به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، وزیر علوم هفته گذشته با حضور در مجلس شورای اسلامی و ارائه گزارشی، برنامههای این وزارتخانه و دانشگاهها در راستای اجرای برنامه هفتم توسعه را تشریح کرد.
وی در بخشی از سخنان خود در جمع نمایندگان درباره درآمدهای دانشگاهها از قراردادهای پژوهشی سهم مشخصشده در برنامه هفتم توسعه را محققشده اعلام کرد و گفت: این موضوع از 1.2 به 1.7 همت رسیده است، در این بخش رشد 33درصدی رخ داده است و مجموع قراردادهای پژوهشی از 11 هزار و 212 به 13 هزار و 242 ارتقا یافته است.
مسعود تجریشی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم بر ضرورت تغییر و نحوه تعامل دانشگاهها با صنایع تأکید کرد و انتقاداتی را به شیوه فعلی این تعاملات وارد دانست.
1.6همت میزان قرارداد سال گذشته دانشگاه شریف با صنعت
وی با اشاره به میزان قراردادهای این دانشگاه با صنعت در سال گذشته رقم این نوع قراردادها را حدود 1.6همت یعنی چیزی بیشتر از بودجه دولت به این دانشگاه عنوان کرد و در عین حال گفت: برخی فکر میکنند این پول دست رئیس یا مسئول مالی دانشگاه است ولی این اعتبارات همواره صرف هزینههای دانشگاه میشود و سهم زیرساختهای دانشگاه از این نوع موارد کم است. اگر بخواهم بگویم این موارد کجا هزینه میشوند، میتوان گفت با این اعتبار، تجهیزات و مواد شیمیایی برای دانشگاه خریده میشود، پول دانشجو و استاد پرداخت میشود و اگر بخواهم بهصورت عددی بگوییم، 15 درصد این مبلغ وارد دانشگاه میشود.
تجریشی تصریح کرد: با سه درصد این مبلغ که سهم پژوهش است پول کارمندان دانشگاه داده میشود، 9 درصد این مبلغ که داخل دانشگاه هزینه میشود، صرف برنامههای رفاهی کارمندان و حتی بیمه آنها میشود. دولت در این زمینهها کمک نمیکند و از دانشگاهها میخواهد از منابع خود هزینه کنند، در واقع اعتبار حاصل از این قراردادها در زیرساختها هزینه نمیشود بلکه عمدتاً بهجای اعتباراتی که دولت باید به دانشگاه پرداخت کند، هزینه میشود تا چالههای مالی دانشگاه را پر کند.
وی تأکید کرد: اگر هزینه آب، برق، گاز و فرسوده شدن زیرساختها را نیز به آن اضافه کنیم ممکن است به این جمعبندی برسیم که برای عقد این نوع از قراردادها بخشی هم از جیب خودمان باید پرداخت کنیم، در واقع این نوع قراردادها باعث درآمد برای دانشگاه نمیشود ولی باعث ایجاد قدرت، اشتغال دانشجو، امید به آینده و حل مسائل کشور خواهد شد.
چرا تعداد مقالهها ثابت ماند؟
وی با تأکید بر اینکه باید مدل ارتباط دانشگاه با صنعت متفاوت شود تا دو طرف از این ارتباط بهطور کامل منتفع شوند و بهخصوص دانشجویان و کشور از این ارتباط بهره گیرند، اضافه کرد: اگر در مدار فعلی بمانیم و در همین روند حرکت کنیم فایدهای ندارد، بهعنوان مثال اگر اعتبار دانشگاه را هم همین 1.6همت در نظر بگیریم و به دلار تبدیل کنیم، میبینیم این عدد همچنان ثابت مانده است لذا تعداد مقالات هم ثابت مانده است چون در یک مداری حرکت میکنیم که ورودی و خروجیها آن در یک تابع حرکت میکنند؛ لذا نیاز به تغییر مدار داریم.
وی با تصریح به ضرورت تغییر در روند ارتباط دانشگاه با صنعت، خاطرنشان کرد: تغییر در این روند یعنی چه کنیم تا من دانشگاه بتوانم آزمایشگاه جدید داشته باشم، هیئتعلمیهای قویتر داشته باشم، بتوانم برنامههایی را در دانشگاه اجرایی کنم که از جذب تا ترفیع و ارتقای هیئت علمی را در یک آییننامه بهخوبی جهت دهم و بتوانم مکانیزمهای تشویقی داشته باشم و در عین حال برنامههایی داشته باشم که با مجموعههای بیرون دانشگاه بهصورت راهبردی وارد تعامل شوم.
تجریشی با ارائه مثالی گفت: مثلاً ممکن است دانشگاه با یک بانکی وارد تعامل شود و از او بخواهد در حوزه انجام وظایف و مسئولیت اجتماعی و موارد دیگر به دانشگاه کمک کند بهعوض دانشگاه به او در ارتقای شبکه و امنیت دادهها و امورات کمک کند، این مدل چیزی است که در زمان حاضر ما در دانشگاه دنبال آن هستیم، یعنی در ارتباط با صنایع و بیرون دانشگاه دنبال شرکای راهبردی هستیم نهاینکه به شرکت مس سرچشمه بگوییم؛ "مالیاتت را به من بده و من به تو خدمات دهم".
تأسیس مرکز نوآوری مواد پیشرفته یک صنعت در شریف
وی گفت: در زمان حاضر با یکی از این مجموعهها در ساخت بخشی از یکی از دانشکدهها به توافق رسیدیم و گفتیم؛ "تو بیا اینجا را بساز تا یک طبقهاش در خدمت شما باشد." و قرار است مرکز نوآوری مواد پیشرفته در دانشگاه ایجاد کند، یعنی به هم کمک کنیم در یک مدار جدید قرار بگیریم و حرکت کنیم.
دنبال این هستیم دانشگاه در مدار جدید بچرخد
رئیس دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: در زمان حاضر تمام سیاستهای ما این است که در حوزه ارتباط با صنعت، فناوری و نوآوری در مدارهای جدید قرار بگیریم و حرکت کنیم، احساس میکنیم این تغییر دانشگاه را یک پله بالاتر میبرد، مقالات بیشتری میتوان تولید کرد و امیدواری بیشتری بین فارغالتحصیلان و دانشجویان دانشگاه میشود ایجاد کرد، چون افق کاری بیشتر و بهتری برای آنها ایجاد میشود.
وی اضافه کرد: میخواهیم اکوسیستم را کامل ببینیم. برای ما اینگونه موارد فقط ارتباط دانشگاه با صنعت نیست. من برای دانشجوی دکتری هم از الآن باید فکر کنم، البته قطعاً دربارهاش فکر شده است ولی با توجه به شرایط فعلی و سختیهای موجود باید اقدام عملی در این زمینهها صورت داد، لذا ما دنبال این هستیم دانشگاه در مدار جدید بچرخد و ارتباط با صنعت نیز در این مدار تعریف شود.
انتهای پیام/+