شناسهٔ خبر: 75841436 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

بازیگر نقش «سرگرد کیان»: فیلمبرداری «الگوریتم» در قلب آگاهی شاپور انجام شد

بهادر زمانی با روایت ماه‌ها بازی فشرده و پرخطر در نقش سرگرد کیان می‌گوید «الگوریتم» توانسته تصویری واقعی‌تر و بی‌پرده‌تر از پلیس را پیش چشم مخاطب بگذارد.  

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان -

بهادر زمانی بازیگر سریال تلویزیونی «الگوریتم» در گفت‌وگو با میزان گفت: بعد از یک دوره نسبتاً طولانی که هیچ کاری را قبول نکرده بودم، چند ماه با عوامل سریال «الگوریتم» در حال مذاکره و بررسی بودم تا به تصمیم نهایی برسم. آقای صفری به‌عنوان تهیه‌کننده، نگاه مشخصی برای طراحی شخصیت داشت و آقای میرباقری هم ساختار و چارچوبی را برای قصه و نقش ارائه می‌داد. چند جلسه طول کشید تا بتوانیم به ترکیبی برسیم که برایم قانع‌کننده باشد و مطمئن شوم سرگرد کیان قرار است نقشی قابل اتکا و جدی باشد. 

زمانی عنوان کرد: یکی از موضوعات مهم این بود که متن سریال همزمان با فیلمبرداری تغییر می‌کرد و ما نسخه نهایی فیلمنامه در اختیار نداشتیم. همین موضوع باعث شده بود کار از حالت معمول خود خارج شود و ساختار بازیگری هم دشوارتر شود. 

وی افزود: با این حال هماهنگی تهیه‌کننده و کارگردان باعث شد مسیر نقش برایم روشن بماند و بتوانم آن را درست هدایت کنم. بازخوردهایی که امروز از مخاطبان می‌گیرم نشان می‌دهد این هم‌افزایی کاملاً نتیجه داده و شخصیت دیده شده است. 

نقشی متفاوت در کارنامه بهادر زمانی 

زمانی بیان کرد: «سرگرد کیان» برای من یک تجربه کاملاً تازه بود. من پیش‌تر برای نیروی انتظامی بازی کرده بودم، اما نقش‌هایی که ایفا کرده بودم بیشتر در فضای خانوادگی و ملایم بود و به شکل عملیاتی و تخصصی وارد ماجرای بزهکاری نشده بودم. 

وی عنوان کرد: در این سریال با پرونده‌های جدی، پیچیده و سنگین روبه‌رو می‌شدیم و این باعث می‌شد نوع نگاه به نقش کاملاً متفاوت باشد. 

زمانی افزود: هفت تا هشت ماه در پروژه حضور داشتم و واقعاً چهار ماه اول بدون حتی پنج روز تعطیلی گذشت. از قبل از طلوع آفتاب در لوکیشن بودم تا آخر شب جلوی دوربین. به‌دلیل محوریت نقش، بدون حضور من فیلمبرداری نمی‌توانست جلو برود و این فشار مضاعفی ایجاد می‌کرد. 

زمانی بیان کرد: علاوه بر حجم کار، تمام صحنه‌های اکشن را خودم انجام دادم و این مسئله فشار جسمی زیادی داشت. از طرفی باید حس و انرژی شخصیت را حفظ می‌کردم، درحالی‌که هر روز با صحنه‌ها و مسیرهای جدید مواجه می‌شدم. 

چالش‌های ویژه نقش؛ فیلمنامه متغیر، صحنه‌های سخت و عبور از کلیشه‌ها

زمانی عنوان کرد: یکی از سخت‌ترین بخش‌های کار، تغییرات لحظه‌ای فیلمنامه بود. هر روز امکان داشت شخصیت جدیدی وارد قصه شود یا بخشی از مسیر حذف شود و این یعنی باید مدام طراحی شخصیت را با شرایط تازه هماهنگ می‌کردم. 

وی گفت: در نقش سرگرد کیان مجبور بودم مدام از زاویه‌های تازه وارد نقش شوم و این مسئله برای بازیگر چالش بزرگی است، چون ممکن است فضای تازه‌ای که ناگهان ایجاد می‌شود با طراحی اولیه تناقض داشته باشد. 

وی بیان کرد: مخاطب در سریال می‌بیند که سرگرد کیان فردی صریح، بی‌حوصله، عصبی و حتی گاهی خشن است. ما کمتر پلیسی در تلویزیون دیده بودیم که این‌طور واقعی و نزدیک به شرایط عملیاتی رفتار کند. 

وی گفت: خوشبختانه با حمایت تهیه‌کننده این امکان ایجاد شد که بخشی از تابوها شکسته شود و پلیسی نشان داده شود که کاملاً درگیر حجم سنگینی از جرم، پرونده و فشار است. همین موضوع باعث شد نقش به واقعیت نزدیک‌تر شود. 

واکنش مخاطبان؛ پرسش‌های مداوم درباره صحنه‌های اکشن

زمانی بیان کرد: بازخورد مردم واقعاً فراتر از انتظارم بود. چیزی حدود ۹۹ درصد پیام‌هایی که دریافت کردم مثبت بود. 

وی گفت: بیشتر مردم از من می‌پرسند آیا واقعاً در صحنه‌ها آسیب دیدم یا نه، چون می‌دانند که بدل نداشتم. برخی اتفاقات و صحنه‌ها در فضای مجازی شایعه شده بود و مردم کنجکاو بودند بدانند چه چیزی واقعی است و چه چیزی شایعه. 

وی عنوان کرد: نکته جالب واکنش‌ها این است که مردم می‌گویند تا حالا پلیسی به این میزان جدی و خشن در تلویزیون ندیده بودند. همیشه پلیس‌ها یا خیلی مهربان بوده‌اند یا خیلی آرام و خونسرد. اما این‌بار شخصیتی دیدند که فشار کاری و استرس عملیاتی در رفتارهایش دیده می‌شد. برخلاف تصور، این شدت و صلابت برای مخاطب جذاب بوده و حس واقعیت را افزایش داده است. 

بازیگر فیلم سینمایی «رستاخیز» بیان کرد: یکی از دلایل اصلی جذب مخاطب این است که «الگوریتم» به مسائل واقعی جامعه و پرونده‌های روز می‌پردازد. در سریال درباره رمزارز، دلار و ارز، هوش مصنوعی، سرقت هویت، سوءاستفاده از مدارک شناسایی، جرائم اینترنتی و حتی تهدیدهای تروریستی صحبت می‌شود. اینها مسائلی هستند که مردم روزانه با آن‌ها سروکار دارند. 

وی عنوان کرد: سریال صرفاً یک قصه سرگرم‌کننده نیست. در دل بسیاری از پرونده‌ها مفاهیمی آموزشی وجود دارد که مردم واقعاً باید درباره آن‌ها اطلاع داشته باشند. این آگاهی‌رسانی یکی از هدف‌های مهم سریال بود و به‌خوبی دیده شد. 

«الگوریتم»؛ تمرکز بر فعالیت پلیس وعدم ورود به مسائل قضایی

زمانی گفت: سریال با نظارت فراجا تولید شده است و کاملاً طبیعی بود که محوریت آن روی فعالیت پلیس و آگاهی باشد. 

وی بیان کرد: بارها در سریال می‌گوییم که قضاوت و مجازات مربوط به قوه قضاییه است و پلیس در مرحله کشف جرم، نفوذ، پیگیری و دستگیری متهم نقش دارد. 

وی عنوان کرد: همین تمرکز باعث شد سریال به‌روز باشد، چون مردم دقیقاً روند پرونده‌ها و نحوه برخورد پلیس با بزهکاران را ببینند. ما قصد نداشتیم وارد حوزه‌ای شویم که خارج از مسئولیت پلیس است. 

زمانی گفت: بخش بزرگی از کار در آگاهی شاپور انجام شد؛ جایی که واقعاً مرکز اصلی عملیات و پرونده‌های مهم کشور است. ما دقیقاً در دل فعالیت افسران فیلمبرداری می‌کردیم و حتی هنگام ضبط، پرونده‌های واقعی در حال بررسی بود. همین مسئله باعث شد رفتار و جزئیات پلیسی را از نزدیک ببینیم و وارد نقش کنیم. 

وی افزود: تمام تلاشم این بود که سرگرد کیان یک شخصیت نمایشی صرف نباشد، بلکه بازتابی واقعی از یک افسر پلیس باشد؛ با تمام سختی‌ها، فشارها، خطرات و مسئولیت‌هایی که دارند. 

پروژه‌های آینده؛ تمرین تئاتر و فعالیت‌های تازه

بهادر زمانی گفت: در حال حاضر مشغول تمرین یک تئاتر هستم و امیدوارم بتوانیم این نمایش را قبل از سال جدید روی صحنه ببریم. یک پروژه سینمایی هم در دست دارم، اما تا زمانی که نهایی نشود ترجیح می‌دهم درباره آن صحبت نکنم. 

زمانی در پایان عنوان کرد: چند پیشنهاد از تلویزیون و شبکه نمایش خانگی داشتم اما هنوز پروژه‌ای که به لحاظ نقش و کیفیت برایم جذاب باشد پیدا نکرده‌ام.

انتهای پیام/