به گزارش ایرنا، برگزاری آیین اختتامیه سیوهفتمین جشنواره تئاتر استان در گچساران، بار دیگر نشان داد که ظرفیتهای نمایشی این خطه بسیار فراتر از امکانات موجود است و همین موضوع، محور اصلی اظهارات مسوولان و هنرمندان در این مراسم بود.
صحنهای که روشن ماند؛ جشنوارهای در گچساران
مراسم اختتامیه جشنواره با حضور جمعی از مسوولان ملی و استانی از جمله معاون سیاسی و امنیتی استاندار، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در سالن آزادی گچساران برگزار شد.
در پایان نیز نمایش «پرخواب چشم» به نویسندگی رضا گشتاسب و کارگردانی مهرداد علیپور بهعنوان اثر منتخب معرفی و راهی جشنواره تئاتر فجر شد.
گلایهها در کنار تقدیر؛ صدای مشترک مسوولان از یک دغدغه قدیمی
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این مراسم با تأکید بر نقش اساسی هنرهای نمایشی، از کمبود اعتبارات و نبود سالنهای استاندارد بهعنوان یکی از اصلیترین مشکلات تئاتر استان یاد کرد.
فتاح محمدی گفت: هنرمندان با وجود چنین محدودیتهایی، پیام فرهنگی جامعه را با دقت و ظرافت منتقل میکنند و همین امر ضرورت حمایت جدیتر را دوچندان کرده است.
تاجگردون: هنرمندان نگرانند؛ زیرساختها پاسخگوی ظرفیت استان نیست
نماینده مردم گچساران و باشت، در سخنانی صریح از نبود زیرساختهای مناسب، پروژههای نیمهتمام فرهنگی و ضعف ساختاری این حوزه انتقاد کرد.
غلامرضا تاجگردون گفت: هنرمندان نگراناند و حق هم دارند و عرصهای که باید پیشرو باشد، امروز با کمبود امکانات دستوپنجه نرم میکند.
مدیرکل هنرهای نمایشی کشور: تئاتر استان الگوی ملی است
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به ظرفیتهای ادبی و هنری استان، از کهگیلویهوبویراحمد بهعنوان یکی از نقاط شاخص کشور یاد کرد و گفت: این استان الگوی تلفیق ادبیات بومی و کلاسیک در تئاتر است؛ الگویی که در سطح ملی و حتی جهانی مورد توجه قرار گرفته است.

رضا مردانی همچنین از تداوم اجرای آثار هنرمندان استان در دیگر نقاط کشور خبر داد و تأکید کرد: بیش از ۴۰۰ اجرای شبانه در کشور انجام میشود و هنرهای نمایشی هیچگاه چراغش خاموش نشده است.
درخشان: تئاتر استان فراتر از یک جشنواره است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این استان یکی از قطبهای واقعی تئاتر ایران است افزود: بخش مهمی از متون نمایشی کشور از دل این استان تولید شده و نمایشنامهنویسان ما سهم عمدهای در رویدادهای ملی دارند.

امین درخشان همچنین خواستار توجه بیشتر مرکز هنرهای نمایشی به آثار استان شد و گفت: انتخاب آثار برای داوری ملی در بسیاری موارد بهدلیل قدرت بالای متون و اجراها کار سادهای نیست.
هنری که از زیرساختها سبقت گرفت
روایت مسوولان نشان میدهد که مسیر پیشرفت تئاتر استان، مسیری مستقل از زیرساختهای فرسوده و اعتبارات اندک بوده ؛ هنری که با تکیه بر استعدادهایش، نه تنها خود را در سطح کشور تثبیت کرده، بلکه در حال تبدیل شدن به یکی از قطبهای تولید متن و اجراست.
با این حال، مساله اصلی همچنان پابرجاست، تئاتری با این ظرفیت، نیازمند امکاناتی در شأن هنرمندان خود است.
از گچساران تا فجر؛ یک مسیر پرفراز و نشیب
جشنواره امسال برای هنرمندان استان تنها یک رویداد نبود؛ نشانهای از تابآوری فرهنگی بود.
نمایشهای داستان پر خواب چشم به نویسندگی رضا گشتاس و کارگردانی مهراد علیپور، چشمها نوشته مسعود هاشمینژاد و به کارگردانی حسن کریمینژاد، اسبها و جنها طلوع نوشته رضا گشتاس و کارگردانی داوود پارسا، داستان متساویالساقین نوشته عمادالدین رجبلو و کارگردانی وحید محمدخانی و نمایش آداب شکار روباه به نویسندگی ابراهیم عادلنیا و کارگردانی سید مرتضی یزدانخواه و محمد پوریفرحی، به سیوهفتمین جشنواره تئاتر استانی راه یافتند و با یکدیگر به رقابت پرداختند.
این آثار توسط داوران سید هادی محقق، آرش عباسی و محسن حسنزاده مورد ارزیابی قرار گرفتند.
در پایان جشنواره، نمایش داستان پر خواب چشم به نویسندگی رضا گشتاس و کارگردانی مهراد علیپور به عنوان اثر برگزیده انتخاب و به چهلوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر راه یافت.
سیوهفتمین جشنواره تئاتر استانی گچساران از ۲۲ آبان آغاز و در ۲۴ آبان به کار خود پایان داد.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران گفت: جشنوارههای استانی تئاتر فرصتی ارزشمند برای شناسایی و حمایت از هنرمندان جوان و خلاق منطقه هستند.
سید علی حسینی افزود: این رویداد نه تنها باعث ارتقای سطح هنرهای نمایشی میشود، بلکه زمینه همافزایی بین هنرمندان و ایجاد انگیزه برای تولید آثار با کیفیت را فراهم میکند.
وی افزود: حمایت از تئاتر و هنرهای نمایشی یکی از اولویتهای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران است و امیدواریم با استمرار این جشنوارهها، سطح فرهنگی و هنری استان در سطح کشور ارتقا یابد.
در کنار همه گلایهها و انتقادها، آنچه بیش از همه در گچساران به چشم آمد، اصرار بر ادامه راه بود؛ اصراری که تئاتر کهگیلویهوبویراحمد را بهرغم کمبودها همچنان زنده و پویا نگه داشته است.