به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران و بهنقل از معاونت ارتباطات و رسانه دفتر نماینده ولی فقیه در استان، آیتالله محمدباقر محمدیلائینی در دیدار با مسئول ستاد مرکزی اعتکاف کشور، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) با تقدیر از تلاش و پیگیری دستاندرکاران اعتکاف اظهار کرد: اگر زحمات شما نبود، اعتکاف امروز چنین وضعیتی نداشت، همانند تلاشهای آقای قرائتی در ترویج نماز و زکات، پیگیری شما نیز قطعاً در پررونقتر شدن اعتکاف مؤثر است.
وی با تاکید بر لزوم تمرکز بر بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ وضعیت کنونی اعتکاف افزود: مهمترین نکته اندیشیدن به هدف اصلی و حکمت اعتکاف است.
نماینده ولیفقیه در مازندران با بیان اینکه باید کار روایی انجام شود تا حکمت اصلی، خواسته اصلی و هدف اصلی این آئین مشخص شود، گفت: نباید حواشی به قدری زیاد باشد که متن اصلی و هدف گم شود.
محمدیلائینی با پیشنهاد بر تشکیل کارگروهی بر اساس آیات و روایات، یادآور شد: رمز اصلی اعتکاف کشف و در برنامهریزیها به آن اهمیت داده شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری استفاده از متخصصان هنر و روانشناسی نوجوان و جوان را در کنار جاذبههای معنوی برای تقویت اعتکاف ضروری دانست و مطرح کرد: چنانچه مقام معظم رهبری نیز بر استفاده از هنر در ترویج دفاع مقدس تأکید دارند، باید در اعتکاف نیز از این ابزارها استفاده شود تا اعتکاف پرشور و ماندگار شود.
وی با اشاره به اینکه قصهگویی و خاطرات جاذبه زیادی دارند، گفت: یکی از عواملی که میتواند سه روز اعتکاف را جذابتر و ماندگارتر کند، آشنایی با خاطرات اعتکاف است؛ چه خاطرهگویی زنده توسط کسانی که تجربه دارند و چه خاطرهخوانی از کتب موجود.
محمدیلائینی یکی از مهمترین آسیبها را شنیده شدن صداها و نگاههای متناقض در مورد اعتکاف توسط نوجوان و جوان برشمرد و تأکید کرد: نباید فرد در مسجد چیزی بشنود و در خانه یا مدرسه و دانشگاه چیز دیگری. نگاه واحد و صدای واحد از سوی خانواده، اولیا و مسئولان آموزش و پرورش به اعتکاف، بسیار مؤثر است تا جوان با دلگرمی و اعتقاد بیشتری به این سمت بیاید و اعتکاف خود را ادامه دهد.
نماینده ولیفقیه در مازندران خواستار آن شد که همانند انجمن اولیا و مربیان در مدارس، اولیا معتکفین نیز دعوت شوند و حداقل یک جلسه (حتی در قالب یک افطاری) با خانوادههای معتکفین در طول این سه روز برگزار شود.
وی در ادامه برای پشتوانهسازی این آئین، پیشنهاد داد: میتوان اعتکاف رجب را با اعتکاف ماه رمضان (که اصل آن است) پیوند داد و به جای یک بار در سال، دو نوبت اعتکاف برگزار شود.