شناسهٔ خبر: 75828722 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خانیکی در جشنواره روابط عمومی های وزارت ارتباطات:

تداوم ارتباط نخستین مطالبه مردم در جنگ ۱۲ روزه بود/امروز نمی توان مثل گذشته فکر کرد

تهران- ایرنا- استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی نخستین مطالبه مردم در جنگ دوازده روزه را «تداوم ارتباط» دانست و گفت: مسئله امروز «کمبود پیام» نیست، بلکه «کمبود باور» است و روابط‌عمومی‌ها باید به‌جای تکثیر پیام، به ترمیم سرمایه اعتماد بپردازند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، هادی خانیکی در آیین اختتامیه نخستین جشنواره روابط‌عمومی‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که با حضور سیدستار هاشمی وزیر ارتباطات، الیاس حضرتی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت و محمدرضا نوروزپور معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ در سالن شهید قندی برگزار شد، با اشاره به نقش حیاتی ارتباطات در شرایط امروز کشور، تأکید کرد که روابط‌عمومی‌ها باید از کارکردهای سنتی فاصله بگیرند و به نهادهای گفت‌وگومحور، اعتمادساز و تسهیل‌گر تبدیل شوند.

خانیکی با ترسیم «روابط‌عمومی آینده‌نگر در عصر ناترازی ارتباطی» اظهار داشت: حوزه ارتباطات امروز با یک وضعیت متناقض روبه‌روست، از یک سو در قلب تحولات فناورانه قرار دارد و نخستین نهادی است که از نوآوری‌ها متأثر می‌شود؛ و از سوی دیگر مستقیماً در متن خواسته‌ها، نیازها و حتی نارضایتی‌های مردم قرار گرفته است.

وی با اشاره به نتایج رصدهای اجتماعی در دوره جنگ اخیر تحمیلی افزود: نخستین مطالبه مردم در این ایام «تداوم ارتباط» بود و پس از جنگ نیز در کنار نیازهای اولیه‌ای مثل آب و نان، «قطع اینترنت» از اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم به شمار رفته است که ین وضعیت نشان می‌دهد که ارتباطات و خدمات دیجیتال به سطح نیازهای پایه زندگی رسیده‌اند و هرگونه اختلال، مستقیماً بر کیفیت زندگی و احساس امنیت روانی و اجتماعی مردم تأثیر می‌گذارد.

خانیکی با ترسیم هفت راهبرد اصلی برای آینده روابط‌عمومی‌ها در حوزه فناوری اطلاعات، بازسازی اعتماد از مسیر صداقت، شفافیت و روایت‌مندی را نخستین راهبرد دانست و گفت: مسئله امروز «کمبود پیام» نیست، بلکه «کمبود باور» است و روابط‌عمومی‌ها باید به‌جای تکثیر پیام، به ترمیم سرمایه اعتماد بپردازند.

خانیکی مشکل اصلی را اختلال در ارتباط میان نهادهای سیاست‌گذار، نخبگان و مردم دانست و تبدیل روابط‌عمومی به نهاد گفتگویی و نه پروپاگاندایی را دومین راهبرد این حوزه عنوان کرد.

این پیشکسوت حوزه ارتباطات تاکید کرد: روابط‌عمومی آینده‌نگر باید از اقناع یک‌سویه عبور کند و به سمت ایجاد فضاهای شنیدن حرکت کند؛ فضاهایی که مردم احساس کنند دیده و شنیده می‌شوند؛ اشتراک‌گذاری صادقانه مسئله‌ها با مردم شرط شکل‌گیری وفاق اجتماعی است.

وی پذیرش این حقیقت که ارتباطات و فناوری اطلاعات «خدمت حیاتی» است نه امتیاز قابل قطع، را راهبر سوم روابط عمومی برشمرد و افزود: اینترنت و ارتباطات امروز به شریان‌های حیاتی زندگی روزمره تبدیل شده‌اند و فیلترینگ، اختلال یا هر تصمیم بدون گفت‌وگو، مستقیماً به معیشت، آموزش، درمان و اعتماد عمومی آسیب می‌زند.

خانیکی حکمرانی داده با رویکرد مشارکت‌جو و مردمی را چهارمین راهبرد این حوزه عنوان کرد و در این باره توضیح داد: اعتماد زمانی ساخته می‌شود که مردم بدانند تصمیم‌ها براساس درک مسائل و نیازهای آن‌ها گرفته می‌شود و انتشار گزارش‌های قابل‌فهم، شفافیت داده و افزایش پاسخگویی، شکاف میان نهادهای ارتباطی و جامعه را کاهش می‌دهد.

این فعال عرصه ارتباطات بر آینده‌پژوهی دائمی برای مواجهه با موج‌های جدید فناوری به عنوان راهبرد پنجم تاکید کرد و با اشاره به تحولات شتابان فناوری مانند هوش مصنوعی مولد، اینترنت اشیا و اقتصاد پلتفرمی، گفت: روابط‌عمومی‌ها باید به‌طور مستمر آینده‌پژوهی کنند، اتاق‌های آینده بسازند و برای تاب‌آوری در برابر تغییرات آماده شوند.

وی، از ایجاد جبهه واحد اعتماد با هم‌افزایی میان نهادها و شبکه‌ها، به عنوان یکی دیگر از این راهبردها یاد کرد و یکی از چالش‌های اصلی را «گسست داده‌ها و پیام‌ها» دانست و افزود: وفاق زمانی شکل می‌گیرد که نهادهای مرتبط بتوانند با زبان و ارزش‌های مشترک یک شبکه ارتباطی منسجم تشکیل دهند.

این استاد دانشگاه، مسئولیت اجتماعی فعال از آماده‌باش تا اقدام را هفتمین راهبردی دانست که باید در روابط عمومی وزارت ارتباطات در نظر گرفته شود و در این رابطه توضیح داد: روابط‌عمومی‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات باید در بحران‌ها پیشگام اطلاع‌رسانی و اطمینان‌بخشی باشند؛ زیرا حساسیت جامعه نسبت به ارتباطات افزایش یافته و نقش این حوزه در ایجاد امنیت دیجیتال حیاتی است. روابط‌عمومی دیگر حاشیه نیست، مرکز معنا و اعتماد است.

خانیکی تصریح کرد: دیگر نمی‌توان با ذهنیت گذشته به آینده نگریست. روابط‌عمومی‌ها دیگر بلندگوی سازمان‌ها نیستند؛ بلکه در مرکز معنا، اعتماد و تاب‌آوری اجتماعی قرار دارند.

وی گفت: اگر شکاف‌های ارتباطی ترمیم شود و روایت‌های صادقانه و فضاهای گفت‌وگویی تقویت شود، وفاق و همدلی از سطح شعار به واقعیت اجتماعی تبدیل خواهد شد؛ واقعیتی که کشور امروز بیش از هر زمان دیگری به آن نیازمند است.


روابط عمومی پیشرو برای پیشبرد اهداف دولت چهاردهم اهمیت فراوانی دارد

علیرضا عبداللهی نژاد  مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، روابط عمومی پیشرو در دولت چهاردهم برای پیشبرد اهداف را بسیار مهم دانست و افزود: وزارت ارتباطات می تواند در این مسیر پیشرو باشد.

وی این جشنواره را آغاز یک مسیر جدید در روایتگری وزارت ارتباطات دانست و افزود: این جشنواره برخلاف یک آیین تشریفاتی، نماد شروع یک جریان نوین و تحول در حوزه روابط عمومی است.

عبداللهی نژاد با اشاره به اینکه این مسیر بر پایه بهره‌گیری از دانش روز و مهارت‌های حرفه‌ای کارشناسان طی بیش از یک سال تلاش شکل گرفته است، اظهار داشت: اکنون به مرحله‌ای رسیده است که بتواند روابط خانواده بزرگ ارتباطات را از روابط عمومی سنتی و واکنش‌محور به روابط عمومی نو، تعامل‌گرا و روایت‌ساز تبدیل کند.

مدیر کل روابط عمومی وزارت ارتباطات تصریح کرد: در این مسیر، حمایت‌های شخص وزیر و ارکان وزارت ارتباطات نقش کلیدی در پیشبرد اهداف و ایجاد انگیزه داشته است.

وی هدف از برگزاری جشنواره را استانداردسازی شاخص‌های فعالیت حرفه‌ای روابط عمومی، ایجاد انگیزه و امید در میان کارشناسان، به‌ویژه در مناطق کمتر برخوردار، و ترویج فرهنگ حرفه‌ای در حوزه ارتباطات عنوان کرد و اظهار داشت: نقش روابط عمومی پیشرو در دولت اهمیت فراوانی دارد و وزارت ارتباطات باید در آینده، نمونه‌ای پیشگام و فعال در این حوزه باشد.

عبداللهی نژاد با اشاره به اینکه در بخش اجرایی این جشنواره، طرح‌هایی در قالب ۱۲ بخش و شاخص‌های مشخص و تدوین شد و آثار متعددی جمع‌آوری شده است و گفت: از مجموع ۷۳۲ اثر ارسالی از ۳۷ سازمان و ادارات کل استانی، پس از ارزیابی اولیه، ۳۴ اثر برای داوری نهایی انتخاب شدند و در نهایت، ۲۲ اثر حائز رتبه برتر شدند. همچنین، در نظر است که دبیرخانه دائمی جشنواره سراسری روابط عمومی وزارت ارتباطات شکل گیرد و این جشنواره به عنوان بخشی از پروژه کلان دولت چهاردهم، خانواده بزرگ ارتباطات را گرد هم آورد.

وی بر ضرورت تقویت جایگاه دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط تأکید کرد و گفت: روابط عمومی باید فراتر از اطلاع‌رسانی صرف، نقش روایت‌گر و نمادسازی را ایفا کند و حرفه‌ای عمل کند.


 

روابط‌عمومی‌ها موذنان دستگاه‌ها هستند

سید مهدی طباطبایی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور ا اشاره به اینکه حال و هوای عمومی جامعه نیازمند ترمیم است، بهترین ماموریت را پیشگامی در نهضت پاسخگویی و عذرخواهی از مردم دانست.

وی بر اهمیت بازگشت به رویکردی مسئولانه در ارتباط با مردم تأکید کرد و گفت: روابط‌عمومی‌ها باید با پرهیز از توجیه‌گری و پنهان‌سازی خطاها، متواضعانه به بیان کاستی‌ها و عذرخواهی از جامعه بپردازند.

طباطبایی با اشاره به اینکه حال و هوای عمومی جامعه را نیازمند ترمیم است، گفت: بهترین مأموریت برای نهادهای روابط‌عمومی، پیشگامی در نهضت پاسخگویی و عذرخواهی از مردم است؛ مردم انتظار دارند دستگاه‌ها به‌جای توجیه کمبودها یا تلاش برای پنهان‌کردن خطاها، صادقانه درباره کاستی‌ها سخن بگویند، آنها را توضیح دهند و در صورت لزوم عذرخواهی کنند.

معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه عذرخواهی نشانه ضعف نیست؛ بلکه جلوه‌ای از تواضع است و همین تواضع، زمینه‌ساز عزت و آبروی دستگاه‌ها می‌شود، با اشاره به روایتی از مثنوی مولوی، نقش روابط‌عمومی‌ها را به «موذن» تشبیه کرد؛ مانند کسانی که نحوه صدا زدنشان می‌تواند موجب گرایش یا گریزشود.

وی افزود: روابط‌عمومی‌ها نیز موذن مکتب و دستگاه خود هستند و کیفیت عملکردشان، مردم را یا مشتاق یا دور می کند. «بدصدایی» در این حوزه معادل رفتارهای توجیه‌گرانه، پنهان‌کارانه و دوری از صداقت است.

معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهور اظهار کرد: روابط‌عمومی‌ها موظف‌اند کردار و رفتار دستگاه‌ها را شفاف توضیح دهند؛ توضیحی که نه برای پوشاندن خطاها، بلکه برای تبیین واقعیت‌ها باشد. اگر نقصی وجود دارد باید صریحاً عذرخواهی کرد، اگر کمبودی هست باید آن را توضیح داد و اگر امکان اصلاح وجود دارد، باید صادقانه برای جبران آن اقدام کرد.