شناسهٔ خبر: 75841918 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

در گفت و گو با یک استاد دانشگاه آزاد تهران جنوب مطرح شد

افول علوم پایه؛ خطری پنهان برای آینده علمی ایران

از نگاه یک استاد دانشگاه آزاد اسلامی، روند نزولی گرایش به علوم پایه همراه با ضعف سیاست‌گذاری در حمایت از این رشته‌ها، می‌تواند آینده آموزش عالی را با چالش جدی مواجه کند؛ مسئله‌ای که به گفته او نیازمند مداخله فوری و برنامه‌ریزی اصلاحی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری آنا، در سال‌هایی که رقابت علمی میان کشورها شدت گرفته و نقش علوم پایه بیش از هر زمان دیگری در پیشبرد فناوری و توسعه ملی برجسته شده، کاهش گرایش دانشجویان ایرانی به این حوزه به یکی از نگرانی‌های اصلی استادان دانشگاه تبدیل شده است. به گفته حمید فرجی، عضو هیئت‌علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، بی‌میلی دانشجویان به رشته‌های علوم پایه و ضعف سیاست‌های حمایتی در این حوزه، آینده آموزش عالی و شتاب علمی کشور را تهدید می‌کند. او تأکید می‌کند که احیای فوری علوم پایه نه تنها برای حفظ کیفیت آموزش عالی، بلکه برای تضمین رشد علمی و فناوری کشور ضروری است.

بی‌میلی دانشجویان به علوم پایه؛ زنگ خطر آموزش عالی

حمید فرجی، عضو هیئت‌علمی گروه ریاضی و مدرس دروس علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، با اشاره به این حوزه و شرایط آن در کشور، گفت: متاسفانه شرایط بازار کار برای رشته‌های علوم پایه در ایران به شکل مشخص تعریف نشده است. در نتیجه شاهد رخوت و عدم علاقه دانشجویان به این حوزه هستیم. حتی مقام معظم رهبری نیز چند سال پیش به این موضوع اشاره کرده و تأکید داشتند که بی‌توجهی دانشجویان و تصمیم‌گیرندگان آموزش عالی به علوم پایه، یکی از آفت‌های جدی این حوزه است که به مثابه یک بحران محسوب می‌شود.

فرجی به چرایی وقوع این بحران پرداخت و افزود: بخش عمده‌ای از این مشکل ناشی از بی‌توجهی مسئولان تصمیم‌گیرنده است. با توجه به گستردگی رشته‌ها و مراکز آموزشی و همچنین جذابیت بازار کار رشته‌های مهندسی و علوم پزشکی، بسیاری از دانشجویان به سمت رشته‌های غیرعلوم پایه گرایش پیدا می‌کنند. این موضوع در آینده به یک بحران جدی برای آموزش عالی کشور تبدیل خواهد شد، زیرا پایه درسی دانشجویان رشته‌های مهندسی وابسته به علوم پایه است و برای موفقیت در رشته‌های فنی و مهندسی، تقویت علوم پایه ضروری است.

بازنگری دروس علوم پایه و حمایت از اساتید، کلید شتاب علمی کشور 

او بر لزوم توجه به حوزه اشتغال و تقویت رشته‌های بین‌رشته‌ای تأکید کرد و گفت: منابع دروس علوم پایه که برخی بیش از ۵۰ تا ۱۰۰ سال است بدون بازنگری تدریس می‌شوند، نیازمند بازبینی هستند. اگر سیستم آموزشی کشور بتواند رشته‌های بین‌رشته‌ای را تقویت کند، علوم پایه از بین نخواهد رفت، زیرا دانشجویان رشته‌های مهندسی نیز این دروس را پاس می‌کنند. تقویت پایه‌های علوم پایه برای موفقیت رشته‌های مهندسی حیاتی است و در صورت آسیب به این رشته‌ها، سایر حوزه‌های فنی نیز ضربه خواهند خورد.

فرجی در ادامه با اشاره به اهمیت شتاب علمی کشور گفت: پیشرفت علمی در گرو حمایت از اساتید فرهیخته و توجه به معیشت قشر دانشگاهی است. اگر افراد تحصیل‌کرده در حوزه آموزش مورد حمایت قرار گیرند، طرح‌های پژوهشی پشتیبانی شود و بودجه کافی به بخش پژوهش اختصاص یابد، شاهد بازگشت شادابی و رشد علمی به دانشگاه‌ها خواهیم بود.

لزوم توجه به هوش مصنوعی و گام بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی در این مسیر 

استاد گروه ریاضی واحد تهران جنوب با اشاره به سیاست‌گذاری‌های جدید در آموزش عالی افزود: جهان به سمت سیاست‌های نوین و مسائلی مانند هوش مصنوعی حرکت می‌کند و دانشگاه، به عنوان مهد علم و دانش، نمی‌تواند از این حوزه عقب بماند. البته این ظرفیت‌ها به تنهایی کافی نیستند. مهم است که ارتباط دانشگاه و صنعت از حالت شعار خارج شود؛زمانی که دانشجو مطمئن باشد علمی که از دانشگاه می‌آموزد در صنعت قابل استفاده است و صنعت نیز از آن سود می‌برد، انگیزه دانشجو افزایش یافته و افت‌ علمی موجود تا حدی جبران خواهد شد.

وی همچنین به تاسیس دانشکده هوش مصنوعی در واحد تهران جنوب اشاره کرد و گفت: این اقدام گام مهمی برای ورود دانشگاه به حوزه هوش مصنوعی است. با برگزاری جلسات آسیب‌شناسانه و بررسی‌های تخصصی، می‌توان گام‌های مؤثرتری برای پیشرفت در این حوزه برداشت.

حمایت مسئولان کلید اعتماد صنعت و جلوگیری از مهاجرت نخبگان

فرجی در خصوص ارتباط دانشگاه با صنعت تأکید کرد: مسئولان باید به این موضوع ورود کنند، زیرا حمایت شخصی یک استاد یا دانشجو ممکن است مورد اعتماد صنعت قرار نگیرد. با پشتوانه حقوقی و حمایت مسئولان، صنعت اعتماد بیشتری پیدا کرده و دانشجویان می‌توانند پروژه‌های پژوهشی مؤثر و درآمدزا انجام دهند؛ دانشگاه نیز از این پروژه‌ها پشتیبانی خواهد کرد و این چرخه منجر به رونق علمی و اقتصادی می‌شود.

او در پایان با اشاره به لزوم جلوگیری از مهاجرت نخبگان گفت: اگر برای بازار کار این قشر برنامه‌ریزی شود و حمایت علمی و مالی از آنان صورت گیرد، دانشجویان انگیزه پیدا می‌کنند در محیط‌های علمی فعال باقی بمانند و مهاجرت نکنند. دانشگاه‌های پویاتر و به‌روزتر با حمایت از پروژه‌ها و تأمین منابع مالی و آزمایشگاهی، مسیر رشد علمی کشور را هموار می‌کنند.

انتهای پیام/