شناسهٔ خبر: 75833988 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

بازگشت پنجمین هواپیمای زمین‌گیر به ناوگان هوایی کشور

مدیرعامل قشم‌ایر، با اشاره به بازگشت ۵ فروند هواپیمای زمین‌گیر در کمتر از ۹ ماه به ناوگان این هواپیمایی گفت: ظرفیت ناوگان هوایی کشور تقویت شده و الگویی عملی برای خودکفایی صنعت هوانوردی ایجاد کرده است.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان -

به گزارش قشم‌ایر، سیامند عبداله‌زاده، شرکت هواپیمایی قشم‌ایر اظهار کرد: بازگشت پنجمین فروند هواپیمای زمین‌گیر در کمتر از ۹ ماه، نه تنها رکورد عملیاتی قشم‌ایر را ارتقا داده، بلکه ظرفیت ناوگان هوایی کشور را به‌طور مؤثری تقویت کرده و الگویی عملی برای خودکفایی در شرایط تحریم ارائه کرده است. 

وی ادامه داد: این موفقیت کم‌نظیر، شرکت هواپیمایی قشم‌ایر را که در بازه زمانی کمتر از یک سال، ۵ فروند هواپیمای زمین‌گیر را به چرخه پروازی بازگردانده، در جایگاه پیشرو صنعت هوانوردی داخلی قرار داده است.

عبداله‌زاده در تشریح جزییات این دستاورد گفت: پنجمین فروند از هواپیما‌های زمین گیرشده که به چرخه هوایی بازگشتند، Avro RJ۱۰۰ بود که در آبان ۱۴۰۴ با موفقیت عملیاتی شد. این هواپیما پیش از این به‌دلیل چک‌های سنگین و کمبود قطعات به مدت ۲ سال و سه ماه زمین‌گیر بود. این عملکرد، نشان‌دهنده کارایی بالای فرآیند‌های ترخیص فنی داخلی و هماهنگی زنجیره تأمین قطعات با تکیه بر ظرفیت‌های بومی است. 

مدیرعامل قشم‌ایر افزود: چهار فروند دیگر نیز از بهمن ماه ۱۴۰۳ که مسئولیت مدیریت را به عهده گرفتم به چرخه بازگشته؛اولین هواپیما فوکر ۱۰۰ (F۱۰۰) بود که در ۲۳ اسفند ۱۴۰۳ به چرخه هوایی اضافه شد و طی حدود ۸ ماه عملیات تاکنون بیش از ۱۱۰۰ پرواز داشته و حدود ۹۵ هزار مسافر را جابجا نموده است.

وی ادامه داد: دومین هواپیما ایرباس ۳۰۰-۶۰۰ (A۳۰۶) بود که در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۴۰۴ به پرواز درآمد و تا کنون بعد از حدود ۷ ماه و با حداقل ۱۵۰ پرواز تقریبا ۴۵ هزار مسافر را به مقصد رسانده است.

عبداله‌زاده تصریح کرد: سومین هواپیما آر جی ۱۰۰ (Avro Rj۱۰۰) بود که یک روز بعد از ایرباس ۳۰۰-۶۰۰ در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۴۰۴ به چرخه پروازی اضافه شد و تا کنون با بیش از ۷ ماه و تعداد ۷۷۱ پرواز، موفق به جابجایی بیش از ۸۵ هزار مسافر شده است. 

به گفته وی، چهارمین هواپیما نیز فوکر ۱۰۰ (F۱۰۰) بود که در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۴۰۴ به آسمان بازگشت و طی دوماه عملیاتی و بیش از ۲۹۰ پرواز، حدود ۳۰ هزار مسافر را در سفر همراهی کرده است .

مدیرعامل قشم‌ایر تاکید کرد: بالاخره در آبان ۱۴۰۴ پنجمین فروند از هواپیما‌های زمین‌گیر قشم‌ایر به پرواز درآمد.

عبداله‌زاده تأکید کرد: قشم‌ایر با این دستاورد، فشار عملیاتی بر ناوگان سایر شرکت‌ها را کاهش داده و سهم بازار خود در پرواز‌ها را افزایش داده است. این موفقیت، مبتنی بر اجرای بازرسی‌ها و تعمیرات سنگین (C-Check) با استفاده از زیرساخت‌های داخلی و بدون وابستگی به خدمات خارجی بوده و مفهوم «مدیریت ناوگان داده‌محور» را در صنعت هوانوردی ایران عملیاتی کرده است. 

وی تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۴، ۳ فروند هواپیما باریک پیکر و پهن پیکر دیگر به ناوگان هوایی قشم‌ایر اضافه شوند.

انتهای پیام/