به گزارش ایرنا، فرزاد پیلتن امروز شنبه در بازدید از شرکت تراکتورسازی ایران با ابراز تأسف و خرسندی همزمان از قاچاق تراکتورهای ایرانی به خارج از کشور افزود: وقوع این اتفاق به دلیل ضرباتی که بر اقتصاد کشور و ارزآوری میزند، باعث تأسف است، اما از این منظر که تراکتورهای ایرانی به دلیل کیفیت و قیمت چنان جذابیتی برای مشتریان خارجی دارند که آنان به انحاء مختلف در صدد دستیابی به این محصول هستند، باعث خرسندی است.
وی اظهار کرد: معضل قاچاق، نهادها و سیستمهای نظارتی مربوط به خود را دارد و باید بخشهای نظامی و انتظامی این دستگاهها درباره قاچاق تراکتور نیز فعالتر شود تا بتوانیم از این مشکل اساسی جلوگیری کنیم.
مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران نیز در این بازدید با اشاره به اینکه تولیدات این کارخانه در مزارع بیش از ۲۵ کشور دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و نیاز ۹۸ درصد بازار داخلی هم توسط این مجموعه تأمین میشود، بیان کرد: در کنار صادرات رسمی تولیدات مان، به تازگی مشکل قاچاق نیز به چالش مجموعه ما تبدیل شده است.
مصطفی وحیدزاده افزود: باتوجه به عنوان قاچاق که معنی و مفهوم آن کاملاً مشخص است، نمیتوان آمار دقیقی از قاچاق تراکتور ارائه داد، اما با بررسی بازارهای هدف داخلی و خارجی اخیراً متوجه شدیم که سالانه بین ۶ تا هفت هزار دستگاه از تولیدات تراکتورسازی از مبادی غیررسمی کشور خارج میشود.
وی با اشاره به تلاش گروه تراکتورسازی ایران برای حمایت از کشاورزان داخلی و عرضه تراکتور با کمترین حاشیه سود و پایینترین قیمت، یادآوری کرد: برخلاف سایر اقلام و رویههای صادراتی کشور، قیمت عرضه تراکتور در داخل و خارجی از کشور حتی بیش از ۲ برابر تفاوت دارد؛ به طور مثال تراکتوری که به کشاورز داخلی به قیمت ۱۰ هزار دلار عرضه میشود، در بازارهای هدف صادرات بیش از ۲۰ هزار دلار قیمت دارد و همین امر دلالان را ترغیب به ورود به این بازار با حاشیه سود فراوان کرده که در واقع حق و حقوق کشاورز ایرانی و امنیت غذایی کشور را نشانه رفته است.
وی ضمن یادآوری اثرات جبرانناپذیری که این اتفاق بر پیکر اقتصاد کشور وارد میکند، عنوان کرد: این موضوع علاوه بر ضربهزدن به موضوع صادرات و ارزآوری کشور در حقیقت سیستم اقتصادی کشور را مختل خواهد کرد.
طاهر روحی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این بازدید گفت: در استان تلاش میشود با انجام صادرات از طریق مبادی رسمی، ارز حاصل را برای نوسازی و بازسازی بنگاههای اقتصادی سرمایهگذاری کنیم.
به گزارش ایرنا، تراکتورسازی ایران اکنون با ۹ شرکت اقماری در تبریز، ۲ شرکت در خارج از آذربایجان شرقی و ۲ شرکت در بیرون از مرزهای ایران اسلامی، بزرگترین تولید کننده ماشین آلات کشاورزی و تراکتور از ۳۵ تا ۱۵۰ اسب بخار است.