محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تأکید بر نقش مؤثر معلمان در احیای انگیزه یادگیری دانشآموزان گفت: داستان معلمی، داستانی متفاوت، پرهیجان و خاطرهانگیز است؛ حرفهای که نهتنها مسئولیت آموزشی، بلکه رسالت خاطرهسازی و روایتگری را نیز در خود دارد.
وی با بیان اینکه مهمترین ویژگی مغفول این حرفه، خاطرهساز و ماندگار بودن آن است، افزود: «خاطرهنویسی» در فضای جدید آموزشی با عنوان «روایت معلم» و در قالب «تحلیل روایت»های علمی جای خود را در برنامهریزی درسی باز کرده است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: معلمان با ثبت روایتهای آموزشی، تجربههای خود را به اشتراک میگذارند و از طریق روایت و تحلیل، دانش و انگیزه تازهای را در میان همکاران خود گسترش میدهند.
امانی طهرانی با اشاره به اینکه تقویت انگیزه یادگیری در دانشآموزان از دغدغههای مشترک نظام آموزشی است، طراحی آموزشی را کلید ورود به یادگیری عمیق دانست و اظهار کرد: طراحی آموزشی همان پیمودن گامبهگام مسیر یادگیری است؛ معلم همانگونه که کودک را به راه رفتن میآموزد، قدم به قدم او را در مسیر یادگیری یاری میکند.
وی با تأکید بر اهمیت بازی در فرایند یادگیری گفت: «طراحی بازیهای آموزشی» میتواند مسیر آموزش را به تجربهای لذتبخش و پویا تبدیل کند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به تجربه موفق اجرای این الگوها در مناطق کمبرخوردار افزود: وقتی طراحی آموزشی قوی باشد، اجرای آن توسط هر معلم یا مربی بدون دورههای رسمی تربیت معلم- بهسادگی ممکن است.
وی همچنین از معلمان خواست تا تولیدات خود در زمینه بازی و یادگیری را در قالب «درسپژوهی» مستند و ارائه کنند تا قابلیت علمی و اثربخشی آن تثبیت شود.
امانی طهرانی تأکید کرد: روایت و تحلیل روایتهای معلمان میتواند دستمایه تولید دانش بومی در نظام آموزشی شود.
وی حرکتهای نوآورانه در حوزه بازی و یادگیری را «جذاب، علمی و مبتنی بر پیشینه غنی آموزش کشور» دانست و خاطرنشان کرد: مسیر انتخابشده در رویداد «شادکام» مسیری امیدبخش است و با استمرار این همکاریها و بهرهگیری از تجربههای جمعی، میتوان به تحولی پایدار در آموزش کشور دست یابد.
انتهای پیام/