به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عباس خطیبی روز شنبه در جلسه ویدئو کنفرانسی بررسی آخرین وضعیت پروژههای ریلی چابهار- زاهدان و میانه- اردبیل با حضور وزیر راه و شهرسازی افزود: آنچه در مهرماه و آبان ماه امسال در زمینه ریلگذاری مسیر چابهار به زاهدان شاهد آن هستیم، در طول تاریخ راه آهن کشور بینظیر است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته در این مسیر ۳۰۰ کیلومتر ریلگذاری انجام شده، در حالی که متوسط ریلگذاری در دو دهه گذشته حداکثر ۲۰۰ کیلومتر در سال بوده است.
خطیبی در ادامه بیان داشت: خط ریلی میانه- اردبیل یکی از سختترین خطوط ریلی کشور است؛ کاری که بیش از دو دهه به طول انجامیده و اکنون در حال به ثمر نشستن است.
وی گفت: این پروژه در حال حاضر ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، پروژهای که یک پروژه عادی نیست و در طول ۱۷۵ کیلومتر مسیر آن ۹۱ دستگاه تونل و گالری به طول ۳۲ کیلومتر و همچنین ۲۹ دستگاه پل خاص به طول چهار کیلومتر دارد.
خطیبی با بیان اینکه ۲۲ درصد از طول کل این مسیر از پل و تونل تشکیل شده است، تاکید کرد: همین موضوع پروژه یاد شده را به پروژهای منحصر به فرد تبدیل کرده است.
وی خاطرنشان کرد: در یک سال اخیر ۳۱۵ هزار متر مکعب خاکبرداری، ۲۶۰ هزار متر مکعب خاکریزی، ۳۰ هزار متر بتنریزی و ۳۰۰ متر لاینینگ و حفاری تونل در این پروژه به انجام رسیده است.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور اضافه کرد: همچنین در یک سال گذشته در موضوع روسازی شاهد استقرار ۶۰ هزار هسته تراورس و انجام ۳۸ کیلومتر ریل گذاری بودهایم.
وی اظهارداشت: هم اکنون ساختمان اصلی ایستگاه راه آهن اردبیل تکمیل شده و نواقص آن در حال برطرف شدن است.
خطیبی تصریح کرد: در دو دهه گذشته تا به امروز ۸۵ همت در این پروژه هزینه و فقط در یک سال گذشته ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان صرف آن شده است.
به گزارش ایرنا، راهآهن چابهار - زاهدان بهعنوان یکی از پروژه های کلان زیرساختی کشور و در راستای توسعه منطقهای در حال اجراست؛ این پروژه نه تنها بهعنوان کریدور ترانزیتی بینالمللی برای اتصال ایران به بازارهای جهانی مطرح است، بلکه نقش بسزایی در رونق حمل و نقل، تجارت و توسعه اقتصادی سیستان و بلوچستان و کشور ایفا خواهد کرد.
این خط ریلی از دروازه شرقی اسکله شهید بهشتی چابهار آغاز و با عبور از شهرستانهای کنارک، نیکشهر، ایرانشهر و خاش در نهایت به زاهدان متصل میشود؛ ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر تجاری، ترانزیتی، اقتصادی و گردشگری چابهار به شبکه ریلی کشور و کشورهای آسیای میانه، کمک به توسعه سواحل مکران، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان و اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد از اهداف اصلی این طرح است.
طول این خط ریلی حدود ۶۰۰ کیلومتر از چابهار تا زاهدان است که با احتساب خطوط فرعی به ۷۳۰ کیلومتر میرسد.
خط راهآهن میانه-اردبیل یا راهآهن اردبیل که به عنوان بخشی از کریدور شمال- جنوب به شمار میرود، از طرحهای ملی خطوط ریلی ایران است که از سال ۱۳۸۴ شروع شده است.
این خط که دارای ۱۷۵ کیلومتر طول است، از شهر میانه آغاز میشود و در شهر اردبیل به پایان میرسد. این پروژه که نزدیک به 2 دهه است فرایند اجرایی آن آغاز شده، اکنون در مراحل پایانی قرار دارد.
قرار است این شبکه ریلی بعد از تکمیل به پارسآباد در مرز جمهوری آذربایجان ادامه یابد.