شناسهٔ خبر: 75834894 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

نماینده مردم اراک در مجلس:

نگاه به انجمن بازماندگان تحصیل از یک نهاد محلی به ساختار ملی تغییر کند

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگاه به انجمن بازماندگان از تحصیل از یک نهاد محلی به یک ساختار ملی تغییر کند گفت: این انجمن می‌تواند به‌عنوان پل ارتباطی میان استان‌ها و نهادهای ملی عمل و فرصت‌های گسترده‌ای را برای توسعه عدالت آموزشی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، ندرقلی ابراهیمی صبح امروز _شنبه بیست‌وچهارم آبان_ در نشست شورای آموزش و پرورش استان مرکزی اظهار کرد: یکی از چالش‌های مهم نظام آموزشی کشور، پدیده بازماندگی از تحصیل است، مسئله‌ای که نه‌تنها آینده فردی دانش‌آموزان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی گسترده‌ای برای جامعه به همراه دارد.

وی افزود: انجمن بازماندگان از تحصیل به‌عنوان نهادی با ظرفیت‌های قابل توجه، می‌تواند نقش مؤثری در کاهش این معضل ایفا کند، با این حال تاکنون بهره‌برداری شایسته‌ای از این ظرفیت ملی صورت نگرفته و فعالیت‌های آن عمدتاً در سطح استان‌ها و استانداری‌ها محدود مانده است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: این انجمن با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، کمیته امداد، مخابرات و سایر نهادهای مرتبط، بستری مناسب برای هم‌افزایی و هماهنگی برای شناسایی، حمایت و بازگرداندن بازماندگان از تحصیل به چرخه آموزش فراهم کرده، اما به دلیل نبود انسجام در سطح ملی و عدم بهره‌گیری از ظرفیت‌های کلان، این انجمن نتوانسته است به جایگاه واقعی خود در سیاست‌گذاری و اجرای برنامه‌های ملی دست یابد.

ابراهیمی تصریح کرد: در صورتی که این انجمن به‌صورت فراگیر و در سطح ملی فعال شود، می‌تواند در سه حوزه کلیدی آموزشی، فرهنگی و اجتماعی نقش‌آفرینی کند، از یک‌سو با شناسایی دقیق بازماندگان از تحصیل در سراسر کشور و تحلیل علل این پدیده، می‌توان برنامه‌های هدفمند و منطقه‌محور طراحی کرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، با بهره‌گیری از ظرفیت نهادهای فرهنگی و اجتماعی، می‌توان زمینه بازگشت این افراد به مدرسه یا مسیرهای جایگزین آموزشی را فراهم کرد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: همچنین، استفاده از ظرفیت‌های این انجمن نه‌تنها به نفع استان‌ها خواهد بود، بلکه در سطح ملی نیز موجب ارتقای شاخص‌های توسعه انسانی، کاهش نابرابری‌های آموزشی و تقویت سرمایه اجتماعی کشور خواهد شد.

ابراهیمی افزود: این امر مستلزم آن است که دستگاه‌های اجرایی، وزارتخانه‌ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با همکاری و هم‌افزایی، زمینه بهره‌برداری از این ظرفیت را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه ضروری است که نگاه به انجمن بازماندگان از تحصیل از یک نهاد محلی به یک ساختار ملی تغییر پیدا کند گفت: این انجمن می‌تواند به‌عنوان پل ارتباطی میان استان‌ها و نهادهای ملی عمل کرده و فرصت‌های گسترده‌ای را برای توسعه عدالت آموزشی فراهم کند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با ایجاد بانک اطلاعاتی جامع، تحلیل داده‌های میدانی و تدوین راهکارهای عملیاتی، می‌توان از این انجمن به‌عنوان بازوی مشورتی و اجرایی در سیاست‌گذاری‌های کلان آموزشی بهره برد.

ابراهیمی تأکید کرد: خروج این انجمن از وضعیت فعلی و فعال‌سازی آن در سطح ملی، نیازمند عزم جدی، برنامه‌ریزی منسجم و حمایت همه‌جانبه از سوی نهادهای تصمیم‌گیر و اجرایی کشور است.

وی افزود: تنها در این صورت است که می‌توان از ظرفیت‌های نهفته آن برای حل یکی از مهم‌ترین چالش‌های نظام آموزشی کشور بهره‌برداری کرد و گامی مؤثر در مسیر تحقق عدالت آموزشی برداشت.