکنند، درحالیکه ۷ درصد از هر سه پلتفرم بهره میبرند. این پیمایش برای نخستین بار بازیکنان را براساس میزان زمان بازی طبقهبندی کرده است: ۱۲درصد بازیکنان حرفهای هستند که بیش از ۲۱ ساعت در هفته بازی میکنند. ۴۳ درصد در دسته مصمم یا پایدار قرار میگیرند که بین ۵ تا ۲۱ساعت درهفته به بازی مشغولند و۴۵درصد باقیمانده نیز بازیکنان تفننی هستند که زمان بازی هفتگی آنها بین یک تا پنج ساعت است. این دادهها در کنار آمار دیگر نشان میدهد که تنها ۱۸ درصد بازیکنان با نظام ردهبندی سنی بازیها (اسرا) آشنایی دارند و 28.3درصد کاربران نیز به این ردهبندی بیتوجه هستند.
براساس نتایج پیمایش ملی بنیاد ملی بازیهای رایانهای تا پایان سال ۱۴۰۰، میزان هزینهکرد بازیکنان ایرانی در بخش سختافزار به رقم خیرهکننده 16.7هزارمیلیارد تومان رسیده است. این آمار در مقایسه با رقم ۲۷۰۰میلیارد تومانی که در پیمایش سال ۱۳۹۸ به ثبت رسیده بود، نشان از یک رشد چندبرابری و جهشی قابل توجه در این بخش دارد. دلایل اصلی این رشد چشمگیر، افزایش شدید نرخ ارز ووابستگی مستقیم قیمت سختافزار به آن، عرضه کنسول نسل نهمی پلیاستیشن۵ وهمچنین عرضه نسل جدید بازیهای ویدئویی در بازارهای جهانی عنوان شده که بازیکنان ایرانی رابه سمت سرمایهگذاری سنگین برای ارتقا یا تهیه تجهیزات جدید سوق داده است. این صنعت همچنین بهطور مستقیم برای بیش از هزار نفر اشتغالزایی کرده و بیش از 100 شرکت و تیم بازیسازی فعال را در خود جای داده است.
بازار 2.6هزارمیلیارد تومانی
در کنار سرمایهگذاری هنگفت روی سختافزار، بازار نرمافزار بازیهای ویدئویی نیز در سال۱۴۰۰گردش مالی قابل توجهی را تجربه کرده است.مجموع هزینهکرد بازیکنان ایرانی برای خرید بازی (نرمافزار)دراین سال،مبلغ 2.612میلیارد تومان بوده است. در این میان، بازیهای موبایلی با اختصاص ۵۱۲میلیارد تومان از این مبلغ، سهم عمدهای را به خود اختصاص دادهاند.این درحالیاست که سهم بازیهای بومی کنسولی از این بازار3.8میلیارد تومان و سهم بازیهای بومی تولیدشده برای رایانههای شخصی (PC) نیز ۱۴میلیارد تومان به ثبت رسیده است. آمارها همچنین نشان میدهد که حدود ۳۰درصد از کل گیمرهای کشور برای بازیکردن هزینه میکنند که این رقم، نیروی محرکه اصلی گردش مالی در بخش نرمافزار محسوب میشود.
موبایل، پلتفرم غالب
پلتفرم موبایل با ضریب نفوذ ۹۶درصدی، همچنان محبوبترین ابزار برای بازی در میان ایرانیان است. از این میان، ۹۶ درصد از گوشی هوشمند و ۱۴درصد از تبلت استفاده میکنند. پس از آن، کنسولها با ۲۵درصد و رایانههای شخصی با ۱۹درصد دررتبههای بعدی قرار دارند. نکته جالب توجه آن است که ۶۷درصد بازیکنان تنها از یک پلتفرم استفاده میکنند، درحالیکه ۷ درصد از هر سه پلتفرم بهره میبرند. این پیمایش برای نخستین بار بازیکنان را براساس میزان زمان بازی طبقهبندی کرده است: ۱۲درصد بازیکنان حرفهای هستند که بیش از ۲۱ ساعت در هفته بازی میکنند. ۴۳ درصد در دسته مصمم یا پایدار قرار میگیرند که بین ۵ تا ۲۱ساعت درهفته به بازی مشغولند و۴۵درصد باقیمانده نیز بازیکنان تفننی هستند که زمان بازی هفتگی آنها بین یک تا پنج ساعت است. این دادهها در کنار آمار دیگر نشان میدهد که تنها ۱۸ درصد بازیکنان با نظام ردهبندی سنی بازیها (اسرا) آشنایی دارند و 28.3درصد کاربران نیز به این ردهبندی بیتوجه هستند.